Sławomir Murawski, Apsys: modernizacja na miarę Manufaktury

W kwietniu Manufaktura ogłosiła, że rozpoczyna wielką modernizację. Inwestycja będzie trwała 17 miesięcy, a jej koszt szacuje się na 90 mln zł. Co ciekawe, prace będą prowadzone wyłącznie nocami i w niedziele wolne od handlu, tak by modernizacja nie była uciążliwa dla najemców odwiedzających. O tym, dlaczego zdecydowano się na tę niełatwą inwestycję, opowiada Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury, Apsys.

Firma Apsys jest Partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2019 CEE Exhibition & Conference, które odbędzie się 25-26 września w Warszawie.

Retailnet.pl: Czy Manufakturze potrzebna jest modernizacja?

Sławomir Murawski: Kiedy w 2003 roku podejmowaliśmy wyzwanie rewitalizacji dziewiętnastowiecznego, zabytkowego kompleksu fabrycznego i przekształcenia go w centrum hadlowo-rozrywkowo-kulturalne, mieliśmy świadomość, że tworzymy koncept wyprzedzający swoje czasy. Kilkanaście lat w branży centrów handlowych to kilka generacji, w tym czasie pojawiły się nowe możliwości, technologie i nowe trendy. I chociaż po trzynastu latach, koncept łódzkiej Manufaktury wciąż jest aktualny i budzi podziw, jednak – pozostając wiernymi swojej wizji bycia o krok do przodu przed konkurencją – wraz z właścicielami obiektu, firmą Union Investment Real Estate GmbH, podjęliśmy wyzwanie modernizacji. Potrzebę rewitalizacji potwierdziły również badania przeprowadzone przez firmę Reteam Group. Z pewną satysfakcją mogę również powiedzieć, że według ankietowanych Manufaktura ciągle jest ulubionym miejscem mieszkańców Łodzi i regionu, a także turystów. Modernizacja wydaje się więc niezbędna, ponieważ chcemy jeszcze lepiej zaspokajać potrzeby odwiedzających.

Co zadecydowało, w jakim obszarze ta modernizacja będzie przeprowadzana?

Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury

SW: Współczesny rynek zarządzania nieruchomościami komercyjnymi jest rynkiem niezwykle dynamicznym. Ta dynamika dotyczy wielu obszarów, między innymi zmieniających się potrzeb i preferencji klientów. Nowoczesne zarządzanie to w naszej branży przede wszystkim umiejętność dostarczenia konsumentom wrażeń i doznań. Emocje towarzyszą zakupom od zawsze, jednak współcześnie ten trend przybrał na sile. Obserwując to, doszliśmy do wniosku, że należy wyjść naprzeciw zmieniającym się preferencjom klientów. Aby zweryfikować, jakiego kierunku zmian oczekują, projekt modernizacji poprzedziły kilkuetapowe, indywidualnie opracowane badania opinii i upodobań klientów zlecone wspomnianej wcześniej firmie Reteam Group. W badaniu wykorzystano metodologię mind16, umożliwiającą stworzenie zanonimizowanych profili zachowań konsumenckich, związanych z komfortem odczuwanym przez klientów w tym miejscu, jego designem, kształtami i kolorami.

Jakie wnioski wyciągnęliście z badania?

SW: Planując modernizację, przełamywaliśmy schematy, szukaliśmy kreatywnych i nietuzinkowych rozwiązań, a odpowiedzi ankietowanych stanowiły podstawę dla stworzenia kompleksowej, nowatorskiej koncepcji zmian. Dzięki temu, że wyniki ankiet były bardzo konkretne, pozwoliły w klarowny sposób połączyć projekt modernizacji Manufaktury z preferencjami klientów.

Zatem co się zmieni w Manufakturze? Czego oczekiwali klienci, najemcy i właściciel obiektu?

SW: Jesienią 2020 roku, bo w tym terminie planowane jest zakończenie modernizacji, budynek galerii handlowej Manufaktury będzie wyglądał inaczej niż dziś. Zmiany będzie widać już przy głównym wejściu od strony rynku – nowa podłoga będzie kontynuacją charakterystycznego układu nawierzchni rynku. Drewniane parkiety, które zachwyciły pierwszych odwiedzających w 2006 roku, przejdą gruntowną renowację. Zgodnie z aktualnymi trendami front budynku galerii handlowej zaprojektowany został w odcieniach szarości i będzie nawiązywał do industrialnego charakteru tego miejsca. Tam, gdzie dotąd funkcjonowały drzwi automatyczne, pojawią się drzwi obrotowe, bardziej ergonomiczne i zapewniające lepsze właściwości termiczne budynku. Niemal w całości zostanie też wymieniony system oświetlenia. Designerzy z SKR Light, brytyjskiej firmy specjalizującej się w architekturze światła, opracowali projekt, który zwiększy atrakcyjność i efektywność oświetlania wnętrza. To rozwiązanie będzie nie tylko estetyczne, lecz także ekologiczne i ekonomiczne. Największe zmiany nastąpią w strefie restauracji. Przestrzeń znacząco rozjaśni się dziennym światłem za sprawą świetlika, zamontowanego w dachu. Szedowa konstrukcja dachu będzie nawiązaniem do charakterystycznego elementu architektury industrialnej XIX wieku, a także po zwoli korzystnie rozproszyć światło. Wymieniony zostanie także system klimatyzacji i wentylacji, co znacząco podniesie komfort przebywania w centrum. Całkowicie zmieni się wystrój w budynku, wymienione zostaną podłogi i meble, wszystko zgodnie z aktualnymi trendami wystroju wnętrz – pojawi się sporo drewna i wykończeń z naturalnych materiałów. Przyjazną atmosferę zapewni również naturalna zieleń.

Ważnym klientem dla centrów handlowych są rodziny z dziećmi. Jakie udogodnienia przewidziała dla nich odnowiona Manufaktura?

SW: We wspomnianej wyżej zmodernizowanej strefie restauracji powstanie obszar dedykowany specjalnie rodzinom z małymi dziećmi. To jednak nie jedyne atrakcje dla najmłodszych gości Manufaktury. Dotychczasowe place zabaw zostaną zastąpione wyjątkową przestrzenią, w której dzieci będą mogły spędzić czas kreatywnie i bezpiecznie. Zgodnie z potrzebami klientów przebudowane zostaną także strefy wypoczynku. To według nas niezwykle istotne, szczególnie z punktu widzenia rodzin z dziećmi. W tym wypadku projektanci stawiają nie tylko na wygodę, lecz także na nowoczesny, odważny design, umiejętnie połączony z oryginalnymi rozwiązaniami w projektowaniu zieleni.

Cały wywiad można przeczytać w czerwcowym numerze miesięcznika Shopping Center Forum Magazine.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl