KPMG: światowy handel w obliczu transformacji

Technologie cyfrowe, takie jak drukowanie przestrzenne (3D printing), internet rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (AI), a także technologia blockchain zmieniają kształt handlu światowego.

Gromadzenie dokładnych danych do pomiaru transakcji gospodarczych związanych z handlem cyfrowym wciąż stanowi wyzwanie dla firm transportowych i logistycznych. Jednakże szacunki organizacji międzynarodowych pokazują niezwykły wpływ, jaki nowe technologie mają na wielkość handlu krajowego i międzynarodowego. Z globalnego badania KPMG wynika, iż pomimo słabszych perspektyw wzrostu w 2018 i 2019 r., przyszłość handlu międzynarodowego można nadal oceniać pozytywnie.

Prognozy Światowej Organizacji Handlu dotyczące wzrostu handlu w 2019 r. zostały obniżone do 2,6 proc. w kwietniu br. Eskalacja napięć handlowych w warunkach wymagającej polityki handlowej przyczynia się do słabszych prognoz na 2019 r. Jak wynika z badania KPMG ryzyko napięć geopolitycznych i klęsk żywiołowych będzie nadal wpływać na prognozy w najbliższym czasie.

Nowa rzeczywistość handlu światowego

Po dziesięcioleciach względnej stabilności, stałych ceł i relatywnie jasnych zasad handlu światowego wydaje się oczywiste, że obecnie wszedł on w nową fazę napięć handlowych i niepewności. Nowe realia mają negatywny wpływ na przedsiębiorstwa, które będą musiały zmierzyć się z potencjalnymi wyzwaniami w zmieniającym się i nieprzewidywalnym globalnym środowisku handlowym.

– Przedsiębiorstwa handlujące z podmiotami z Wielkiej Brytanii, będą musiały stawić czoła nowym wyzwaniom w miarę wyłaniania się nowego ekosystemu handlowego po Brexicie. Należą do nich m.in. potrzeba zajęcia się kwestią zgłoszeń celnych, zwiększonej biurokracji, dłuższych terminów realizacji zamówień i wyższych kosztów administracyjnych. Ponadto przedsiębiorstwa brytyjskie nie będą już uważane za przedsiębiorstwa z siedzibą w Unii Europejskiej, a do celów podatkowych UE będą one potrzebowały reprezentacji podatkowej. Wszystkie umowy o wolnym handlu, z których korzysta Wielka Brytania będąc częścią UE, nie będą już miały zastosowania, co wymaga od Wielkiej Brytanii wynegocjowania szeregu odrębnych nowych umów o wolnym handlu z zupełnie nowymi warunkami – mówi Wojciech Drzymała, partner w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl