[WYWIAD] Krzysztof Gaczorek, KG Group: koncepcja centrów Atut się sprawdziła 

– Rynek centrów handlowych na pewno nie jest jeszcze nasycony. Przyglądnijmy się rynkowi krakowskiemu. W Krakowie na pewno trudno byłoby odnieść sukces z projektem nowej galerii handlowej, ale to nie wyklucza możliwości tworzenia innych formatów – mówi w rozmowie z Retailnet Krzysztof Gaczorek, Prezes Zarządu KG Group

Atut Złocień to już piąte centrum handlowe otwarte przez KG Group. Jak na przestrzeni kilku lat zmieniło się Państwa podejście do realizacji tego typu projektów?

Pierwszy Atut otwieraliśmy w 2015 roku w Pruszkowie. To był nasz debiut na zupełnie nowym rynku i pojawiało się wiele znaków zapytania. Od tego czasu na pewno zmieniliśmy kilka rzeczy, opracowaliśmy własne metody działania, usprawniliśmy kilka elementów i wyciągnęliśmy wnioski z błędów, które siłą rzeczy się zdarzały. Od początku niezmienna pozostaje jednak koncepcja, na której oparliśmy całą ideę budowy centrów Atut, czyli tworzenia miejsc, w których klienci mogą zrobić szybkie i wygodne zakupy w sklepach z ofertą dopasowaną do ich codziennych potrzeb. Po tych kilku latach działalności na rynku centrów handlowych śmiało możemy powiedzieć, że ta koncepcja się sprawdziła i dzięki niej nie zatrzymaliśmy się na Pruszkowie, ale realizujemy kolejne inwestycje.

Jak przebiega realizacja centrów handlowych Atut?

Składa się na nią cały szereg działań, które możemy sprowadzić do trzech najważniejszych elementów: wyboru odpowiedniej lokalizacji, przygotowania optymalnego projektu centrum i doboru atrakcyjnej oferty handlowej. Te elementy są ściśle powiązane i tak naprawdę tylko wtedy, kiedy dobrze ze sobą współgrają, możemy mówić o powodzeniu projektu. Dlatego każdą potencjalną lokalizację bardzo wnikliwie analizujemy. Sprawdzamy jaki jest jej potencjał i możliwości rozwoju, w skrócie: czy w okolicy rzeczywiście jest lub pojawi się zapotrzebowanie na nowy obiekt handlowy. Dopiero kiedy jesteśmy w pełni przekonani, że lokalizacja ma odpowiedni potencjał, rozważamy jaki rodzaj inwestycji będzie w tym miejscu optymalny. Przykładowo na krakowskim Złocieniu zdecydowaliśmy się na kameralny park handlowy o powierzchni około 3 tysięcy mkw., w którym mieszkańcy okolicznych osiedli mogą zrobić szybkie codzienne zakupy. Natomiast w Wieliczce dostrzegliśmy, że lokalizacja daje możliwości stworzenia centrum o powierzchni blisko 18 tysięcy mkw., które będzie połączeniem parku handlowego i galerii handlowej ze znacznie szerszą ofertą handlową.

Lokalizacja i format centrum w dużej mierze determinują to w jaki sposób będzie konstruowana przyszła oferta handlowa. Zależy nam na tym, żeby w każdym z centrów znalazł się sklep spożywczy, drogeria, piekarnia, apteka i cieszące się dużą popularnością wśród klientów sklepy z artykułami wielobranżowymi. A jeśli istnieje taka możliwość, staramy się rozszerzać ofertę także o kawiarnie, kluby fitness czy sklepy modowe.

W planach mają Państwo kilka kolejnych centrów handlowych. Czy na tak konkurencyjnym rynku wciąż jest tak duże zapotrzebowanie na tego typu obiekty?

Rynek centrów handlowych na pewno nie jest jeszcze nasycony. Przyglądnijmy się rynkowi krakowskiemu. W Krakowie na pewno trudno byłoby odnieść sukces z projektem nowej galerii handlowej, ale to nie wyklucza możliwości tworzenia innych formatów. Dynamicznie rozwijające się budownictwo mieszkaniowe czy powstawanie kolejnych osiedli na obrzeżach miasta stwarza szerokie możliwości dla budowy parków handlowych. Duży sukces Atutu na krakowskim Ruczaju czy oczekiwanie klientów na otwarcie Atutu Złocień tylko to potwierdza.

Jak przebiega komercjalizacja planowanych Atutów?

Komercjalizacja to tak naprawdę najdłuższa i najbardziej wymagająca część realizacji każdego projektu. W grę wchodzą bowiem nie tylko kwestie czysto biznesowe, czyli wynegocjowanie najkorzystniejszej umowy z najemcami. Musimy patrzeć szerzej, czyli na oczekiwania potencjalnych klientów. Tylko tworząc możliwie najbardziej atrakcyjną ofertę dla klientów możemy mówić o powodzeniu inwestycji.

Obecnie prowadzimy proces komercjalizacji w kilku planowanych centrach Atut i jesteśmy bardzo zadowoleni z postępów rozmów z potencjalnymi najemcami. Tak naprawdę w przypadku każdej inwestycji te oferty nabierają takiego kształtu, jakiego oczekiwaliśmy.

Na kiedy planujecie Państwo otwarcia kolejnych centrów Atut?

Już w lipcu otworzymy pierwszy etap centrum Atut w Bełchatowie z takimi sklepami jak Biedronka, Neonet, Action i Tedi. Jednocześnie cały czas bardzo intensywnie pracujemy nad kolejnymi lokalizacjami. W połowie przyszłego roku planujemy otworzyć Atut Bielany. Kolejne dwa centra Atut powstaną w IV kwartale 2020 roku przy ul. Nowohuckiej w budowanym przez nas kompleksie handlowym, w którym znajdą się również centrum Cracovia Outlet i salon Agata Meble. Natomiast na koniec 2020 roku zamierzamy oddać Atut w Wieliczce.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl