Tkalnia: dawne przestrzenie z nową historią. Otwarcie już za 2 tygodnie

Tkalnia

Tworzenie centrum handlowego w ramach rewitalizacji zniszczonej przez upływ czasu przestrzeni publicznej to dłuższa, kosztowniejsza i trudniejsza droga niż budowa nowej galerii od podstaw. Jednak rezultaty takiej pracy są znacznie bardziej efektowne i pociągają za sobą dodatkowe korzyści dla otoczenia, oferując nie tylko nową przestrzeń zakupową, ale także atrakcyjne miejsce spotkań czy rozrywki. BOIG od lat z sukcesem komercjalizuje obiekty handlowe powstające w zdegradowanych obszarach przestrzeni miejskiej i komercyjnej.

Jednym z coraz częstszych problemów małych i średnich miast jest postępująca degradacja terenów pofabrycznych, poprzemysłowych i dworcowych, znajdujących się w ścisłym centrum. Jednym z popularniejszych rozwiązań dla takich obiektów staje się ich rewitalizacja i adaptacja na nowoczesne centra handlowe.

– Świadomość inwestorów co do ich roli w tworzeniu atrakcyjnej przestrzeni publicznej w ramach procesów rewitalizacyjnych od kilku lat rośnie. Na rynku pojawia się coraz więcej deweloperów skłonnych do lokowania środków w zniszczone, zaniedbane i nieużytkowane budynki z długą historią. Każde tego typu działanie przyczynia się do podniesienia jakości przestrzeni miejskiej i pozytywnych zmian otoczenia – mówi Tomasz Rydlewski, Wiceprezes BOIG. – Rewitalizacja obiektów i przeznaczenie ich na nowoczesne galerie handlowe to bardzo dobre rozwiązanie przynoszące wiele korzyści. Odnowione nieruchomości dobrze wpisują̨ się̨ w krajobraz przestrzeni miejskiej i wspomagają władze lokalne w procesie ożywiania kolejnych terenów, a dodanie nowych funkcji dostępnych dla ogółu mieszkańców sprawia, że nieużytkowana wcześniej nieruchomość zyskuje nowe życie. Lokalna społeczność z kolei ma do dyspozycji nowoczesną przestrzeń zakupowo-rozrywkową w doskonałej lokalizacji. Przykładem jednego z pierwszych tego typu projektów, dla których pracowaliśmy od 2011 do 2017 roku jest sieć obiektów Focus Mall. Centrum w Rybniku powstało w samym centrum miasta na terenie starego browaru miejskiego, w Bydgoszczy – na terenach byłych zakładów przetwórstwa mięsnego z przełomu XIX i XX wieku, a w Zielonej Górze galeria zlokalizowana została w danych budynkach Polskiej Wełny – dodaje T. Rydlewski.

W sercu Pabianic, mieście będącym niegdyś kolebką rozwoju przemysłu tekstylnego, dotychczas znajdowały się zrujnowane zabudowania jednej z największych fabryk włókienniczych w Polsce – Krusche & Ender. Zadania rewitalizacji obiektu i zwrócenia terenu mieszkańcom podjęła się spółka A&A, która w czerwcu otwiera w tym miejscu nowoczesne centrum handlowo-rozrywkowe, dla którego ofertę w całości przygotowała firma BOIG Property Consulting.

– Centrum handlowe Tkalnia to projekt wyjątkowy, wpisujący zrewitalizowane zabudowania dawnej fabryki włókienniczej w przestrzeń publiczną, który ma szansę stać się źródłem dalszych zmian w okolicy. Rozumieją to także najemcy, którzy dostrzegli potencjał tej inwestycji. Doskonałe skomunikowanie terenu, reprezentatywna lokalizacja, obiekt z historią i rozbudowana oferta handlowa i rozrywkowa to atuty, które do nich przemawiają. Proces komercjalizacji Tkalni na kilka tygodni przed otwarciem wynosi blisko 100 proc, a do wynajęcia została jedynie część pasażu przeznaczona głównie dla lokalnych przedsiębiorców – mówi Radosław Gadomski, Commercial Director BOIG.

Otwarcie Tkalni zaplanowano na koniec czerwca

W powstającej na terenie dawnej fabryki Tkalni, na powierzchni 12 tys. mkw. GLA, pojawi się około 40 sklepów i 230 miejsc parkingowych. Swoje salony otwierają tu popularne brandy zarówno polskie, jak i zagraniczne. Wśród najemców są m.in. Reserved, House, Sinsay, Diverse, Media Expert, Smyk, Empik, Martes Sport, Hebe, CCC, Pepco czy KiK. Ważnym miejscem – nie tylko w Tkalni, ale na mapie rozrywkowej całego regionu, będzie pierwszy w mieście multipleks pod szyldem Helios oraz specjalnie zaaranżowana strefa eventowa, w której planowane są cykliczne wydarzenia. Tkalnia będzie częścią nowego miejskiego pasażu, łączącego okolice Starego Rynku z Parkiem Słowackiego, bulwarami nad rzeką Dobrzynką i polem golfowym A&A Arkadia. Przy inwestycji planowane jest także centrum rekreacyjno-sportowe, w skład którego wejdzie Nowe Centrum Golfa, grota solna, tężnie z solanką oraz strzelnica sportowo-rekreacyjna. Tak zagospodarowany teren ma szansę stać się wizytówką miasta i ponownie tętnić życiem.

Terenami wymagającymi rewitalizacji są także stare dworce autobusowe, które mają potencjał do rozbudowy i pełnienia dodatkowych funkcji. Potencjał tych terenów 8 lat temu dostrzegła spółka Dekada, inwestując w budowę centrów komunikacyjno-handlowych. Firma BOIG odpowiada za doradztwo, koordynację budowy i komercjalizację wszystkich centrów Dekada, w tym także zintegrowanych centrów komunikacyjno-handlowych powstających w ramach rewitalizacji istniejących dworców.

– Ze względu na duży potencjał przestrzeni miejskich wymagających odnowy, dobrze zrealizowane projekty rewitalizacyjne są gwarancją sukcesu. Ich realizacja wiąże się jednak nie tylko z wyższymi kosztami, ale też znacznie większą ilością pracy. Należy bowiem wziąć pod uwagę szereg uwarunkowań prawnych, co skutkuje ograniczeniami w trakcie procesu inwestycyjnego. Wynikają one zarówno z przepisów budowlanych, ale też ustawy o ochronie zabytków i opiece nad nimi.  W przypadku wpisania obiektu do rejestru zabytków, konieczne jest otrzymanie dodatkowych pozwoleń od konserwatora zabytków i przeprowadzenie prac archeologicznych, które w przypadku odkrycia elementów o wartości historycznej, często opóźniają prace budowlane. Warto jednak podjąć to wyzwanie, zwłaszcza w lokalizacjach z dużym potencjałem – mówi Tomasz Rydlewski.

O tym, że tego rodzaju inwestycje mogą cieszyć się sukcesem świadczy fakt, że obecnie wszystkie zintegrowane centra działające pod szyldem Dekada – w Myślenicach, Nowym Targu i Ciechanowie – są skomercjalizowane w 100 proc. i utrzymują odwiedzalność na poziomie powyżej 120 tys. osób miesięcznie, a spółka Dekada planuje kolejne rewitalizacje dworców w Koninie i Mińsku Mazowieckim.

– Najemcy wybierając miejsce dla swoich salonów kierują się głównie dobrą lokalizacją, a dworce położone są w najbardziej reprezentatywnych i doskonale skomunikowanych miejscach. Połączenie ich z nowoczesnym obiektem handlowym gwarantuje dodatkowo duży i stały przepływ klientów. Dlatego też udało nam się wprowadzić do tych obiektów popularne, duże, ale również lokalne marki, które przyciągają podróżnych, lokalną społeczność i mieszkańców okolic – mówi R. Gadomski.

Wieloletnia praktyka, mocne zaplecze merytoryczne i wypracowane przez lata dobre relacje pozwalają BOIG tworzyć strategię najmu uwzględniającą potrzeby najemców i właścicieli obiektów zarówno w przypadku nowych projektów, zdegradowanych obszarów miejskich, ale też wymagających przebudowy istniejących centrów handlowych.

The Blue Ocean Investment Group (BOIG) od ponad 15 lat świadczy kompleksowe i innowacyjne usługi polskim i zagranicznym klientom na rynku nieruchomości komercyjnych, począwszy od wstępnych badań rynkowych, poprzez doradztwo projektowe, pomoc w pozyskiwaniu finansowania, budowę, komercjalizację, kreowanie marki, aż do sprzedaży nieruchomości jako inwestycji. Grupa BOIG to spółki, które świadczą wyspecjalizowane usługi w zakresie property consulting, project management, tenants coordination, investment consulting, asset management i marketing.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl