Manufaktura: myślenie poza schematami kluczem do sukcesu

Manufaktura

Trzy lata prac, kilkuset artystów, światowej sławy soliści, międzynarodowy konkurs operowy, setki publikacji, znakomite recenzje i mega widowisko na Rynku Włókniarek Łódzkich. „Człowiek z Manufaktury” – to pierwsza na świecie opera o mieście, której plenerowa premiera odbyła się 18 maja na rynku Manufaktury.

– To uniwersalna opowieść, która będzie czytelna i zrozumiała na całym świecie i w każdym czasie – mówi Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury. – Takie było założenie tego projektu i to dlatego zadecydowaliśmy się zrobić coś unikalnego nie tylko w skali Europy, ale całego świata. Libretto opowiada historię miejsca i przypomina czasy, gdy zrodził się pomysł utworzenia Manufaktury. Przede wszystkim jest to jednak ponadczasowa opowieść, o człowieku i o mieście.

Wieloetapowa, trwająca ponad trzy lata, współpraca z Teatrem Wielkim przyniosła spektakularne efekty. Kooperacja z prestiżowym partnerem, jakim jest łódzka opera, postawiła przed Manufakturą zupełnie nowe wyzwania. Podczas realizacji projektu spotkały się dwa podmioty o zupełnie rożnych charakterach, obu jednak przyświecały te same cele – stworzenie widowiska na światowy poziomie, które pokaże historię miasta i miejsca, a wystawione na rynku Manufaktury dotrze do szerokiego grona odbiorców. Efekt synergii, który udało się podczas tej współpracy osiągnąć przełożył się na niewątpliwy sukces tego unikalnego wydarzenia.

Spektakularne wydarzenie

Także skala przedsięwzięcia robi niebagatelne wrażenie – na rynku Manufaktury stanęły dwie ogromne sceny, na których wystąpiło blisko dwustu artystów Teatru Wielkiego w Łodzi. W przygotowaniach wzięło udział ponad stu pracowników technicznych i obsługi sceny.

– Naszym założeniem było stworzenie i wystawienie widowiska dla łodzian – tłumaczy Monika Długosz-Łempicka dyrektor marketingu Manufaktury. – Od początku projektu zakładaliśmy też, że spektakl będzie otwarty i niebiletowany. Przygotowano 1,2 tys. miejsc siedzących – bezpłatne wejściówki rozeszły się w niespełna dwa dni! Dzięki wielkim telebimom usytuowanym po bokach sceny, spektakl obejrzało znacznie więcej osób – w trakcie trwania widowiska na rynku było blisko siedem tysięcy osób.

Widownię zachwycił rozmach przedsięwzięcia, ale także gwiazdorska obsada – w operze wystąpili między innymi: światowej sławy mezzosopranistka Małgorzata Walewska, kontrtenor Michał Sławecki, znakomity baryton Stanisław Kierner i debiutujący w operze aktor dramatyczny Wojciech Pszoniak. Muzykę skomponował zwycięzca międzynarodowego konkursu, rozstrzygniętego przez jury pod przewodnictwem Krzysztofa Pendereckiego – Rafał Janiak.

Żywa historia miasta

„Człowiek z Manufaktury” to pierwsza na świecie opera, której głównym bohaterem jest miasto. I akt, dzieje się w XIX wieku i opowiada o Imperium Izraela Poznańskiego, a także o strajku powszechnym robotników w 1892 roku (tzw. bunt łódzki). Akcja II aktu toczy się około 100 lat później, na przełomie XX i XXI wieku. Przedstawia działania powojennego dyrektora Zakładów Przemysłu Bawełnianego „Poltex”, proces związany z likwidacją fabryki i wizję przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako Manufaktura.

– Manufaktura zawsze podkreślała dbałość o historię, nie tylko na poziomie zrewitalizowanej tkanki miejskiej, ale także przez pamięć o ludziach, którzy budowali miasto – wyjaśnia Monika Długosz-Łempicka, dyrektor marketingu Manufaktury. – Udało nam się odnaleźć blisko dwustu pracowników dawnych zakładów przemysłu bawełnianego, specjalnie dla nich powstała na widowni strefa VIP. Zależało nam na podkreśleniu historycznych korzeni Manufaktury i Łodzi, nie tylko w perspektywie ceglanych murów, ale przede wszystkim ludzi.

Dzięki starannie zaplanowanej strategii komunikacji, projekt od początku cieszył się ogromnym zainteresowaniem mediów. Międzynarodowy konkurs na operę pod auspicjami Krzysztofa Pendereckiego przyciągnął uwagę zarówno dziennikarzy teatralnych, jak i regionalnych oraz ogólnopolskich mediów. – Nic w tym dziwnego – mówi Krzysztof Korwin-Piotrowski, koordynator projektu. – Współczesne opery powstają niezwykle rzadko, a opera, której głównym bohaterem jest miasto, powstała prawdopodobnie po raz pierwszy. Spektakl zebrał wyłącznie pochlebne recenzje.

Czy było warto? – Bez wątpienia! – reasumuje Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury. – Postawiliśmy sobie cel, który wymagał od nas wiele wysiłku i zaangażowania, a osiąganie takich celów, daje zawsze najwięcej satysfakcji. Po raz kolejny myślenie poza schematami okazało się kluczem do sukcesu. Słowem, Manufaktura zrobiła to, o czym inni dopiero pomyślą.

O Manufakturze

Właścicielem Manufaktury jest Union Investment Real Estate GmbH – wiodąca międzynarodowa firma inwestycyjna specjalizująca się w otwartych funduszach nieruchomości dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Model biznesowy Union Investment bazuje na ponad 50 latach doświadczeń w branży nieruchomości oraz eksperckim know-how w zakresie zarządzania aktywami. Obecnie Union Investment zarządza aktywami o wartości 32 miliardów euro w ponad 840 nieruchomościach komercyjnych i mieszkalnych o łącznej powierzchni ok. 8,4 mln. mkw.

Apsys jest jednym z wiodących operatorów branży centrów handlowych w Polsce i we Francji. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości. Tworzy innowacyjne, „szyte na miarę” projekty uwzględniające specyfikę danego miejsca, kontekst społeczny oraz środowisko naturalne. Do największych inwestycji firmy należą Manufaktura w Łodzi oraz Posnania w Poznaniu. Apsys Polska zarządza obecnie ok. 1,1 mln mkw. GLA w 24 centrach handlowych zlokalizowanych w 17 największych miastach w Polsce.

Apsys jest partnerem merytorycznym jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl