Higasa Properties: potencjał lokalizacji zależy od wielu czynników

Świetną lokalizacją może być nawet puste pole, a zupełnie nietrafioną modna ulica w centrum metropolii. Lokalizacje, które jeszcze dzisiaj wydają się zupełnie nieciekawe, jutro mogą stać się odkryciem. Dlatego warto trzymać rękę na pulsie i dokładnie analizować wszystkie potencjalne lokalizacje – pisze Marcin Rudziński, członek zarządu Higasa Properties.

Mówi się czasem, że kluczem do sukcesu w biznesie jest być we właściwym miejscu i czasie. Doskonale odnosi się to do lokalizacji nieruchomości komercyjnych. Jej potencjał to nie tylko tu i teraz, ale też to, co będzie za kilka lat w bezpośrednim otoczeniu, ale też w promieniu kilku czy nawet kilkunastu kilometrów.

Przykład dobrej lokalizacji

Marcin Rudziński, członek zarządu Higasa Properties

· Wśród najemców retail parku jest duża sieć spożywcza, ewentualnie, jeśli to nie retail park, w bezpośrednim sąsiedztwie lub w pobliżu znajduje się obiekt dużej sieci spożywczej.

· Obiekt jest usytuowany wśród licznej zabudowy wielorodzinnej lub jednorodzinnej.

· W pierwszej linii zabudowy, na działce narożnej lub usytuowanej bezpośrednio przy drodze ze swobodnym dojazdem.

· W centrum miejscowości lub przy istotnym szlaku komunikacyjnym np. przy drodze krajowej, przy zjeździe z drogi szybkiego ruchu.

Czy naprawdę warto interesować się mniejszymi miejscowościami?

Zdecydowanie. Dziś małe i średnie parki handlowe są coraz częściej lokalizowane w mniejszych miejscowościach, coraz mocniej interesują się nimi sieci. Dlaczego tak się dzieje?

· Taki obiekt ma mniejszą konkurencję niż w dużym mieście, a nieraz zajmuje wręcz kluczową pozycję, która w zasadzie wyczerpuje lokalną przestrzeń handlową. Dlatego takie parki handlowe nierzadko osiągają obroty znacznie wyższe w porównaniu z ich odpowiednikami w większych miastach.

· Mieszkańcy mniejszych miejscowości do niedawna musieli dojeżdżać do najbliższych miast regionalnych lub stref podmiejskich, gdzie zwykle funkcjonują hipermarkety. Taka podróż zabiera jednak czas, a dla osób bez samochodu jest kłopotliwa. Lokalny park handlowy rozwiązuje tego rodzaju problemy.

· Duże miasta szybko rozwijają się przestrzennie i ryzyko utraty atrakcyjności danej lokalizacji jest znacznie większe niż w miejscowościach liczących 15-20 tys. mieszkańców.

· Są sieci handlowe, które mają plany dynamicznego rozwoju. Obecność w mniejszych miejscowościach pozwala im realizować ich cele. Można powiedzieć, że to kolejny, logiczny etap ich ekspansji.

Czy dostępność parkingu dla klientów ma kluczowe znaczenie?

Jest na pewno atutem, ale nie zawsze musi być to duży parking. Nawet sieci godzą się na jedynie kilka miejsc parkingowych, jeśli obiekt handlowy znajduje się w środku lub w odległości krótkiego spaceru od zabudowy mieszkaniowej.

Lokalizacja na przyszłość

Mówi się czasem, że kluczem do sukcesu w biznesie jest być we właściwym miejscu i czasie. Doskonale odnosi się to do lokalizacji nieruchomości komercyjnych. Jej potencjał to nie tylko tu i teraz, ale też to, co będzie za kilka lat w bezpośrednim otoczeniu, ale też w promieniu kilku czy nawet kilkunastu kilometrów. Jak przeanalizować potencjał okolicy w kontekście przyszłości?

· Przeanalizuj planowane nowe szlaki komunikacyjne, zwłaszcza drogowe. Np. budowa drogi szybkiego ruchu może zupełnie zmienić strumienie komunikacyjne, a przez to warunki dla handlu.

· Przestudiuj dynamikę demograficzną aglomeracji, dzielnicy lub miejscowości. Zwróć uwagę na potencjał wzrostu liczby mieszkańców i zatrudnienia oraz tendencje związane z obszarami zamieszkania. Pamiętajmy, że są w Polsce miejscowości, które w najbliższych latach będą tracić mieszkańców. Z drugiej strony, w dużych miastach są dzielnice na razie zaniedbane, ale objęte planami rewitalizacji. Są podmiejskie osiedla domów jednorodzinnych, przy których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje jednak dość intensywną zabudowę wielorodzinną. Takie przykłady można mnożyć.

· Zwróć uwagę na rozwój gospodarczy. W większych miastach generatorem ruchu będą na pewno zagłębia biurowe czy specjalne strefy ekonomiczne. Tych ostatnich nie brakuje jednak również w mniejszych miastach.

· Znaczenie mają też planowane inwestycje edukacyjne w pobliżu, np. szkoły na wszystkich szczeblach edukacji.

· Przeanalizuj plany dotyczące rozwoju infrastruktury transportu zbiorowego, przy czym liczą się nie tylko te największe, jak lotniska czy duże dworce kolejowe lub autobusowe. Wartość danej lokalizacji może istotnie zmienić np. nawet budowa przystanku kolejowego wraz z parkingiem park&ride w jednej z podmiejskich miejscowości.

· Wszystko to powoduje, że lokalizacje, które jeszcze dzisiaj wydają się zupełnie nieciekawe, jutro mogą stać się odkryciem. Warto trzymać rękę na pulsie.

Autorem tekstu jest Marcin Rudziński, członek zarządu Higasa Properties. Pierwszą część można przeczytać TUTAJ. Całość zostanie opublikowana w lipcowym numerze Shopping Center Forum Magazine.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl