Cyfryzacja zmieni rynek dostaw jedzenia

Jak w obliczu postępującej cyfryzacji będą w przyszłości wyglądały restauracje? Ich rozwój oprze się na poprawie jakości jedzenia, usprawnieniu logistyki, automatyzacji w kuchni oraz tzw. downsizingu – prognozują eksperci platformy PizzaPortal.pl. Zmienią się nie tylko same lokale gastronomiczne, ale także sposób zamawiania jedzenia przez ich klientów czy nawet oferta.

Digitalizacji doświadczamy dziś niemal na każdym kroku. To dzięki niej możemy szybciej, sprawniej i – przede wszystkim – łatwiej rozliczyć się z podatków, korzystać z bankowości internetowej czy załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z domu. Cyfryzacja usprawniła także procesy zakupowe i umożliwiła rozwój rynku e-commerce. Dzięki niemu mamy niemal nieograniczony dostęp do produktów i usług z całego świata tu i teraz.

Transformacja cyfrowa nie omija także sektora gastronomicznego i rynku zamówień jedzenia przez internet – w 2018 roku wartość rynku e-delivery osiągnęła blisko miliard złotych, a w 2025 roku ma osiągnąć prawie 6 miliardów i stanowić blisko połowę całego rynku delivery. To jednak nie koniec – bo wraz ze wzrostem popularności zamawiania jedzenia online mają zmienić się same restauracje. – Digitalizacja w kontekście kilku lat wpłynie na wiele obszarów związanych z restauracjami i rynkiem dostaw – mówi Tomasz Lipiński, dyrektor marketingu PizzaPortal.pl i wskazuje digitalizacyjne trendy, jakie będą wpływały na rynek dostaw jedzenia w Polsce.

Mniejszy lokal, ale z większą kuchnią

Pierwszy z nich to tzw. downsizing – restauracje będą zmniejszać swoją powierzchnię, a nowe mogą powstawać także w mniej prestiżowych lokalizacjach. – W takich restauracjach większy akcent zostanie położony na kuchnię niż miejsce ze stolikami, a w skrajnych przypadkach miejsc siedzących nie będzie wcale. Stworzenie nowej marki restauracyjnej w cyfrowym świecie wymaga dużo mniejszych kosztów, a dodatkowo korzystanie z takich serwisów jak PizzaPortal.pl pozwoli skutecznie konkurować z wielkimi, znanymi markami – tłumaczy Lipiński.

Dostawa w takich restauracjach może stanowić nawet 100 proc. obrotu. Często liderami dostaw jedzenia w miastach są mniejsze, lokalne marki, które specjalizują się w dostawie, rozbudowując swoją flotę.

Dostawa szybko i na czas

Aby proces zamawiania jedzenia był szybszy i sprawniejszy, konieczna będzie lepsza logistyka dostaw. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe za sprawą wielu różnych rozwiązań – od powstania firm specjalizujących się w dowozie, aż po autonomiczne pojazdy czy… roboty dostarczające jedzenie. – Czas jest jednym z krytycznych elementów w dostawie i to on często determinuje chęć zamawiania – mówi Tomasz Lipiński.

Jak wynika z danych PizzaPortal.pl, czas dostawy stanowi jedno z kluczowych kryteriów dla zamawiających jedzenie – aż 37 proc. Wykorzystywanie nowych sposobów dostawy może znacząco skrócić czas dowozu posiłków. Na trzecim miejscu znalazła się punktualność dostawy – 35 proc. Na pierwszym niezmiennie dla zamawiających liczy się jakość potraw.

Automatyzacja procesów

Jednym z impulsów automatyzacji będą zmiany na rynku pracy: starzejące się społeczeństwo i brak rąk do pracy. Tak jak w przypadku usprawnienia procesu logistycznego, tak i tutaj można spodziewać się nowych, nieszablonowych rozwiązań. – Skoro zamówienia mogą przychodzić w sposób elektroniczny, to podłączenie ich do robota lub maszyny, która np. upiecze pizzę w restauracji według zamówienia, nie powinno być dużym wyzwaniem – podkreśla Lipiński.

Wyższa jakość, mniejsze koszty

Jednym z kluczowym czynników, które mają sprawić, że w restauracjach zajdą znaczące zmiany, jest coraz większy nacisk na jakość oferowanych produktów. – Ze względu na dostępność i łatwą możliwość porównania ofert, restauracje będą poszukiwały swoich wyróżników poprzez nowoczesne podejście do menu. Pamiętajmy, że większość zamówień online jest poddawana ocenie w sieci, co wymusza lepszą jakość i konkurencyjność wśród restauracji – wyjaśnia Tomasz Lipiński.

W tej chwili zaporową ceną w zamawianiu jest koszt dostawy, a często także samej potrawy. Średni koszyk w dostawie to około 40 zł, podczas gdy standardowy konsument poszukuje potraw w cenie do 15 zł.

Automatyzacja i tańsza lokalizacja restauracji wpłyną na koszty po stronie lokalu, a rozwój logistyki ma sprzyjać obniżce cen i zwiększeniu atrakcyjności restauracji wśród klientów. Czas i koszty są i będą krytycznym elementem w dostawie, który determinuje chęć zamawiania.

PizzaPortal.pl jest pierwszym w Polsce serwisem umożliwiającym zamawianie jedzenia online. Działa na rynku od 2010 roku i skupia oferty blisko 4 tys. restauracji z ponad 300 miast w całym kraju.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl