[RAPORT] Mobile i desktop to nierozerwalne strony tego samego medalu

Następuje stopniowe i coraz wyraźniej widoczne rozwarstwienie e-commerce w Polsce. Większe podmioty przechodzą na „szyte na miarę” rozwiązania, wdrażają czasami wyjątkowo zaawansowane technologie, jak np. machine learning. Rozważają możliwości jednoczesnej obsługi klientów B2B i B2C. Coraz większą uwagę zwracają na UX sklepu – wynika z raportu firmy Ideo Force.

Mniejsi gracze z kolei przesuwają się raczej pomiędzy platformami SAAS, szukając takich, które w najpełniejszym stopniu odpowiadają ich potrzebom i możliwościom. Łączą to z obecnością na marketplace’ach. Dla tych podmiotów wciąż największą bolączką jest kwestia SEO.

Jak e-commerce podchodzi do kwestii mobile

Mobile w dyskusjach branży e-commerce nie pojawia się jako główny temat, ale bardzo wyraźnie jest obecny. Z analiz wynika, że uwzględnianie mobile w działalności sprzedażowej jest dla e-commerce sprawą oczywistą i naturalną. Branża jest świadoma tego, że coraz większa liczba klientów korzysta z mobile, szczególnie młodsze grupy wiekowe. Jak wynika z raportów z badań o internautach w Polsce – spędzają ponad 90 proc. czasu korzystając z urządzeń mobilnych. Niemniej widać, że mobile traktowany jest jako zachęta – ma dobrze wyglądać, ma ściągać klientów do sklepu i prezentować w dowolnym momencie ofertę produktową – jest często źródłem kontaktu klienta z marką. Jednak sama sprzedaż wciąż w dużej mierze odbywa się poprzez desktop. Dlatego też mobile pełni bardzo ważne, ale trochę odmienne funkcje.

– Mobile i desktop to nierozerwalne strony tego samego medalu. Ciężko znaleźć sytuację kiedy jedno mogłoby istnieć bez drugiego w dzisiejszej rzeczywistości rynkowej. I tutaj nie chodzi o wolumen sprzedaży, a dostępność oferty dla klienta. Większy ruch notujemy z mobile (sprawdzanie dostępności produktów przez użytkowników w momencie kiedy tego potrzebują) oraz większą ilość konwersji z desktop (który jest ciągle wygodniejszy w obsłudze). To naturalna sytuacja – nasi klienci nie zawsze są przy komputerze, ale telefon mają przy sobie niemal cały czas – komentuje Daniel Holuk Senior SEO Specialist w Ideo Force.

Rola marketplace’ów i automatyzacja procesów sprzedażowych

Coraz częściej pojawiają się głosy o ucieczce z Allegro, które porównywane jest do Amazona. Unika się „niemrawych” marketplace’ów: Carrefour; lub takich z ostrymi warunkami współpracy jak Empik. Allegro to wciąż początek drogi dla wielu sprzedawców, ale też wielu wykrusza się na tym etapie Dla branży e-commerce moment prawdziwego zaistnienia (swoisty rytuał przejścia) to usamodzielnienie się w postaci własnego sklepu. Tacy traktowani są jako poważni gracze, niezależnie właściwie od wielkości przedsięwzięcia.

Reasumując, opinie o marketplace’ach są raczej negatywne. Zwraca się uwagę na coraz bardziej “pasożytnicze” zapisy regulaminu, tendencję do “groszowej wojny”, niesymetryczną relację – sprzedawcy czują się czasami jak naganiacze dla asortymentu Allegro.

Automatyzacja procesu sprzedażowego, integracja z różnymi aspektami codziennego prowadzenia biznesu, to jedna z podstawowych bolączek e-commerce. Po prostu widzą w tym szansę obniżenia kosztów własnych, skrócenia czasu, większej płynności pracy. Tu raczej wątpliwości nie ma, są natomiast braki w możliwościach, niemniej jednak częściej myślą o systemach ERP niż CRM. W tym kontekście zarządzanie klientami czy budowanie długofalowych relacji i strategii jest drugorzędne.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl