[RAPORT] Obroty najemców spadają. Najgorzej jest w małych galeriach

Bezrobocie maleje, płace rosną, PKB również, a inflacja ciągle jest na niskim poziomie, aczkolwiek z perspektywą wzrostu, zwłaszcza, że drożeje żywność, paliwo i energia. Jak na tym tle przedstawia się rynek centrów handlowych i jego głównych najemców?

Na razie całkiem nieźle, aczkolwiek odnotowywane od wielu miesięcy spadki: obrotów, frekwencji, a także pogłębiające się zmiany społeczne i prawne wyhamowały dotychczasowy hurraoptymizm firm – tak wynika z raportu “Wyniki centrów i sieci handlowych I kw. 2019 roku” przygotowanego przez Retail Institute.

Odwiedzalność centrów handlowych minimalnie niższa

W I kw. 2019 r. odwiedzalność ponad 120 obiektów handlowych biorących udział w badaniach Retail Institute spadła o – 0,5 proc. w porównaniu do wyników z 2018 r.. Oznacza to, że centra handlowe w I kw. 2019 r. odwiedziło 0,5 mln klientów mniej niż w analogicznym czasie roku poprzedniego. Największe spadki nadal odnotowują centra małe (-4,8 proc.) i średniej wielkości (-1,8 proc.). Klienci natomiast chętnie odwiedzają galerie duże i bardzo duże, mające ponad 40 tys. mkw. powierzchni najmu, które I kw. 2019 r. zamknęły 2,2 proc. wzrostem.

W styczniu i lutym 2019 r. centra handlowe były otwarte o 5 dni krócej, niż w tym samym okresie 2018 r. Zakaz handlu w niedziele przełożył się w tym okresie na spadek odwiedzin o – 1,8 mln osób. Marzec odnotował natomiast pozytywny trend wzrostowy (2,74 proc. r/r) mimo, że centra w 2019 r. były otwarte o 2 dni krócej niż w 2018 r. Rok 2018 był dla handlu bardzo trudny. W I kw. 2018 roku centra straciły – 2,5 miliona klientów (-2.8 proc r/r) z czego 1,8 miliona właśnie w marcu. Choć w marcu 2019 r. widać powolne wyhamowanie trendu spadkowego należy pamiętać, że ten relatywnie pozytywny wynik, jest efektem tzw. niskiej bazy porównawczej. Retail Institute porównał odwiedzalność w I kw. 2019 r. z wynikami centrów w 2017 r. Centra straciły w I kwartale – 2,9 mln klientów (3,4 proc. r/r), przy czym największe straty odnotowały centra małe (7,08 proc. r/r) oraz średnie (4,3 proc). Obiekty duże są również na minusie (-1,5 proc. r/r). W 2017 roku, w pierwszym kwartale, centra były zamknięte 2 dni (1 i 6 stycznia), natomiast w 2019 r. aż 11. Wielkanoc w obu latach przypadała na kwiecień.

Obroty w centrach handlowych

Retail Institute, RI, wspólnie z grupą ponad 120 polskich centrów handlowych, od września 2016 roku, prowadzi badania odwiedzalności centrów handlowych oraz ich obrotów w 19 kategoriach np.: moda damska, męska, mieszana, obuwie, sklepy jubilerskie, czy dla sektora usług. Instytut przeanalizował wyniki centrów i sieci handlowych w I kw. 2019 r., koncentrując się w dużej mierze na wynikach spółek modowych, stanowiących ponad połowę pow. najmu centrów handlowych w Polsce.

Według danych Retail Institute w I kw. br. obroty najemców centrów handlowych w monitorowanych 120 obiektach, spadły minimalnie, o – 0,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W marcu 2019 r. kształtowały się one na poziomie 751,6 zł na mkw. powierzchni najmu, a w całym I kwartale, wyniosły 706,4 zł na mkw. Ogółem, firmy modowe zanotowały 2 proc. wzrost obrotów w I kw. br. w porównaniu do analogicznego okresu w 2018 r. Różnice w osiągniętych obrotach są o wiele mniejsze, gdy spojrzy się na wyniki analiz „rolling 12 months cumul.”, tzn. porównujących okresy (marzec 2019 r. do luty 2018 r.) do (marzec 2018 r. do luty 2017r.), co pozwala zminimalizować wpływ przesunięć kalendarzowych. I tak, w analizowanym okresie, duże centra handlowe odnotowały wzrost zaledwie 0,1 proc., a obiekty średniej wielkości spadek – 0,1 proc. Największy spadek odnotowały ponownie małe centra handlowe, wyniósł on – 0,4 proc. Negatywnie na indeks obrotów wpłynęły przede wszystkim słabsze wyniki sprzedaży następujących segmentów: rozrywka (-0,9 proc.), specjalistyczne sklepy spożywcze (-5,1 proc.), dom, wnętrze, ogród (-0,2 proc.), elektronika, sprzęt i akcesoria (-1,6 proc.), książki, muzyka, multimedia, prasa, gry i upominki (-8,6 proc.), artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (-6 proc.) oraz moda męska (-5,3 proc.).

Centra duże i bardzo duże, mające powyżej 40 tys. mkw. pow. najmu odrabiają straty

Wyniki wszystkich najemców dużych centrów handlowych wzrosły w I kwartale 2019 r. o 1,8 proc. w porównaniu do wyników z 2018 r. W tym samym czasie odwiedzalność centrów wzrosła o 2,2 proc. Średni obrót z metra w centrach dużych był o 10,5 zł wyższy niż w I kw. 2018 i wyniósł 763,5 zł na mkw. pow. najmu. Firmy modowe, stanowiące w centrach dużych 56,3 proc. pow. najmu (+1,7 proc.), odnotowały w I kw. 2 proc. wzrost obrotów r/r. Pozytywny wpływ na indeks miały: moda mieszana (+4,6 proc.), obuwie (+2,4 proc.), moda damska (+2,2 proc.), moda i artykuły sportowe (+3,7 proc.), zdrowie i uroda (+4,8 proc.), kawiarnie i restauracje (+16,3 proc.), elektronika (+0,3 proc.). Negatywnie na indeks wpłynęła natomiast: rozrywka (-1,3 proc.), specjalistyczne sklepy spożywcze (-1,3 proc.), wyposażenie wnętrz, dom i ogród (-4,6 proc.).

Centra mające pow. od 20 tys. do 39,9 tys. mkw. na minusie

Wyniki wszystkich najemców centrów średniej wielkości spadły w I kw. o 1,6 proc. r/r. W tym samym czasie odwiedzalność centrów spadła o 1,8 proc. Średni obrót z metra był o 11,8 zł niższy w porównaniu do wyników z I kw. 2018 r. i wyniósł 714,3 zł na mkw. pow. najmu. Firmy modowe, stanowiące 56,7 proc. pow. najmu, odnotowały w tym samym czasie 4,1 proc. wzrost obrotów, średni obrót z metra w I kwartale wyniósł 547 zł. Pozytywny wpływ na indeks obrotów miały dwa największe segmenty: moda mieszana (+6,1 proc.) oraz rozrywka (+2,6 proc.). Duży wpływ na wynik miały również: obuwie (+7,7 proc.), moda i artykuły sportowe (+10,7 proc.), wyposażenie wnętrz, dom i ogród (+1,5 proc.) kawiarnie i restauracje (+2,9 proc.), Negatywnie na indeks obrotów wpłynęły przede wszystkim spadki wyników specjalistycznych sklepów spożywczych (-15,3 proc.) oraz mody damskiej (-0,4 proc) a także najemców z sektorów: zdrowie i uroda (-4,9 proc) i elektronika (-3,9 proc.).

Centra mające od 5 tys. do 19,9 tys. mkw. pow. najmu ostro w dół

Wyniki wszystkich najemców centrów małych spadły w I. kw. o – 7,4 proc. w porównaniu do wyników z 2018 r. Średni obrót z metra był o 47,8 zł niższy wobec I kw. 2018 r. W tym samym czasie odwiedzalność centrów spadła o -4,8 proc. Firmy modowe, stanowiące 52,8 proc. pow. najmu odnotowały w I kw. 2019 r -3,8 proc. spadek. Pozytywny wpływ na indeks obrotów miały kolejno branże: obuwie (1,3 proc.), moda damska (+5,2 proc.), moda sportowa i artykuły sportowe (+3,7 proc.), zdrowie i uroda (+6 proc.), dom, ogród i wyposażenie wnętrz (+18 proc.), kawiarnie i restauracje (+3,7 proc.). Negatywny wpływ na indeks miały kolejno 3 największe segmenty: moda mieszana (-6,6 proc.), rozrywka (-5,3 proc) i specjalistyczne sklepy spożywcze (-16,8 proc). Spadki również odnotowała elektronika (-2,4 proc).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl