[RAPORT] Branża gastronomiczna największym wygranym, księgarnie na drugim biegunie

Pasaż Grunwaldzki

W I kw. br. średnie miesięczne obroty najemców powierzchni handlowych w Polsce nieznacznie spadły, o 0,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – tak wynika z raportu “Wyniki centrów i sieci handlowych I kw. 2019 roku” przygotowanego przez Retail Institute.

Największy wzrost obrotów zanotowali właściciele: kawiarni i restauracji (+12,2 proc. r/r) oraz sklepów z biżuterią, zegarkami i akcesoriami (+11,9 proc. r/r). Największe spadki odnotowały dwie kategorie: książki, muzyka, multimedia, prasa, gry i upominki ( – 8,6 proc.) oraz artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży ( – 6 proc.).

Część najemców na minusie

We wszystkich centrach handlowych firmy z segmentu: książki, muzyka, multimedia, prasa, gry i upominki odnotowują zmiany in minus. Indeks przychodów firm z tej kategorii spadł przede wszystkim w centrach małych, o 122 zł na mkw. miesięcznie w I kw. br. v porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. Obroty w centrach małych dla tej kategorii są niższe o 29 i 24 proc. w porównaniu do wyników osiąganych w średnich i dużych centrach handlowych.

Spadki obrotów można zaobserwować również wśród sprzedawców specjalistycznej żywności. Pamiętać jednak należy, że spółki z tego segmentu odnotowywały doskonałe wyniki w I kw. 2018 r. Wówczas, na skutek wprowadzenia zakazu handlu w niedziele, firmy te osiągnęły na koniec marca aż 13,1 proc. wzrost we wszystkich centrach, w tym 14,6 proc. w dużych, 6,1 proc. w średnich i 21,5 proc. w małych.

Więcej rozrywki, mniej…gastronomii

W ciągu ostatnich 5 lat pow. najmu specjalistycznych sklepów spożywczych (super i hipermarkety, koncepty delikatesowe, sklepy spożywcze, sklepy tematyczne np. jedzenie organiczne, świeża żywność: mięsny, piekarnia, warzywa, owoce oraz alkohol, wina, wyroby spirytusowe oraz tytoń i e-tytoń) zmniejszyła się o 1 proc. Firmy z tego segmentu zajmowały na koniec marca już tylko 7 proc. pow. najmu centrów handlowych.

Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, rozwija się natomiast sektor firm rozrywkowych (kino, kręgielnia, automaty do gier, place zabaw dla dzieci, przedszkola, fitness, usługi sportowe, parki rozrywki, itd.), który w latach 2015-2019 zwiększył zajmowaną w centrach handlowych powierzchnię o 0,7 proc. i dziś, po modzie mieszanej, to drugi największy najemca centrów handlowych w Polsce (10 proc. pow. najmu).

Spada natomiast pow. sklepów z elektroniką (-0,1 proc.; 4,2 proc. pow. najmu) oraz, co dość zaskakujące w dobie tworzenia centrów „społecznych”, zmniejsza się pow. najmu kawiarni i restauracji (-0,1 proc; 4,6 proc).

Stopa pustostanów w polskich centrach handlowych

We wszystkich centrach handlowych w Polsce stopa pustostanów na koniec marca 2019 r. wyniosła 3,2 proc. Najwyższy poziom pustostanów odnotowano w centrach małych (7,5 proc.) i dużych (3 proc.). Wynik ma prawdopodobnie charakter przejściowy i jest sygnałem o planowanych zmianach w strukturze najmu centrów.

Fotografia: Odra Bar, Pasaż Grunwaldzki, EPP.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl