Trei rozwija sieć Vendo Parków. Kolejne projekty i pierwsze umowy z Empikiem

Vendo Park w Chodzieży

Rynek nieruchomości handlowych w Polsce w najbliższym czasie czekają duże zmiany. Tradycyjne galerie handlowe przemodelują swoje funkcje w kierunku centrów społecznościowych, a na znaczeniu zyskają alternatywne formaty, takie jak parki i ulice handlowe.

Od czasu pojawienia się pierwszych centrów handlowych w latach 90. XX w., polski rynek nieruchomości przeszedł ogromną metamorfozę. Na przestrzeni lat ewoluował od obiektów z dominującą funkcją hipermarketu poprzez stopniowe rozszerzanie części butikowej, aż do centrów społecznościowych z bogatą ofertą rozrywkową i gastronomiczną. Jak wynika z opublikowanego w kwietniu raportu Trei Real Estate – partnera merytorycznego Shopping Center Forum 219 CEE – i CBRE, parki handlowe stanowią kolejny krok w ewolucji formatów handlowych w Polsce z dużym potencjałem dynamicznego rozwoju w przyszłości. Po dominacji wielkoskalowych galerii w największych miastach, a następnie regionalnych centrów handlowych w średnich miastach, deweloperzy szukają obecnie nowych formatów, w które mogliby zainwestować.

Empik wchodzi do parków handlowych

Choć format jakim jest park handlowy po raz pierwszy pojawił się w Polsce ponad 20 lat temu, to jego dynamiczny rozwój rozpoczął się dopiero w 2012 r. Deweloperzy dostrzegli pewną niszę na rynku, a parki handlowe stały się wówczas naturalną odpowiedzią na zmiany zachodzące w sektorze nieruchomości handlowych. Jednym z głównych graczy w tym segmencie nieruchomości komercyjnych jest Trei Real Estate, który rozwija w Europie sieć obiektów handlowych pod wspólną marką Vendo Park. W Polsce jest ich już 11. W marcu inwestor otworzył park handlowy w Bytowie, a do końca tego roku planuje dostarczyć na rynek jeszcze pięć kolejnych nieruchomości. Aktualnie w budowie znajdują się trzy Vendo Parki zlokalizowane w Pułtusku, Ostrołęce i Łasku.

– W tym roku chcemy podwoić liczbę inwestycji w porównaniu do 2018 r., stąd też przyjęliśmy ambitny plan zakładający wybudowanie sześciu Vendo Parków. Takie tempo rozwoju planujemy utrzymać również w kolejnych latach. Wysoką chłonność rynku i ogromne zainteresowanie parkami handlowymi potwierdza chociażby fakt, że najemcy zgłaszają się do nas na wczesnych etapach realizacji danych projektów, a większość naszych Vendo Parków komercjalizujemy na długo przed otwarciem. Co więcej, coraz częściej potencjał parków handlowych dostrzegają również marki obecne do tej pory tylko w dużych galeriach, takie jak Sinsay, Smyk czy Empik – komentuje Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.

Trei podpisał właśnie pierwsze umowy z Empik. Znana sieć księgarni wynajęła 155 mkw. w Vendo Parku w Jaworze, którego budowa ma rozpocząć się jeszcze w tym roku oraz 147 mkw. w Vendo Parku w Pułtusku, którego otwarcie zaplanowane jest na sierpień. Kompletem najemców dysponuje już z kolei park handlowy budowany przez Trei w Łasku. Na powierzchni 4,5 tys. mkw. znajdą się sklepy takich marek jak: Hebe, Neonet, Martes Sport, Action oraz KiK.

– Komercjalizacja Vendo Parku w Łasku znajduje się w końcowej fazie. Aktualnie negocjujemy wynajem ostatniego wolnego lokalu o powierzchni 150 mkw. Park handlowy uzupełni ofertę zakupową miasta, w którym do tej pory nie było tego typu obiektu handlowego – podkreśla Olga Czyblis, Senior Lease Manager w Trei Real Estate Poland.

Park handlowy zlokalizowany przy ul. Warszawskiej w Łasku powstaje na działce o powierzchni prawie 19,6 tys. mkw. Budowa postępuje zgodnie z harmonogramem. Mieszkańcy będą mogli zrobić pierwsze zakupy w listopadzie, kiedy to planowane jest oficjalne otwarcie obiektu. W jego sąsiedztwie znajdzie się supermarket Lidl, a sama inwestycja w tym mieście jest wyjątkowa również pod innym względem, bo razem z Vendo Parkiem do Łasku wejdzie sieć McDonald’s. Restauracja będzie mieściła się w osobnym budynku, tuż przy wjeździe do parku handlowego. Tym samym będzie to druga inwestycja Trei uzupełniona o ofertę gastronomiczną. McDonald’s znajduje się również przy Vendo Parku zlokalizowanym w Dąbrowie Górniczej.

Inwestycje z myślą o mieszkańcach

Trei, planując rozwój biznesu w Polsce i kolejne Vendo Parki, z uwagą przygląda się potrzebom mieszkańców miast, w których inwestuje. Deweloper chętnie partycypuje w kosztach budowy dróg, chodników i ścieżek rowerowych – przy Vendo Parku w Bytowie wybudował rondo, a także wspiera lokalne inicjatywy.  Przy parku handlowym w Chodzieży właśnie uruchomiono stację roweru miejskiego, co jest wynikiem udanej współpracy z władzami miasta.

– Po prawie roku funkcjonowania parku handlowego w Chodzieży możemy stwierdzić, że to jeden z naszych ulubionych obiektów. Już sam budynek jest wyjątkowy, ponieważ w struktury Vendo Parku udało nam się wkomponować mury pozostałe po zamku Grudzińskich. Co więcej, jest to pierwszy projekt, w którym otworzyliśmy kawiarnię, dzięki czemu nasi klienci mogą nie tylko zrobić zakupy, ale również przysiąść na chwilę relaksu – dodaje Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.

Inwestycje Trei są realizowane z poszanowaniem tradycji i historii danego miejsca, czego przykładem jest budowany właśnie Vendo Park w Pułtusku. Deweloper przekształca na funkcję handlową budynek dawnego dworca PKS. W trakcie prac okazało się, że elementy elewacji mają wartość sentymentalną dla mieszkańców, więc inwestor postanowił je zachować. Zabytkowa mozaika i zegar z dawnego dworca zostaną poddane renowacji i wkomponowane w budynek Vendo Parku.

Trei Real Estate jest nie tylko inwestorem, ale również zarządcą sieci Vendo Parków. Aktualnie w portfolio dewelopera, wchodzącego w skład niemieckiej grupy Tengelmann, znajduje się już 20 parków handlowych, w tym 11 mieści się w Polsce. Pierwszy Vendo Park został otwarty w 2013 r. w Nysie. Od tego czasu spółka konsekwentnie realizuje strategię rozwoju, zwłaszcza w mniejszych miastach. Dziś centra zakupowe Trei zlokalizowane są w Chełmie, Milanówku, Mińsku Mazowieckim, Skierniewicach, Łodzi, Świdnicy, Dąbrowie Górniczej, Chodzieży i Bytowie. Tylko w tym roku inwestor powiększy polskie portfolio do 16 parków handlowych. Oprócz realizacji przedsięwzięć związanych z obiektami handlowymi spółka Trei Real Estate Poland zarządza ponad 100 nieruchomościami komercyjnymi, w których zlokalizowane są sklepy spożywcze sieci Biedronka.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl