Primark podsumował 50 lat na rynku: 372 sklepy i ok. 1,4 mln mkw. powierzchni

Irlandzka sieć Primark świętuje w tym roku 50-lecie obecności na rynku. Pierwszy sklep powstał w 1969 roku na Mary Street w Dublinie. Dzisiaj Primark prowadzi 372 sklepy zlokalizowane na 12 rynkach. Już wkrótce dołączy do nich również Polska.

Irlandzki potentat zatrudnia na całym świecie ponad 75 tys. osób, a powierzchnia sprzedaży wszystkich sklepów wynosi 15 mln sq ft, czyli ok. 1,4 mln mkw.

Międzynarodowa ekspansja Primark

Pierwszy sklep poza rynkiem irlandzkim został otworzony w Anglii w 1973 roku. Od tego czasu na rynku brytyjskim powstało łącznie 187 sklepów. Szersza międzynarodowa ekspansja rozpoczęła się w 2006 roku od otwarcia sklepu w Hiszpanii. Następne w kolejności były Holandia, Portugalia, Niemcy, Belgia, Austria, Francja, USA i Włochy.

W tym roku sieć Primark uruchomiła sklep w Ljubljanie. Słowenia jest 12. rynkiem, na którym działa irlandzka marka. Jak zapowiadają przedstawiciele irlandzkiej sieci, następne w kolejności mają być Polska i Czechy.

Primark na niewielkim plusie

Irlandzki potentat branży fashion zanotował w ostatnim półroczu finansowym niewielki wzrost sprzedaży, który wyniósł 4 proc. Patrząc jednak na wyniki like for like, sprzedaż spadła w tym okresie o 2 proc. Przyczyną była słabsza sprzedaż w maju wynikająca ze zmiennej pogody panującej w tym okresie.

Na gorsze wyniki wpłynęło w dużej mierze spowolnienie sprzedaży na rynku europejskim. W samej Anglii Primark zanotował wzrost sprzedaży o 2 proc., a obroty wygenerowane na porównywalnej liczbie sklepów były na niezmienionym poziomie – tak wynika z danych opublikowanych przez Associated British Foods, właściciela sieci handlowej Primark.

Jak podkreślają jednak przedstawiciele AB Foods, Primark zanotował w tym okresie znacznie wyższy poziom marż niż przed rokiem, co powinno korzystnie wpłynąć na wynik netto osiągnięty przez irlandzką sieć. W I półroczu bieżącego roku marża wyniosła bowiem 11,7 proc., podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego było to 9,8 proc.

Zgodnie z danymi, sprzedaż w strefie Euro w ostatnim półroczu wzrosła o 5 proc. rok do roku. Motorem napędowym tego wyniku była wysoka sprzedaż zwłaszcza w Hiszpanii, Francji, Włoszech i Belgii. Tym niemniej, sprzedaż like for like w strefie euro będzie prawdopodobnie o 3 proc. niższa niż przed rokiem. Przyczyną jest głównie trudna sytuacja na rynku niemieckim, gdzie powierzchnia sprzedaży w niektórych sklepach uległa pomniejszeniu.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl