[RAPORT] Rośnie wartość e-koszyka zakupowego w kategorii moda

E-klienci, podobnie jak rok temu, najczęściej kupują w sieci produkty z kategorii moda i elektronika. Nieco mniej wskazań padło na kategorię dom i ogród (31 proc., -4 p.p.) i produkty farmaceutyczne (30 proc., -2 p.p.) a zyskał sport (27 proc., +3 p.p.) – tak wynika z raportu  „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” przygotowanego przez Izbą Gospodarki Elektronicznej i opracowanego przez Mobile Institute.

Dokonywanie zakupów z wykorzystaniem Internetu deklaruje 57 proc. badanych. W porównaniu do poprzedniej edycji badania jest to wzrost o +5 p.p. Podobnie zaś jak rok temu, w ciągu ostatnich 6 miesięcy zakupu przynajmniej raz dokonało 35 proc. internautów (vs 34 proc. w 2018). Częściej realizację e-zakupów deklarują tak jak rok temu – kobiety (+8 p.p). Pod względem wieku są to zaś osoby z grupy 25-34 lata. Tak samo było w 2018. roku. Częstość dokonywania zakupów w sieci jest także bardzo podobna jak rok temu. Więcej niż 5 razy w miesiącu kupuje około 1/4 e-klientów, a 2-5 razy 39 procent. Kobiety kupują nieco częściej, ale ich przewaga nie jest tak widoczna jak rok temu. Pod względem wieku zdecydowanie najczęściej e-kupują osoby w wieku 19-24 lata. Wśród nich 5 i więcej razy w miesiącu zakupy w sieci robi ponad 50 procent. Pod kątem wielkości miejsca zamieszkania bardzo wyraźna jest wciąż widoczna przewaga mieszkańców miast największych. W miastach powyżej 500 tys. mieszkańców 5 i więcej razy w miesiącu kupuje 48 procent.

E-commerce będzie szybko zyskiwał na znaczeniu

– Wyniki badania pokazują, że Polacy coraz szybciej przekonują się do zakupów online. Myślę, że ten trend będzie się nasilał w najbliższych latach. To, co szczególnie interesujące, to silny spadek pozycji sklepów stacjonarnych jako ulubionego miejsca zakupów. Jedynie 22 proc. badanych wskazuje sklepy stacjonarne jako swoje ulubione miejsce zakupowe i ten wskaźnik spadł aż o 10 p.p. w stosunku do ubiegłego roku. To bardzo wyraźny sygnał, że mimo iż wciąż lubimy „chodzić” na zakupy, to ten sentyment szybko paruje z naszych serc. Powody, dla których Polacy coraz częściej przechodzą z zakupów offline do online, są w branży bardzo dobrze znane. Są to przede wszystkim: najlepsze ceny, bardzo duży wybór i wygoda. Do tego dochodzą czynniki takie jak duże poczucie bezpieczeństwa oraz darmowe dostawy. Zauważamy, że wśród polskich internautów powstała duża grupa klientów, którzy w pełni przekonali się do zakupów internetowych i robią je bardzo często. Wyniki badania to potwierdzają – grupa osób kupujących online więcej niż 5 razy w miesiącu stanowi już 25 proc. internautów w Polsce. Uważam, że polski e-commerce obecnie wychodzi z wczesnej fazy rozwoju i w najbliższych latach stanie się dla wielu klientów podstawowym sposobem dokonywania zakupów. Dziś około 9 na 100 zakupów jest realizowanych w sieci. W perspektywie 5-10 lat ten wskaźnik wielokrotnie wzrośnie, a e-commerce w wieku kategoriach produktów będzie największym kanałem dotarcia do klientów – komentuje Damian Zapłata Chief Commercial Officer Allegro.

Osoby, które wciąż nie robią zakupów elektronicznie, deklarują, że tradycyjne zakupy sprawiają im przyjemność (15 proc.) i nie czują potrzeby robienia zakupów przez Internet (13 proc.), a także wolą zakupy tradycyjne, bo od razu mają produkt (również 13 proc.). Co 7. badany nie ufa sprzedawcom w Internecie i ten odsetek utrzymuje się od 2 lat na podobnym poziomie. Warto jednak wspomnieć, że generalnie liczba wskazywanych powodów w stosunku do zeszłego roku spadła średnio o -2-3 p.p. a obawa dotycząca płatności online aż o -6 p.p.

Nawet jeśli konsumenci nie kupują w sieci, często wykorzystują Internet i jego zasoby informacyjne do różnych aktywności związanych z zakupem, poprzedzających go lub będących jego efektem. W szczególności sprawdzają lokalizację i godziny otwarcia sklepów stacjonarnych, poszukują informacji, opinii, czy inspiracji. W stosunku do roku 2018. aktywności te pozostały w zasadzie bez zmian, choć trzeba podkreślić, że znacząco spadł odsetek osób, które w ogóle ich nie wykonują – z 29 proc. do 18 procent.

Wartość i zawartość e-koszyka

E-klienci, podobnie jak rok temu, najczęściej kupują w sieci produkty z kategorii moda i elektronika. Nieco mniej wskazań padło na kategorię dom i ogród (31 proc., -4 p.p.) i produkty farmaceutyczne (30 proc., -2 p.p.) a zyskał sport (27 proc., +3 p.p.). Można jednak powiedzieć, że generalnie liderzy e-commerce pozostają w zasadzie tacy sami jak w 2018. roku.

Średnia wartość koszyka zakupowego jest w kategorii elektronika podobna jak rok temu. Ciekawa zmiana nastąpiła w obszarze zakupów modowych. Mamy tu znaczny wzrost koszyków powyżej 1000 zł (8 proc., +6 p.p.). Być może jest to kwestia zwiększenia udziału zakupów planowanych w tej kategorii, a być może zakupów sezonowych, gdzie często polscy konsumenci kupują 5-10 produktów. Z podobnym zjawiskiem, aczkolwiek na znacznie mniejszą skalę, mamy do czynienia w kategorii uroda i żywność.

Za tezą planowanych zakupów przemawia fakt, że w szczególności większe koszyki zakupowe wskazują mężczyźni, a ich zakupy w kategoriach moda i uroda są zwykle rzadsze, ale planowane i przez to większe. Co 10. konsument deklaruje, że wartość jego koszyka zakupowego w sieci jest większa, niż w kanale stacjonarnym. Jest to mniej niż rok temu, kiedy ta odpowiedź, zależnie od kategorii, zdobywała między 15 proc. a 20 proc. wskazań. Osoby, które deklarują, że ich e-koszyki zakupowe są mniejsze, są dalej w mniejszości, aczkolwiek ich udział wzrósł o +10p.p. Tego zdania są zdecydowanie częściej mężczyźni (niezależnie od kategorii), a także osoby powyżej 55. roku życia. W tej ostatniej grupie 60 proc. deklaruje, że ich internetowy koszyk zakupowy jest mniejszy.

Ciekawe wnioski przynosi analiza wartości e-koszyka w zależności od miejsca zamieszkania konsumentów. Okazuje się, że częściej jest on mniejszy, gdy zakupów dokonuje mieszkaniec małego miasta, a także mieszkaniec województwa śląskiego. Najrzadziej mniejszą wartość koszyka wirtualnego deklarują zaś mieszkańcy wsi, a geograficznie – województwa mazowieckiego.

Postępująca transformacja cyfrowa

W tym roku, podobnie jak w 2018. także e-kupujący wskazują, że ich koszyki elektroniczne są większe lub takie same jak w sklepach stacjonarnych. Podobnie jednak jak rok temu, część z nich jest zdania, że e-koszyki są przeważnie mniejsze. W tym roku jest to między 25 proc. a 39 proc. w zależności od kategorii zakupowej. Od 11 proc. do nawet 20 proc. badanych jest zaś zdania, że zwykle kupując w sieci, wydają więcej. Sytuacja znacznie poprawiła się w kategorii spożywczej, gdzie udział tej grupy zdecydowanych e-konsumentów zwiększył się z 14 proc. do 18 procent.

– Od kilku lat słyszy się, że mamy do czynienia z okresem cyfrowej transformacji. Polscy użytkownicy bardzo polubili zakupy internetowe – w sieci kupuje 57 proc. internautów. To wzrost względem poprzedniego roku o +5 p.p. Nasze społeczeństwo wyjątkowo szybko przyswaja nowe technologie i poszukuje informacji w Internecie, jednak tylko 45 proc. badanych informacje w sieci zachęcają do wizyty w sklepie fizycznym. Ten wskaźnik spadł w ciągu 4 lat z poziomu 77 procent. Liczba wizyt w sklepach stacjonarnych i ich obroty spadają nie tylko przez niedzielny zakaz. Miliony klientów odwiedzają galerie tylko, aby obejrzeć produkt i kupić go online. Pojawił się cyfrowy konsument pytanie, czy polskie firmy są gotowe go obsługiwać? – podsumowuje Justyna Skorupska Head of Business Development, Omnichannel Expert e-point SA

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl