[RAPORT] Poznaliśmy najbardziej popularne marki na polskim rynku e-commerce

ecommerce

Najlepiej rozpoznawalną marką spośród wszystkich polskich e-serwisów jest zdecydowanie Allegro, wskazana spontanicznie przez aż 80 proc. badanych. W przypadku serwisów zagranicznych pierwsze miejsce należało do Aliexpress. Serwis ten wskazało spontanicznie 42 proc. badanych osób, które dokonały zakupów na serwisach zagranicznych w ciągu ostatnich 6 miesięcy – tak wynika z tegorocznej edycji raportu „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”

Kategorią, w przypadku której respondenci najłatwiej wskazywali spontanicznie marki e-serwisów była odzież (tylko 17 proc. badanych nie była w stanie wskazać żadnej marki). W tej kategorii niezmiennie dominują w świadomości badanych dwa serwisy – Allegro (40 proc.) oraz Zalando (34 proc.). Obie marki częściej wymieniane były przez kobiety. Zalando jest szczególnie lepiej rozpoznawana przez osoby z wyższym wykształceniem oraz oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego jako dobrą.

RTV i AGD

Podobnie łatwo badani wskazywali spontanicznie marki z kategorii serwisów internetowych sprzedających sprzęt RTV i AGD. Liderów znajomości jest kilku: RTV Euro AGD (35 proc.), Media Markt (32 proc.), Media Expert (30 proc.). Media Markt i Media Expert są częściej wymieniane przez osoby najmłodsze (15–24 lat), zaś RTV Euro AGD i Media Markt przez osoby z wyższym wykształceniem. Media Markt dodatkowo częściej przez osoby dobrze oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego.

Perfumerie i drogerie

69 proc. badanych potrafiło wskazać markę e-sklepów z kategorii perfumerii / drogerii internetowych. W tej kategorii znajdziemy kilku liderów znajomości spontanicznej. Są to: Rossmann (32 proc.), Douglas (19 proc.), iPerfumy (15 proc.) oraz Sephora (15 proc.).

Większość tych marek jest istotnie lepiej rozpoznawanych przez kobiety (poza Rossmann) niż przez mężczyzn. iPerfumy oraz Sephora były częściej rozpoznawane przez osoby z wyższym wykształceniem oraz oceniające sytuację materialną jako dobrą.

Multimedia

65 proc. badanych było w stanie wskazać marki serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie tradycyjnej (książki, płyty itp.). W tej kategorii niekwestionowanym liderem okazał się Empik (49 proc.). Zajmujące drugie miejsce zestawienia Allegro zostało wskazane przez 12 proc. respondentów. Empik jako sprzedawca tradycyjnych multimediów jest szczególnie dobrze rozpoznawany przez najmłodszych badanych, osoby z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego.

Słabiej rozpoznawane są marki serwisów internetowych sprzedających multimedia w formie elektronicznej (aplikacje, e-booki itp.) – jakąkolwiek markę podało 47 proc. badanych. W tej kategorii liderem także jest Empik (27 proc.), który był wymieniany znacząco częściej, niż Allegro (9 proc.).

Dom i ogród

Jeśli chodzi o serwisy internetowe sprzedające artykuły do domu i ogrodu, ich rozpoznawalność kształtuje się na podobnym poziomie, co multimediów w formie tradycyjnej. Liderami kategorii są Allegro (22 proc.), Castorama (18 proc.), OBI (15 proc.), Ikea (14 proc.) oraz Leroy Merlin (13 proc.). Allegro i Ikea były częściej rozpoznawane przez kobiety, a Ikea dodatkowo przez osoby najmłodsze (15–24 lata). OBI i Leroy Merlin częściej wskazywane były przez osoby z wyższym wykształceniem, a w przypadku Leroy Merlin, dodatkowo dobrze oceniające swoją sytuację finansową.

FMCG

Nieco słabiej rozpoznawane są marki z kategorii serwisów internetowych sprzedających artykuły spożywcze. Jakąkolwiek markę podało 58  proc. badanych. W tej kategorii liderem jest marka Tesco. Wymienia ją spontanicznie 27 proc. badanych, częściej osoby w wieku 25-34 lata, kobiety, osoby z wyższym wykształceniem i dobrze oceniającą sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego. Kolejne miejsce w zestawieniu zajęło Allegro z 16 proc. wskazań.

Apteki

Najniższy poziom spontanicznej świadomości marek obserwujemy w przypadku aptek internetowych, gdzie jakąkolwiek markę było w stanie podać 47 proc. badanych. Najlepiej rozpoznawana marka to DOZ – Dbam o Zdrowie wskazana spontanicznie przez 19 proc. spośród tych, którzy dokonują zakupów online. Kolejne miejsce zajęło Gemini ze znajomością spontaniczną na poziomie 17 proc.. Obie marki są częściej wymieniane przez kobiety, zaś DOZ przez osoby z wyższym wykształceniem.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl