Wioleta Wojtczak, Savills: około 17 proc. obiektów handlowych ma już ponad 20 lat

wioleta-wojtczak-savills

Blisko połowa powierzchni handlowej w Polsce powstała między 2000 a 2010 rokiem, a około 17 proc. ma już ponad 20 lat. To właśnie w tych obiektach najczęściej zobaczyć można prace remontowe opatrzone informacją „zmieniamy się dla ciebie” lub „wkrótce otwarcie w nowej odsłonie” – mówi Wioleta Wojtczak, Dyrektor Działa Badań i Analiz, Savills.

Zgodnie z danymi Savills, rynek handlowy, rozumiany jako centra handlowe, których powierzchnia handlowa wynosi powyżej 5 tys. mkw., parki handlowe oraz centra wyprzedażowe, to obecnie blisko 12,2 mln mkw., które znajduje się w około 560 obiektach handlowych.

Pierwsze obiekty powstawały w połowie lat 90. poprzedniego wieku. Około 17 proc. powierzchni handlowej znajduje się w centrach, które otwarto przed 2000 rokiem. Pomiędzy 2000 a 2010 rokiem powstało ponad 5,8 mln mkw., czyli 48 proc., istniejącej podaży powierzchni handlowych. W ciągu tych 25 lat w handlu zmieniło się właściwie wszystko

Przeszliśmy bardzo długą drogę od pierwszych centrów handlowych, które w głównej mierze odwiedzane były dla hipermarketu stanowiącego około 70 proc. powierzchni handlowej w obiekcie, do nowoczesnych centrów handlowych, czyli społecznościowych galerii, w których kolosalne znaczenie ma oferta rozrywkowo-kulturalno-gastronomiczna. Ogromną rolę w tych zmianach odgrywa oczywiście (r)ewolucja oczekiwań klientów i konsumentów oraz zmiany technologiczne, m.in. handel internetowy.

“Wkrótce otwarcie w nowej odsłonie”

Właściciele obiektów handlowych oraz marki handlowe muszą nadążać za zmieniającymi się potrzebami, inwestują więc w nowy design i remodelują centra handlowe. Każdy z nas niejednokrotnie widział informacje na witrynie sklepu, takie jak „zmieniamy się dla ciebie” lub „wkrótce otwarcie w nowej odsłonie”. Modernizacje są zresztą niezbędne, gdyż bardzo zmienił się sposób, w jaki projektowane są centra handlowe, w jaki marki handlowe prezentują swoje produkty i w jaki klienci dokonują zakupów.

Trzy kategorie zmian – rozbudowy, przebudowy i modernizacje – są często ze sobą połączone. Dzięki temu właściciele mogą zwiększyć atrakcyjność centrum handlowego i przyciągnąć nowych klientów. Dzieje się tak dzięki dostosowaniu obiektu do obecnych standardów i oczekiwań najemców oraz klientów, powiększeniu jego oferty handlowo-usługowej, a często również uzupełnieniu jej funkcjami wcześniej niedostępnymi lub ograniczonymi.

Z danych Savills wynika, że spośród 12,2 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce ponad 10 proc. powstało w wyniku rozbudowy. Warto pamiętać, że kilka centrów handlowych powiększało się od swojego otwarcia już kilkakrotnie. Są to m.in. warszawska Galeria Mokotów, lubelska Galeria Olimp czy poznański park handlowy Homepark Franowo, w którym kolejni najemcy pojawiali się w nowych budynkach.

Rozbudowy obiektów handlowych to od pewnego czasu właściwie już stały element krajobrazu handlowego. Już w 2008 roku ich udział w nowej podaży stanowił ponad 18 proc. i od tego czasu co roku poziom ten nie spadał poniżej 15 proc. Pomiędzy 2008 a 2018 rokiem średnioroczny udział rozbudów w dostarczanej na rynek powierzchni handlowej wynosił około 20 proc.

Największy udział rozbudów w nowej podaży powierzchni handlowych przypadł na 2015 rok (ponad 30 proc.). Wówczas otwarto rozbudowy m.in. Alei Bielany we Wrocławiu, elbląskich Ogrodów, warszawskiego Wola Parku, wrocławskiej Magnolii Park oraz dwóch centrów wyprzedażowych: Factory Ursus w Warszawie i Outlet Parku w Szczecinie. Najmniejszy udział rozbudów zanotowaliśmy natomiast w 2010 roku (14 proc.). Podobny udział zaobserwujemy również w 2019 i 2020 roku.

Udział oferty pozazakupowej

W ostatnich kilku latach widać, że zwiększa się udział i mnogość oferty pozazakupowej w obiektach handlowych. Urozmaicona oferta handlowa już nie wystarcza i musi być ona suplementowana bogatą ofertą rozrywkową i gastronomiczną. Dzięki temu właściciele wydłużają czas, jaki konsumenci spędzają w centrum handlowym.

Innym elementem wprowadzanym do galerii handlowych są również strefy tzw. co-workingu, czyli przestrzeń do pracy z dobrym jakościowo połączeniem Wi-Fi, która może być wykorzystywana przez klientów galerii. Taka różnorodność sprawia, że centra handlowe stają się miejscami, w których, oprócz zrobienia zakupów, mamy możliwość popracować, wypocząć i skorzystać z rozrywki i rekreacji, a nawet umówić się do lekarza, gdy w centrum działa przychodnia medyczna.

Jedną z najbardziej imponujących metamorfoz przeszła gdyńska Riviera. Z budynku, który powstał w 2001 roku (wówczas pod nazwą CH Wzgórze), gdzie hipermarket zajmował 80 proc. z blisko 21 tys. mkw. powierzchni handlowej, a pozostałą ofertę stanowiło zaledwie kilka sklepów, w 2013 roku powstało centrum handlowe, którego powierzchnia wynosi ponad 68 tys. mkw. Z niewielkiego, o ograniczonym zasięgu oddziaływania obiektu, po rozbudowie, przebudowie i modernizacji, Riviera stała się regionalnym centrum handlowym o bogatej ofercie, jednym z najpopularniejszych w północnej części Polski.

Innym przykładem znacznego powiększenia powierzchni i oferty handlowej była rozbudowa Parku Handlowego Bielany, którego kluczowym najemcą przez wiele lat była IKEA. Po kilkunastu latach od otwarcia obiekt ten został powiększony ponaddwukrotnie i zmienił nazwę na Aleja Bielany. W ten sposób park handlowy z IKEĄ został uzupełniony o centrum handlowe z najemcami modowymi i ofertą rozrywkową. Dużą rozbudowę przeszło również kieleckie centrum handlowe Galeria Echo, które powiększyło się o blisko 46 tys. mkw. do 71,7 tys. mkw. w 2011 roku. Do ostatnich rozbudów można zaliczyć m.in. powiększenie centrum handlowego Platan w Zabrzu (rozbudowa o 16,7 tys. mkw.), Solaris w Opolu (9 tys. mkw.) czy trzech obiektów z aglomeracji warszawskiej: Atrium Promenada (13,2 tys. mkw.), Atrium Targówek (8,6 tys. mkw.) oraz Centrum Janki w podwarszawskich Jankach, którego rozbudowa postępuje etapami (łącznie 20,8 tys. mkw.).

Warto też pamiętać, że rozbudowy i modernizacje dotyczą nie tylko dużych miast. Skala tych inwestycji w mniejszych miejscowościach nie jest oczywiście tak duża, bo dostosowana do rynku lokalnego. Zgodnie z szacunkami Savills, dotychczas w powiatach do 100 tys. mieszkańców obiekty handlowe zwiększyły swoje powierzchnie o ponad 214 tys. mkw. Planowane są również kolejne inwestycje. Wśród projektów położonych w mniejszych miejscowościach, które zostały powiększone, są także m.in. CH Hermes w Skarżysku-Kamiennej (łącznie 8,6 tys. mkw.), Dekada Grójec (łącznie 8,4 tys. mkw., kolejna faza planowana), Ferio Konin (łącznie 32,1 tys. mkw.) czy chociażby Galeria Krosno, która dzięki rozbudowie o 2 tys. mkw. powiększyła się do 5,5 tys. mkw.

Mniej nowych obiektów Rodzimy rynek handlowy to rynek dojrzały, a w wielu miejscowościach również nasycony. Na nowe inwestycje pozostaje stosunkowo niewiele odpowiednich dla funkcji handlowych lokalizacji, dlatego w kolejnych latach będziemy widzieć coraz mniej nowych obiektów. W 2019 roku przybędzie około 25 nowych obiektów o łącznej powierzchni 332 tys. mkw., z czego blisko 127 tys. mkw. znajduje się w siedmiu obiektach już otwartych (m.in. w Galerii Młociny). Rozbudowy obejmą w 2019 roku 53,6 tys. mkw., z czego około 37,4 tys. mkw. jest już dostępne dla klientów.

W 2020 roku nowa podaż powierzchni handlowej nie powinna przekroczyć 300 tys. mkw., z czego rozbudowy dostarczą około 55 tys. mkw. Wśród projektów tego typu, które mają zakończyć się w przyszłym roku, są m.in. rozbudowa Focus Mall w Zielonej Górze (o 15 tys. mkw.), Dekada w Skierniewicach (o 8 tys. mkw.) czy Gemini Park Tychy (o 6,5 tys. mkw.). Cel modernizacji obiektów handlowych i powiększania powierzchni jest zasadniczo taki sam dla wszystkich inwestycji: zwiększenie odwiedzalności centrum oraz zachęcenie klientów do większych wydatków. Rosnąca dojrzałość rynku handlowego w Polsce motywuje właścicieli do podążania za najnowszymi trendami i wprowadzania w swoich inwestycjach rozwiązań, które potwierdzą lub zwiększą ich atrakcyjność. Zatem nawet jeśli wspomniane na początku tablice „zmieniamy się dla ciebie” lub „wkrótce otwarcie w nowej odsłonie”, już się nam opatrzyły, to z pewnością w dalszym ciągu będą pojawiać się w kolejnych obiektach.

Autor tekstu: Wioleta Wojtczak, Dyrektor Działa Badań i Analiz, Savills.

Firma Savills jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2019 CEE.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl