JLL: gastronomia kształtuje krajobraz polskich miast

Rynek gastronomiczny to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi handlu w Polsce. Gastronomia stanowi nieodłączny element każdego obszaru życia, jej rozwój obserwujemy już nie tylko w centrach handlowych i na ulicach handlowych, lecz także w biurowcach i budynkach mieszkalnych.

Granica między handlem, mieszkaniem, pracą a sektorem Food & Beverage zaczyna się powoli zacierać, a właściciele różnych segmentów nieruchomości są otwarci na ekspansję usług gastronomicznych. Styl życia sprawia, że na mieście jadamy częściej, zaspokajając nie tylko podstawowe uczucie głodu – w restauracjach spotykamy się ze znajomymi i rodziną, przy kubku kawy w kawiarni odbywamy spotkania biznesowe, pracujemy zdalnie, przeprowadzamy rozmowy rekrutacyjne.

Nowe doświadczenia

Dostarczenie przeżyć i nowych doświadczeń kupującym to jeden z najważniejszych trendów na rynku nieruchomości handlowych. Taki kierunek wyznaczają zmieniające się potrzeby i zwyczaje konsumentów. Świetnie widać to na rynku gastronomicznym, co jest związane ze wzrostem wydatków polskich konsumentów na jedzenie poza domem. Restauratorzy prześcigają się w pomysłach, jak przyciągnąć do siebie klientów. Liczy się bowiem już nie tylko smak, lecz także całe otoczenie posiłku, forma podania jedzenia, obsługa i przede wszystkim wrażenia, które wynosimy z lokalu i którymi dzielimy się poprzez Instagram, Facebook, czy opinię na TripAdvisorze. Faktem jest także to, że Polacy podróżują za granicę coraz częściej, chętniej i dalej. Zapamiętane w podróży smaki pragną odnaleźć w Polsce, co z kolei sprzyja ekspansji restauracji z autentyczną i różnorodną kuchnią zagraniczną.

Na rozwój nowych doświadczeń klientów stawiają przede wszystkim centra handlowe, a coraz więcej gości, wybierając galerię handlową, kieruje się dostępną w niej ofertą gastronomiczną. Aż 20 proc. odwiedzających sklepy IKEA na całym świecie przychodzi tam, aby zjeść. W rezultacie większe formaty handlowe rozwijają strefy gastronomiczne, dzięki którym klienci przebywają tam częściej i dłużej, co z kolei przekłada się na wzrost obrotów. Sukces obiektów handlowych wynika z umiejętnego połączenia funkcji handlowej, gastronomicznej i rozrywkowej.

W głównych centrach handlowych w dużych aglomeracjach w Polsce lokale gastronomiczne zajmują aktualnie nawet do 15 proc. dostępnej powierzchni. Oprócz stref food court z popularnymi restauracjami typu fast food pojawiają się koncepty dotychczas nieobecne w centrach handlowych, takie jak np. Hala Hutnik w warszawskiej Galerii Młociny z food truckami i wspólnymi stołami w surowym, przemysłowym klimacie nawiązującym do pobliskiej fabryki, a także strefa Grand Kitchen z pokazami kulinarnymi, obecna w stołecznej Arkadii. Według prognoz udział sektora F&B na europejskich rynkach będzie dalej rósł i do roku 2025 może przekroczyć poziom 20 proc.

Wraz z ekspansją lokali gastronomicznych rosną także potrzeby w zakresie dostaw posiłków i skrócenia czasu dowozu. Prognozuje się, że w przyszłości rozwiną się nowe formy dostaw wykorzystujące przestrzeń powietrzną – taki pomysł ma Uber, który planuje uruchomić dostawy za pomocą dronów. Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz rosnący trend skupiający się wokół zdrowej żywności będą kluczowymi kierunkami rozwoju branży gastronomicznej w najbliższych latach. Wzrost będzie napędzany między innymi rozwojem mobilnych technologii, dzięki którym konsumenci mogą zamawiać posiłki, kiedy chcą i dokąd chcą.

Gastronomia kształtuje krajobraz

Rozwój oferty gastronomicznej na nowo kształtuje krajobraz wielu polskich miast, wpływając na funkcje ulic handlowych, biurowców oraz projektów wielofunkcyjnych. Najbardziej znanym i barwnym przykładem projektu mixed-use jest Hala Koszyki w Warszawie. Wkrótce otworzy się też Elektrownia Powiśle, łącząca powierzchnie biurowe, lokale typu concept i pop-up store, butiki, hotele z różnorodną ofertę kulinarną. Ciekawych propozycji nie brakuje też w innych częściach Polski. W Łodzi powstaje jeden z najbardziej spektakularnych projektów rewitalizacyjnych tej części Europy: Monopolis. W fabrycznych przestrzeniach dawnego Monopolu Wódczanego powstaną biura, zaplecze usługowe, część kulturalna, basen, a także nietypowe koncepty gastronomiczne – restauracje, kawiarnie i przestrzenie dla lokalnych dostawców.

Sektor gastronomiczny to nieodłączny element naszego życia – niezależnie od tego, w jakim miejscu jesteśmy, oczekujemy, że zaoferuje nam ono możliwość zamówienia posiłku, drinka lub przynajmniej kawy. Potwierdzają to analizy Future Thinking and Levy Restaurants UK, z których wynika, że 17 proc. gości galerii lub muzeów czułaby się zachęcona do częstszych odwiedzin, gdyby w tych obiektach istniały lokale gastronomiczne dostarczające wysokiej jakości ofertę kulinarną. To motywuje operatorów gastronomicznych do rozpoczęcia ekspansji w miejscach, które
zwykle nie były kojarzone z różnorodnym i dobrej jakości menu. Przykładem tego trendu jest ponowne otwarcie Muzeum Whitney w Nowym Jorku, gdzie zaczęła działać restauracja Untitled, która przyciągnęła zainteresowanie nawet krytyków kulinarnych. Z kolei na nowym stadionie Tottenham Hotspur zaplanowano 60 punktów kulinarnych, w tym własny browar z Beavertown, piekarnię i restaurację, której partnerują słynni szefowie kuchni. Coraz częściej w takich miejscach powstają również punkty, które oferują lokalne produkty. Zmiany możemy obserwować również w sektorze hotelowym. Jeszcze do niedawna restauracje i bary w hotelach były utożsamiane z ekskluzywnymi miejscami, do których niekoniecznie mieli dostęp goście z zewnątrz. Dziś z kolei coraz więcej marek skupia się na zaprojektowaniu ciekawych przestrzeni restauracyjnych, barowych, czy nawet małych sklepów z lokalnymi wyrobami piekarniczymi. Przykładem może być PURO na Kazimierzu czy Praktik Bakery w Barcelonie. W ten sposób hotel zaczyna stanowić ważną konkurencję dla lokalnych konceptów gastronomicznych, staje się atrakcyjnym miejsce codziennych lub
weekendowych spotkań, przyciągając do hotelu ludzi z zewnątrz.

Autor: Joanna Tomczyk, Starszy konsultant, Dział Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

Firma JLL jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl