[WYWIAD] Savills: wzorce z zagranicy

Marta Mikołajczyk-Pyrć, dyrektor pionu nieruchomości handlowych w dziale zarządzania nieruchomościami i aktywami w Savills

O kierunkach rozwoju centrów handlowych i przyszłości branży retail rozmawiamy z Martą Mikołajczyk-Pyrć, dyrektor pionu nieruchomości handlowych w dziale zarządzania nieruchomościami i aktywami, Savills. Firma jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2019 CEE.

Retailnet.pl: – Do tej pory podstawową funkcją centrów handlowych była funkcja handlowa, ale od pewnego czasu zarządcy poszukują sposobów na zatrzymanie na dłużej klientów przez wprowadzenie szerszej oferty. Które obiekty najlepiej poradziły sobie z taką zmianą? 

Martą Mikołajczyk-Pyrć, Savills: – Wzory możemy czerpać z rozwiniętych rynków zagranicznych. Przykłady można mnożyć. Centrum Dolce Vita Tejo w Lizbonie, chcąc stać się największym pod względem odwiedzialności centrum handlowym w Portugalii zmieniło swój charakter przez dodanie ogromnej ilości atrakcji na świeżym powietrzu, w tym minigolfa, ścianki wspinaczkowej, parku wodnego oraz modernizacji placu eventowego i zamontowaniu największego w Europie ekranu ledowego. Wraz ze zmianą funkcji obiektu, zmieniono również jego nazwę na Ubbo.

Centrum Dolce Vita Tejo w Lizbonie

Deweloperzy stawiają więc na poszerzenie oferty handlowej o nowe funkcje, w tym m.in. biurowe i mieszkalne. 

– Dokładnie tak. Przykładem obiektu, który doskonale odpowiedział na nowe oczekiwania klientów i zupełnie zmienił swoją funkcjonalność jest Vanke Times Center w Pekinie. Centrum to po zamknięciu przekształcono w czteropiętrowy kompleks typu mixed-use o powierzchni 47 tys. mkw., w którym spotkały się przestrzenie handlowe, biurowe i wystawiennicze. W obiekcie utworzono instalacje artystyczne i bambusowy ogród medytacyjny, które stały się jego wyróżnikiem na chińskim rynku.

Innym przykładem jest otwarte w 1985 roku centrum handlowe One Westside w Los Angeles. Na 72 tys. mkw. powierzchni obiektu znajdowało się 70 najemców oraz 12-salowe kino. W wyniku wartej 475 mln dolarów modernizacji obiektu do 2022 r. zmianie ulegnie jego funkcja, z handlowej na biurową. Dzięki wykorzystaniu wielopoziomowego atrium i wysokich sufitów projekt jest tak niesamowity, że już teraz Google zobowiązało się do podpisania 14-letniej umowy najmu.

Vanke Times Center w Pekinie
Vanke Times Center w Pekinie

Kolejny przykład to Cantium Retail Park w Londynie. Naznaczony przez czas park handlowy w południowo-wschodnim Londynie zostanie przekształcony w obiekt typu mixed-use. Projekt obejmuje dwa nowoczesne bloki mieszkalne oferujące 1200 mieszkań oraz 15,8 tys. mkw. przestrzeni handlowej.

Co ciekawe zmiany funkcji obiektów nie pomijają również sektora magazynowego. Centrum dystrybucyjne Amazon w Ohio powstało z niegdyś największego centrum handlowego na świecie, Randall Park Mall. W 2014 roku budynek został zburzony i zastąpiony nowoczesnym, wielopoziomowym magazynem o powierzchni 82 tys. mkw. Inwestycja, która pochłonęła 177 mln dolarów przyciągnęła do okolicy nowe podmioty, w tym restauracje i sklepy.

Czy biorąc pod uwagę fakt, że centra handlowe to przestrzeń przeznaczona nie tylko na zakupy, ale i miejsce w którym budowane są różnego rodzaju relacje, istotnym kierunkiem rozwoju będzie także wzrost znaczenia przestrzeni gastronomicznych?

– Współczesne food court-y oraz strefy restauracyjne w obiektach handlowych zachęcają do wspólnych spotkań, a ciekawie zaaranżowana przestrzeń dodatkowo pozytywnie wpływa na doświadczenia klienta czerpane z przebywania w danym obiekcie. Dekadę temu około 5 proc. powierzchni centrów handlowych przeznaczono na gastronomię, dzisiaj jest już to 20-30 proc. Obecnie coraz częściej i chętniej podróżujemy, a wracając do kraju chcemy odnaleźć smaki z odbytych podróży. Co ciekawe, najemcy gastronomiczni, mimo wprowadzenia zakazu handlu w wybrane niedziele notują pozytywne wyniki.

Widocznym trendem jest przekształcanie starych budynków w tzw. food halls. Klienci w jednym miejscu mogą w nich znaleźć unikalne koncepty gastronomiczne, dostają możliwość spróbowania nowych produktów, czy porozmawiania o ich pochodzeniu. Tworząca się w takich obiektach atmosfera sprzyja nie tylko spożywaniu posiłków, ale i budowaniu lub podtrzymywaniu relacji. Temat food halls coraz częściej pojawia się w rozmowach deweloperów i operatorów centrów handlowych, którzy podkreślają jak ważne w strategii jest kreowanie nowych doświadczeń zakupowych wśród klientów.

Jakie jeszcze trendy w branży retail możemy wyodrębnić? 

– Przede wszystkim nacisk obecnie kładziony jest na wzmocnienie doświadczenia zakupowego. Już teraz widzimy, że nawet najemcy niezwiązani z gastronomią częściowo przechodzą do przestrzeni F&B np. serwując w swoich lokalach napoje i przekąski. Ciekawym przykładem jest nowojorski sklep jubilerski Tiffany&Co, którego pracownicy już w progu witają gości filiżanką kawy podawaną na srebrnej tacy. Na czwartym piętrze tego flagowego salonu otwarto restaurację, która ma przyciągać młode osoby i zapoznawać ich stopniowo z marką Tiffany.

Kolejnym zauważalnym trendem jest personalizacja, także w gastronomii. Chcemy nie tylko kupować dostosowane do naszych indywidualnych preferencji akcesoria i odzież, ale także np. żywność. Ta personalizacja może przybierać różne formy, np. dostosowanie produktów do konkretnej diety (wegańska, bezglutenowa) albo umożliwienie skomponowania własnych posiłków.

Przyszłość branży handlowej z pewnością oparta będzie na nowych technologiach. W branży gastronomicznej dynamicznie rośnie liczba zamówień składanych przez urządzenia mobilne. Przenikanie światów offline i online widoczne będzie także w branży modowej. Przykładem sklepu, który jako pierwszy w Polsce wdrożył innowacyjny system umożliwiający dostawę w ciągu 3h jest eobuwie.pl.

Usługi takie jak np. click&collect, scan&go, same day delivery, poprawiają wygodę zakupów w świecie omnichannel. Kolejne generacje klientów niejako wymuszają na sieciach handlowych wprowadzanie coraz to nowszych technologii i rozwiązań. Już teraz grupą docelową wielu marek jest generacja Alfa, czyli osoby, dla których sfera online jest naturalnym środowiskiem. Świat, w którym robimy zakupy przesuwając palcem po ekranie przejdzie wkrótce kolejną rewolucję z zakresu, w wyniku której  produkty będziemy zamawiać głosowo przy wykorzystywaniu technologii voice commerce. Żyjemy w ekscytujących czasach, w których zmiany w branży handlowej zachodzą jednocześnie na wielu różnych polach, przenikając się wzajemnie. Liczba tych zmian może wręcz nieco przytłaczać. Warto więc obserwować to, jak są one wdrażane na zagranicznych rynkach i na bazie tego odpowiednio dobierać lokalną strategię.

Rozmawiała Ewelina Zezula

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl