W trójkącie: inwestor, architekt oraz wykonawca

marro

– Dobry wykonawca rozumie potrzeby zarówno inwestora, jak i architekta. W razie potrzeby pomaga im wypracować optymalne rozwiązania, które będą zgodne i z duchem projektu, i z wytycznymi budżetowymi – przekonują specjaliści związani z firmą Marro, która wykonała ponad 100 realizacji w centrach handlowych (food courty, coworkingi, przestrzenie zewnętrzne – tarasy i ogrody, a także strefy relaksu, place zabaw dla dzieci czy pokoje dla rodzica z dzieckiem). Marro jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE.

Czy zdarzają się realizacje pozbawione wyzwań, odważnych decyzji, trudnych rozmów? Nie. Dlatego kluczowe jest wzajemne zrozumienie ról i potrzeb w trójkącie: inwestor, architekt, wykonawca. Jakich warunków, czy szerzej: jakiej kultury współpracy potrzebują partnerzy, żeby efekty były jak najlepsze?

Swoimi doświadczeniami dzielą się: Monika Jastrzębska, Senior Project Manager i architekt Aleksandra Zalska. Wyjaśniają m.in.: dlaczego w Marro tak istotna jest twórcza współpraca wykonawcy z projektantami i inwestorem na każdym etapie realizacji.

Wszechstronne wsparcie

Projekty stają się coraz bardziej kompleksowe, a za tym idzie: skomplikowane i czasochłonne. Architekci i inwestorzy stają przed koniecznością konsultowania z wieloma podwykonawcami i ekspertami różnych dziedzin, m.in.: technologami, akustykami, projektantami oświetlenia, czy specjalistami od wizualizacji i renderów. – Dlatego powołaliśmy niedawno Dział Projektowy, który wspólnie z pozostałymi działami firmy zapewnia klientom wsparcie na każdym etapie realizacji – wyjaśnia Aleksandra Zalska. – Kompleksowy nadzór nad dużym zakresem realizacji to komfort dla inwestora.

W zgodzie z ideą i budżetem

– W branży retail zachodzą bardzo dynamiczne zmiany, które wymagają równie szybkich reakcji. Do najważniejszych trendów zaliczamy m.in.: coraz większy nacisk na doświadczenie użytkownika centrum handlowego (związane z nowymi zachowaniami zakupowymi), nowe funkcje w obiektach (np. coworking) oraz potrzebę zieleni i powrotu do natury – wylicza Monika Jastrzębska. – Naszym zadaniem jest dobór takich produktów czy rozwiązań, które najlepiej zrealizują założenia. Tutaj bardzo przydaje się dostęp do urozmaiconego portfolio zawierającego oferty wielu firm. Rozbudowana oferta nie tylko daje wolność wyboru, ale też ułatwia szukanie alternatywnych rozwiązań. Potrzeba zamiany wybranych elementów na tańsze odpowiedniki pojawia się często w momencie, kiedy inwestor jest zachwycony projektem architekta, ale okazuje się, że jego realizacja przekroczyłaby budżet. – Wtedy podsuwamy takie rozwiązania, które zachowają ducha projektu, a jednocześnie nie zagrażają budżetowi – mówi Jastrzębska. – Zawsze oryginalne i dobre jakościowo, nie chcemy mieć przecież reklamacji – dodaje.

Umiejętność słuchania

W trafnym doborze produktów i rozwiązań niezbędna jest jeszcze jedna kompetencja. Trudno ją jednoznacznie opisać, bo to tzw. „czynnik ludzki”: wzajemna otwartość i zaufanie. Przekonanie, że różnica perspektyw nie jest zagrożeniem dla projektu, a przeciwnie: doskonali go, bo powstaje realizacja przemyślana w najdrobniejszym detalu.

Jeśli architekt wykorzysta wiedzę i doświadczenie, aby nakierować inwestora, jakie są możliwości przestrzeni, a wykonawca poczuje ducha projektu i jednocześnie zadba o utrzymanie budżetu, wszystkie strony będą mogły uznać współpracę za udaną. Takie podejście docenią też klienci, a wraz z nimi najemcy. Konkretny przykład podsuwa Aleksandra Zalska: – Opracowywaliśmy niedawno projekt remodellingu food courtu w obiekcie poza Warszawą. Inwestor czuł, że dotychczasowa aranżacja nie odpowiada aktualnym tendencjom, pozwolił nam działać. Poprzez zabiegi takie jak: uporządkowanie przestrzeni, podział na strefy, wprowadzenie zieleni, sprawiliśmy, że miejsce stało się bardziej kameralne. W efekcie goście galerii chętniej i dłużej w niej przebywają, a obroty wzrosły o ok. 20 proc. (wg szacunków inwestora).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl