C&W: polski rynek nieruchomości handlowych w dobrej kondycji

W pierwszej połowie 2019 r. nowoczesne zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o ponad 230 tys. mkw. W tym okresie na polskim rynku zadebiutowało 5 nowych międzynarodowych marek, a kilka kolejnych jest w trakcie przygotowania do otwarcia – pisze Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield.

Firma Cushman & Wakefield jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE.

W pierwszej połowie 2019 r. nowoczesne zasoby powierzchni handlowej we wszystkich formatach powiększyły się o ponad 230 tys. mkw., z czego połowę stanowiły otwarcia nowych i rozbudowy istniejących już centrów handlowych. Najważniejszym wydarzeniem z pewnością było otwarcie w Warszawie Galerii Młociny o powierzchni 78,5 tys. mkw. W chwili obecnej żaden inny obiekt o tak dużej powierzchni handlowej nie znajduje się w fazie budowy. Rynek w głównych aglomeracjach nasyca się, wciąż jednak jest miejsce na mniejsze, komplementarne obiekty handlowe zarówno w dużych miastach, jak też w mniejszych miejscowościach. Nasycenie powierzchnią handlową dla ośmiu największych aglomeracji zbliża się do poziomu 850 mkw. na 1 tys. mieszkańców, podczas gdy dla miast o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców wskaźnik ten nie przekracza 500.

Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield.

Nowe marki na rynku polskim

Przy okazji otwarcia Galerii Młociny na rynek weszło lub w najbliższym czasie zostanie otwartych kilka nowych marek, takich jak włoska Gagliardi oferująca modę męską, niemiecka bieliźniarska marka Sloggi z pierwszym monobrandowym sklepem w Polsce, czy ukraiński koncept rodzinnej restauracji Pesto Cafe. Nadal wyczekiwany przez rynek jest również debiut w Polsce irlandzkiej sieci Primark. W pierwszej połowie roku swoje pierwsze w Polsce lokale otworzyły również: park rozrywki TEPfactor w Blue City, odzieżowa marka Boxeur des Rues w Factory Poznań, czy MyShoes, nowa marka sieci Deichmann, której sklepy otwarto jednocześnie w Galerii Mokotów, Galerii Katowickiej i Galerii Echo w Kielcach.

200 tys. w budowie

Czynsze prime w najlepszych centrach handlowych pozostają stabilne, jednak obserwujemy coraz większą presję na obniżenie czynszów w drugorzędnych i gorzej funkcjonujących centrach handlowych.

Na drugą połowę 2019 r. planowane jest otwarcie kolejnych 200 tys. mkw. powierzchni handlowej, a wysokość nowej podaży na koniec bieżącego roku będzie zbliżona do ubiegłorocznej. W kolejnych latach tempo wzrostu rynku powierzchni handlowej będzie już niższe, głównie w wyniku braku planowanych dużych i bardzo dużych projektów. Wiele będzie się jednak działo na mniejszych rynkach, a także w segmencie średnich i małych centrów handlowych oraz parków handlowych. Ponad 40 proc. nowej podaży w tym roku zostanie dostarczona na rynki miast o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 200 tys.

Autorką tekstu jest Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl