Gemini Holding: Tarnów to coraz atrakcyjniejszy rynek dla najemcy

Mniejsze, dynamicznie rozwijające się miasto, w którym działa galeria handlowa może być dla najemcy równie atrakcyjną lokalizacją, co duży obiekt w dużym mieście wojewódzkim. Najlepszym tego przykładem jest Tarnów i tamtejszy Gemini Park.

Chociaż w Małopolsce handlowy prym wiedzie Kraków, to we wschodniej części regionu od kilku lat umacnia się pozycja Tarnowa. Liczące sobie ponad 108 tys. mieszkańców miasto coraz częściej znajduje się na orbicie zainteresowań polskich i zagranicznych marek. Wpływ na to ma zarówno rozwój samego miasta w ostatnich 10 latach, ale także jego położenie geograficzne i unikalność tamtejszego rynku handlowego. Nie bez znaczenia jest także rosnąca zasobność portfela mieszańców, nie tylko Tarnowa, a także ościennych miast.

– Tarnów to miasto, które chłonie nowości. Tutejszy klient jest aspiracyjny. Oczekuje dziś, że w jego sąsiedztwie, w jego mieście, dostępna będzie oferta zbliżona do tej, jaką zna chociażby z krakowskich czy rzeszowskich centrów handlowych. Co więcej, jego portfel gotowy jest na to, aby w tych sklepach robić zakupy  – mówi Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów. Właścicielem obiektu jest spółka Gemini Holding, wystawca jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE.

Spadająca stopa bezrobocia

Spora w tym zasługa zachodzących w mieście pozytywnych zmian. Miasto notuje już szósty rok z rzędu spadek bezrobocia do rekordowego poziomu zaledwie 5,2 proc. w 2018 roku. Tylko na przestrzeni minionego roku liczba bezrobotnych w mieście zmalała o 12,2 proc.  – czytamy w „Raporcie o stanie miasta 2018”

Ponadto na przestrzeni 3 ostatnich lat w Tarnowie powstało ponad 2,8 tys. nowych firm. W sumie w mieście działa ich ponad 11,6 tys. Rośnie także liczba inwestycji lokalnych firm, zwłaszcza działających w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W 2016 roku 5 z nich zadeklarowało inwestycje warte ponad 18 mln zł i zatrudnienie dodatkowo 149 osób.

Oprócz tego w latach 2015-2018 wydano aż 118 pozwoleń na budowę obiektów związanych z rozwojem gospodarczym miasta. W Tarnowie działa także już 137 firm z kapitałem zagranicznym – informuje miasto w „Podsumowaniu działań na rzecz rozwoju gospodarczego Tarnowa w latach 2015-2018”.

Wniosek? Biznes w Tarnowie ma się bardzo dobrze. Widać to zwłaszcza na przestrzeni ostatnich lat. W mieście rośnie zarówno liczba firm z obcym kapitałem, jak i nowych lokalnych firm, zwłaszcza z segmentu MSP. To tworzy bardzo atrakcyjne otoczenie także dla działalności galerii handlowej i obecnych w niej najemców, bo mają oni możliwość funkcjonować na rozwijającym się rynku.

Rosnąca siła nabywcza

Ale nie tylko rozwój biznesu, to powód, dla którego znane marki miałby zainteresować się lokalizacją sklepów w Tarnowie. Od kilku lat rośnie siła nabywcza tutejszego rynku. W ostatnim badaniu GfK Polonia Indeks Siły Nabywczej dla Tarnowa oceniany jest już jako średni, na co wpływ ma m.in. spadek bezrobocia oraz wzrost wynagrodzeń.

Tarnów ma dziś jeden z najwyższych Indeksów Siły Nabywczej w Małopolsce. Co więcej, ma jeden z najwyższych wskaźników we wschodniej części kraju. Porównywalny jest on chociażby z miastami leżącymi w bezpośrednim sąsiedztwie Krakowa. To czyni Tarnów ciekawym miejscem do rozwoju biznesu, ale także do lokowania w nim nowych marek, zarówno przez polskie, jaki zagraniczne marki.

Niskie nasycenie powierzchnią handlową

Czynnikiem, który dodatkowo może zachęcić marki jest niskie nasycenie powierzchnią handlową. W odróżnieniu chociażby od Krakowa, tarnowski rynek nie ma wielu galerii o porównywalnej skali , które wprost ze sobą konkurują. W mieście działa tylko 10 obiektów handlowych mających więcej niż 5 tys. m kw.  Dysponują one łącznie 127 tys. m kw. GLA. Największy z nich to liczący sobie 43,5 tys. m kw. Gemini Park Tarnów.

– Niskie nasycenie powierzchnią handlową w mieście zapewnia najemcy unikalny rynek, na którym nie musi on konkurować sam ze sobą o uwagę konsumenta. Co więcej, nie musi się obawiać agresywnej konkurencji między obiektami. Zmniejsza to znacząco ryzyko niepowodzenia na rynku. Lokując sklep np. w Gemini Park, czyli najpopularniejszej dziś w mieście galerii, marka ma pewność, że znajdzie klienta oraz wygeneruje satsfakonująy obrót – mówi Nowak.

Niewielka konkurencja to nie jedyne zalety Tarnowa. Jedną z największych jest położenie samego miasta. Tarnów jest dziś doskonale skomunikowany z największymi miastami województwa małopolskiego, ale także świętokrzyskiego i podkarpackiego. Miasto jest także świetnie połączone z obszarami pozamiejskimi. Efekt? Mieszkańcy np. powiatów dębickiego, brzeskiego czy dąbrowskiego bez trudu mogą jeździć na zakupy do Tarnowa. Bliskość autostrady znacząco skróciła czas dojazdu do Gemini. Dodatkowo, popularność miasta jako destynacji handlowej podnosi fakt, że jest ono położone aż 80 km od Krakowa.

– W tym promieniu nie ma dużych obiektów handlowych, w których mieszkańcy miasta, a także ościennych powiatów mogliby zrobić zakupy. Zostają więc na lokalnym rynku i wybierają centra handlowe, do których mają najbliżej. Kraków nie jest więc tutaj konkurencją. Gwarantuje to potencjalnemu najemcy atrakcyjną handlową enklawę do rozwoju swojego biznesu, w dodatku z aspiracyjnym klientem oczekującym kolejnych nowości – mówi Nowak.

Regionalna rola Gemini Park Tarnów

Widać to najlepiej na przykładzie Gemini Park.  Chociaż galeria powstała głównie z myślą o mieszańcach miasta, aż 60 proc. jej klientów stanowią dziś przyjezdni. Ten odsetek na przestrzeni ostatnich lat wzrósł, tak samo jak zasięg oddziaływania centrum handlowego.

– Tarnów to wyjątek na handlowej mapie Polski. Pokazuje on, że galeria ze średniego miasta może mieć nie tylko lokalny zasięg, ale także regionalny, a tym samym działać na catchemencie obejmującym ponad 1 milion osób – mówi Zbigniew Nowak. Dla kogo więc tarnowski rynek jest idealny? Zdaniem dyrektora obiektu, w mieście doskonale poradzi sobie zarówno lokalny najemca, jak i duża zagraniczna sieć odzieżowa.

– Klient w Tarnowie oczekuje dziś dostępu do takich samych marek, jakie zna z innych, dużych miast. W badaniach, jakie przeprowadziliśmy w 2016 roku prym wśród najbardziej pożądanych brandów wiodła m.in. Zara, H&M, Bershka, New Yorker, Pull&Bear, Mango i TK MAXX – wylicza Nowak. – W typach nie brakowało także marek z wyższej półki np. Peek&Cloppenburg, Calvin Klein czy Tommy Hilfiger. Patrząc na to, jakie aspiracje ma klient, na jakim rynku działamy i jak jest on szeroki oraz spragniony wielkomiejskiej oferty, na takie marki przyszedł czas w Tarnowie i w Gemini Park- ocenia.

Gemini Park Tarnów to największe centrum handlowe w Tarnowie i regionie. Na ponad 43 tys. m kw. znajduje się ponad 120 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. W ofercie znaleźć można dobrze znane  krajowe i zagraniczne marki, w tym m.in. pełne portfolio marek LPP, C&A, Calzedonia, Intimissimi, Ochnik, Martes Sport, New Balance, Sizeer, Apart, Swiss, Wittchen, KFC, Home&You, Jysk, Castorama, Media Markt, a także TESCO. Aktywnie w galerii działają także lokalni przedsiębiorcy rozwijający tutaj swoje biznesy. Galeria jest doskonale zlokalizowana i skomunikowana. Dla zmotoryzowanych galeria przygotowała ponad 1100 miejsc parkingowych. Centrum handlowe zaangażowane jest także we wsparcie lokalnych inicjatyw społecznych, edukacyjnych i kulturalnych. Przykładem jest współpraca z Stowarzyszeniem „Siemacha” i aktywna pomoc ośrodkowi opiekuńczemu dla dzieci.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl