CBRE: top trendy na rynku handlowym

Galerie handlowe zmieniają się wraz z rosnącymi potrzebami konsumentów. Obecnie nowoczesne strefy gastronomiczne zaczynają wykorzystywać także przestrzenie zewnętrzne obiektów handlowych, a do wnętrz galerii wchodzą coworkingi.

Jak podkreślają eksperci CBRE, zmiany w sektorze retail powodują, że centra handlowe poza podstawowymi funkcjami spełniają także nową rolę biznesową.

Spółka CBRE jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019.

Nowe oblicze stref gastronomicznych

Obszary gastronomiczne w galeriach handlowych przybierają coraz to nowe oblicza. Zajmują też więcej przestrzeni, ale nie kosztem sklepów. W tym celu wykorzystywane są np. zewnętrzne tarasy jak m.in. w Vivo! Lublin, czy powierzchnia tuż za drzwiami centrów, obejmująca odnowiony plac miejski, jak ma to miejsce w przypadku Galerii Kazimierz. Zmiany te wprowadzane są po to, by zagwarantować klientom więcej komfortu i prywatności po wyczerpujących zakupach. Nakierowane są przede wszystkim na odwiedzających, których męczy nadmiar bodźców, np. osoby starsze i dzieci. Dzięki tym ułatwieniom klienci mogą spędzić więcej czasu w obiektach handlowych i zregenerować siły przed powrotem do domu.

Galerie handlowe rozszerzają swoje funkcje

Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE

Pojawienie się coworkingów jest kolejnym potwierdzeniem rozszerzania się funkcji galerii handlowych. Od pewnego czasu centra stają się nie tylko handlowo-rozrywkowe, ale również biznesowe. Dzięki temu są w stanie zatrzymać klientów na jeszcze więcej godzin. Przykładem jest bardzo dobrze zaaranżowana powierzchnia coworkingowa w Galerii Młociny w Warszawie. Co istotne, przestrzenie do pracy są zazwyczaj tworzone w tych częściach centrów, które z obiektywnych przyczyn nie mogą być przeznaczone na handel czy rozrywkę.

– Większość centrów handlowych w ostatnim czasie zdecydowała się na odnowienie swojej części restauracyjnej, dzięki czemu dotychczas duże i bezosobowe, usiane głównie stolikami i krzesłami przestrzenie nabrały bardziej relaksującego i intymnego charakteru. Potrzebą chwili jest również nowa przestrzeń na coworkingi – to kolejna funkcja, która uzupełnia szeroką ofertę obiektów zakupowo-rozrywkowych o aspekt biznesowy – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

Rynek tradycyjnych powierzchni handlowych w Polsce jest dojrzały, lecz wciąż stabilnie rośnie. Odzwierciedlają to coraz wyższe wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową. Jak wskazuje raport CBRE „Rynek handlowy w Polsce 2 kw. 2019 r.” całkowita przestrzeń obiektów zakupowych wynosi ponad 12 mln mkw. Składały się na nią 434 centra handlowe, 74 parki handlowe i 16 centrów wyprzedażowych. W 2019 r. wzrost nowoczesnej powierzchni handlowej szacuje się na około 340 tys. mkw. Zauważalna jest duża aktywność deweloperów w mniejszych miastach – obecnie połowa nowych projektów powstaje w lokalizacjach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl