Metropolitan Investment: przyszłość galerii handlowych to customizacja

Styl życia nowoczesnych konsumentów w znacznym stopniu wpływa na rynek nieruchomości handlowych. O widocznych trendach związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem nowoczesnych centrów handlowych, odpowiadających na potrzeby konsumentów – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl Mateusz Koroś, Business Development Manager w Metropolitan Investment S.A.

Spółka Metropolitan Investment jest wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2019 CEE.

Jak zmienia się koncepcja budowy centrów handlowych oraz czym będą różnić się dopiero budowane centra od tych, które już istnieją?

Mateusz Koroś: Galerie handlowe od kilku lat to nie tylko miejsce kojarzące się z zakupami, to przestrzeń spotkań towarzyskich, biznesowych. To miejsce, o którym myślimy, kiedy chcemy pójść na trening, spędzić czas z dziećmi lub na wizytę do lekarza. Główna koncepcja przechodzi cykliczne zmiany kiedy od czasu do czasu powstaje nowa moda lub potrzeba klienta na dodatkowe usługi. Chodzi o to, aby było możliwie najwygodniej – by w jednym miejscu w jak najkrótszym czasie, bez konieczności zmiany lokalizacji, konsument mógł zaspokoić wszystkie potrzeby. Taka customizacja to zdecydowanie jeden z najważniejszych trendów na rynku nieruchomości handlowych. Poza tym nowe obiekty na pewno będą zachwycały swoją architekturą i pełniły rolę kultowego miejsca spotkań. Dlatego po sukcesie Hali Koszyki, która wtopiona w tkankę Warszawy fascynuje i urosła do rangi miejsca kultowego, ludzie chcą spędzać czas w miejscach, które cieszą ich oko i w których odpoczywają.

Na czym obecnie warto koncentrować się tworząc konkurencyjne centra handlowe?

MK: Szczególnie ważna jest przede wszystkim różnorodność oferty rozpoznawalnych sklepów sieciowych i jej kompletność w każdym segmencie. Dodatkowo silny nacisk obserwujemy także w obszarze gastronomii oraz wszelkiego rodzaju serwisu – sport/rekreacja. Poza siłowniami liczy się edukacja, np. szkoły językowe, szkoły tańca itp. oraz usługi medyczne, przedszkola (w tym tzw. bawialnie dla dzieci). Natomiast marki premium stanowią jedynie dodatek dla bardziej zamożnej części klientów odwiedzających galerię.

W jaki sposób e-commerce wpływa funkcjonowanie nowoczesnych obiektów handlowych?

MK: Przede wszystkim zmieniają się formaty poszczególnych sklepów, które przekierowują swoją strategię sprzedaży pod handel internetowy. W Polsce rynek e-commerce nie jest jeszcze w tak zaawansowanym stadium, aby można mówić o wielkim wpływie. Oczywiście sprzedaż przez internet odkraja nam coraz większy kawałek z całego tortu zakupowego klienta, ale tradycyjny handel w galeriach handlowych przyciąga serwisem i usługami lub przekształca się w rolę punktu odbioru towaru i/lub magazynu. W przypadku produktów o sprecyzowanych parametrach typu sprzęt elektroniczny, rtv/agd siła zakupów internetowych będzie z pewnością coraz większa. Natomiast ekran komputera nie jest wstanie odebrać nam przyjemności z robienia zakupów. Wyjście na shopping to pewnego rodzaju forma relaksu, okazja na spotkanie ze znajomymi. Produkt można zobaczyć, dotknąć, ocenić, przymierzyć, są promocje, wyprzedaże, a po wszystkim kawa z przyjaciółmi. Dlatego uważam, że tego nie zastąpi nam internet. Z drugiej strony np. niektóre marki odzieżowe nie zamieszczają w sklepach stacjonarnych pełnej kolekcji, która jest dostępna tylko przez internet. Poza tym niedziele wolne od handlu działają tu na korzyć i przekierowują klienta w stronę zakupów przez internet.

Jak digitalizacja i nowe technologie wpływają na centra handlowe?

MK: Na pewno usprawniają ruch w obiekcie. Komunikacja wewnątrz staje się prostsza, bardziej intuicyjna. Digitalizacja ma większe znaczenie i zadanie w jakości i szybkości obsługi klienta sklepowego. Nowe technologie obserwujemy w poszczególnych sieciach np. e-obuwie lub o panelach zamówień jedzenia w restauracjach McDonald’s. Sprawniej jesteśmy w stanie sprawdzić asortyment sklepu, jeżeli poszukujemy konkretnego modelu lub rozmiaru.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl