Budowa Cracovia Outlet ruszy w tym roku

KG Group przygotowuje się do budowy centrum Cracovia Outlet. Projekt wraz z 2 parkami handlowymi będzie częścią tworzonego przez inwestora kompleksu typu mixed-use. O szczegółach inwestycji rozmawiamy z Krzysztofem Gaczorkiem, prezesem KG Group

Kiedy rozpocznie się budowa centrum Cracovia Outlet i kiedy można spodziewać się otwarcia?

Krzysztof Gaczorek: Jeszcze w okresie wakacyjnym złożymy wszystkie dokumenty niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczniemy przygotowania do procedury przetargowej. Liczymy, że już na początku IV kwartału tego roku będziemy mogli przystąpić z całą intensywnością do budowy centrum Cracovia Outlet oraz parków handlowych Atut, które będą częścią całego tworzonego przez nas kompleksu typu mixed-use. Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do budowy, więc liczymy, że przebiegnie ona bardzo sprawnie i w pierwszej połowie 2021 roku centrum i park handlowy będą już funkcjonować.

Które z etapów budowy będą przypuszczalnie najbardziej wymagające?

KG: Tak naprawdę każdy etap budowy będzie wymagający. Z doświadczenia możemy jednak wnioskować, że tym najintensywniejszym okresem będzie ostatni etap, czyli wprowadzenie do centrum wszystkich najemców. Koordynacja spraw związanych z otwarciem, przekazywanie lokali, nadzorowanie jednocześnie pracy wielu ekip budowlanych będą wymagać maksymalnego zaangażowania. Jesteśmy jednak spokojni o ostateczny efekt, bo na przestrzeni lat udało nam się zbudować bardzo mocny zespół specjalistów, którzy mają wiedzę i doświadczenie w sprawnym radzeniu sobie w podobnych sytuacjach.

Poza budową samego centrum Cracovia Outlet bardzo dużym wyzwaniem będzie również realizacja nowego układu drogowego. Naszym priorytetem od początku pracy nad projektem kompleksu handlowego było stworzenie takiego rozwiązania, które zagwarantuje nie tylko komfortowy dojazd do całego kompleksu handlowego, ale również zoptymalizuje układ komunikacyjny w okolicy ul. Nowohuckiej, gdzie powstaje inwestycja. Zdecydowaliśmy więc, że zainwestujemy znaczące środki do przebudowy kilku ulic w pobliżu centrum Cracovia Outlet. Jesteśmy przekonani, że z ostatecznego efektu zadowoleni będą zarówno klienci dojeżdżający do naszego obiektu, odwiedzający znajdujące się po sąsiedzku targi Expo Kraków, jak i mieszkańcy okolicznych osiedli.

Ile wynosi przewidywany koszt inwestycji?

KG: Oczywiście mamy opracowania dotyczące kosztów inwestycji, ale tak naprawdę dopiero na etapie przetargowym zostaną one dokładnie zweryfikowane. Dopóki więc nie zakończymy postępowania przetargowego wstrzymujemy się od rozmawiania o konkretnej kwocie.

Dotychczas BOIG podpisał umowy najmu m.in. z firmami LPP, Guess i Wólczanka. Jak przebiega proces komercjalizacji?

KG: Choć komercjalizacja centrum typu outlet stawia większe wyzwania niż komercjalizacja regularnego centrum handlowego, w naszej inwestycji cały proces postępuje sprawnie. W Krakowie obecnie funkcjonuje jedno centrum outletowe, dlatego potencjał takiej oferty jest bardzo duży. Do rynku podchodzimy selektywnie: zależy nam na takich najemcach, których oferta będzie możliwie najbardziej atrakcyjna dla krakowian. Chcemy, by obiekt dobrze się wpisał w lokalny rytm codziennego życia.

Najemcy, którzy już zdecydowali się na własną powierzchnię w centrum Cracovia Outlet, to znane i pożądane przez Polaków marki. Niektóre zastosują w Cracovia Outlet swoje pionierskie koncepcje handlowe – przykładowo grupa LPP, wchodząca do obiektu, na powierzchnię 1055 mkw., z multibrandowym sklepem. Dla nas to wielka przyjemność gdy możemy brać udział w rozwoju marek modowych.

Zarówno LPP, jak i Guess, Volcano, Intersport, Vistula, W.Kruk czy Diverse stanowią najlepszą rekomendację, a także inspirują innych. W rezultacie centrum wypełnia się ofertą, która jest mile widziana również przez odbiorców. Ci, którzy już dołączyli do grona najemców, widzą w inwestycji realną wartość. Przemawia do nich przede wszystkim to, że centrum outletowe będzie częścią większej strefy handlowej – wygodnej, szytej na miarę lokalnych potrzeb i mającej liczne funkcje, nie tylko zakupowe, ale też rozrywkowe.

Na rynku obowiązuje zasada, że w momencie wbicia pierwszej łopaty pod inwestycję projekt powinien być skomercjalizowany na poziomie 50 proc. A jaki poziom komercjalizacji w chwili startu inwestycji Pan przewiduje?

KG: Spełniamy wymogi rynkowe w tym zakresie. Rozwój procesu najmu postępuje zgodnie z harmonogramem inwestycji.

Outlet to przede wszystkim koncept kojarzony z markami bardziej premium, jak Tommy Hilfiger, Lacoste, Marc O’Polo, Guess, Ralph Lauren. Czy i takie marki pojawią się w Cracovia Outlet?

KG: Produkty marek premium w stale obniżonych cenach to wielka gratka dla klientów. W naszym centrum także będą dostępne. Pojawią się obok innych, bardziej popularnych i przystępnych cenowo brandów. Musimy pamiętać, że dobieramy ofertę do odbiorcy krajowego, lokalnego. Chcemy mu zapewnić taki zestaw możliwości, który będzie dawał dużą swobodę wyboru: z jednej strony dostarczając produkty premium, a z drugiej – pozwalając na selekcję popularnych marek modowych, które również cieszą się sympatią polskich odbiorców.

Cracovia Outlet to część nietypowego konceptu, który łączy w sobie, moim zdaniem, trzy formaty: tradycyjne centrum (Atut), centrum fitness (My Fitness Place) i outlet z markami takimi jak Guess. Czy Pana zdaniem właśnie tak powinny teraz wyglądać dobre projekty handlowe?

KG: To rynek kształtuje zapotrzebowanie. Naszą rolą jako dewelopera jest jego obserwacja i wsłuchiwanie się w jego tętno. W KG Group tworzymy więc swoje koncepcje od zera, dopasowując je do współczesnych zasad.

Dziś, kiedy realizujemy projekt centrum Cracovia Outlet wraz z całą strefą, w której będzie ono funkcjonować, widzimy, jak zmieniają się style zakupowe klientów. Za sprawą niehandlowych niedziel skraca się czas przeznaczony na zakupy, a dla tradycyjnych centrów handlowych rosnącą konkurencję stanowi handel w internecie. Dlatego szczególnego znaczenia nabiera obecnie pojęcie optymalizacji.

Konsument chce w jak najkrótszym czasie i w jak najbardziej komfortowych warunkach dostać jak najwięcej korzyści. Odpowiadamy na to, gwarantując możliwość zrobienia pełnych zakupów bez konieczności przemieszczania się w kilka oddalonych miejsc, zapewniając wygodny dostęp do komunikacji miejskiej na terenie kompleksu handlowego oraz dwie opcje parkingowe – naziemną i podziemną – z szerokimi, intuicyjnymi wjazdami i wyjazdami, obszernymi miejscami postojowymi, a wreszcie proponując zróżnicowaną ofertę. To nasza odpowiedź na aktualne zapotrzebowanie i styl życia.

Czy strategia KG Group to długofalowe budowanie portfolio, czy raczej inwestowanie w ciekawe projekty i zarabianie na nich?

KG: Strategią KG Group od początku jest długofalowe budowanie portfolio. Używając metafory sportowej, można powiedzieć, że zdecydowanie bliżej nam do maratonu niż sprintu.  Do każdego projektu przygotowujemy się z dużym wyprzedzeniem, rozważamy różne koncepcje i tworzymy od podstaw przemyślane projekty, pod którymi z czystym sumieniem możemy się podpisać. W ciągu kilku lat działalności udało nam się w ten sposób zrealizować kilkanaście inwestycji, zarówno na rynku mieszkaniowym, jak i nieruchomości komercyjnych i biurowych. Kilka kolejnych inwestycji znajduje się obecnie w budowie i intensywnie pracujemy nad wieloma kolejnymi projektami. Myślę więc, że przyjęta przez nas strategia w pełni się sprawdza.

Aglomeracja warszawska, największa w kraju i z największą siłą nabywczą, ma zaledwie trzy outlety. W Krakowie i niedalekiej okolicy również są trzy: w samym Krakowie (Factory), Sosnowcu, Gliwicach. Czy Pana zdaniem jest jeszcze miejsce na taki format? I ogólniej: na nowe projekty handlowe w Krakowie?

KG: Kraków to drugie co do liczby mieszkańców i powierzchni miasto w Polsce. Nasycenie powierzchnią handlową jest mniejsze niż w innych największych miastach kraju, jak Wrocław, Trójmiasto czy Poznań, z kolei siła nabywcza – porównywalna. Ponadto Kraków stale znajduje się czołówce rankingów miast najchętniej wybieranych do życia. To miejsce z wielkim potencjałem.

Nasza koncepcja to centrum typu outlet, które nie funkcjonuje samotnie, lecz w synergii z innymi obiektami w ramach jednej strefy handlowej. Dajemy zatem klientom więcej możliwości niż w przypadku wolnostojących, pojedynczych outletów. Nasz standard jest przemyślany tak, by centrum outletowe korzystało z klientów, którzy odwiedzają sklep meblowy czy klub fitness – i odwrotnie. Wspólna strefa otwiera nowe możliwości.

Kto będzie zarządzał obiektem, gdy zostanie on już oddany do użytku?

KG: Na tym etapie jest jeszcze za wcześnie na wybór zarządcy obiektu. Dla nas najważniejsze jest to, żeby była to firma, która będzie miała doświadczenie i sukcesy w zarządzaniu podobnymi inwestycjami. Wstępne rozmowy w tej sprawie już rozpoczęliśmy.

Cracovia Outlet jest flagowym projektem KG Group, ale jednocześnie systematycznie rozwijacie Państwo sieć centrów handlowych Atut. Kiedy planujecie kolejne otwarcia?

KG: Obecnie funkcjonuje sześć centrów handlowych  Atut. Razem z budową centrum Cracovia Outlet rozpoczniemy budowę Atutu przy ul. Nowohuckiej, który zamierzamy oddać w pierwszej połowie 2021 roku. W tym samym roku zamierzamy zakończyć budowę centrum Atut w Wieliczce. Wcześniej, bo już przyszłym roku, liczymy, że uda nam się otworzyć centrum handlowe Atut na krakowskich Bielanach. Oczywiście cały czas pracujemy nad nowymi projektami, o których więcej będziemy mogli powiedzieć już wkrótce.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl