Raport Colliers: sektor Food&Beverage w Sofii z potencjałem wzrostu

Udział kategorii Food&Beverage[1] w nowoczesnych centrach handlowych[2] w Sofii wynosi 6 proc. i jest 2-3 razy niższy od średniej europejskiej. Oznacza to, że kioski z przekąskami kupowanymi pod wpływem impulsu (impulse treats), kawiarnie, restauracje oraz lokale typu fast food w sofijskich centrach handlowych zajmują łącznie 20 tys. mkw. W miastach europejskich udział ten już dekadę temu wynosił 5 proc. powierzchni najmu brutto (GLA), a dziś sięga już 10–15 proc. Według prognoz do 2025 roku osiągnie 20 proc. – wynika z najnowszego raportu Colliers International.

Rozkład podkategorii w poszczególnych centrach handlowych w Sofii jest zróżnicowany. Dominującym formatem są restauracje typu fast food, zaś wyspecjalizowane restauracje i bary znajdują się tylko w 3 z 8 galerii, które przeanalizowali eksperci Colliers na potrzeby raportu. Proporcje te są zgodne z wytycznymi Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych (ICSC), według których około 80 proc. powierzchni zajmowanej przez F&B w centrum handlowym powinno przypadać właśnie na restauracje typu fast food, restauracje typu casual dining oraz bary i kluby. Pozostałe 20 proc. mogą zajmować kioski z przekąskami (impulse treats) oraz kawiarnie.

Dimitrinka Rakovska, Manager, Retail Services, Colliers International Bulgaria

Większe strefy gastronomiczne

W kategorii F&B w centrach handlowych w Sofii dominują marki lokalne. Najwyższy odsetek podmiotów międzynarodowych działa w podkategoriach kawiarni oraz restauracji fast food. Lokale zlokalizowane są w food courtach, w których klienci mogą znaleźć burgery i kanapki (32 proc.) oraz pizzę, makarony i owoce morza (22 proc.). Wyraźną tendencją jest rosnąca popularność zdrowej żywności.

Jak wynika z raportu Colliers, w przyszłości możemy spodziewać się dalszego rozwoju kategorii F&B w Bułgarii. Będzie on związany przede wszystkim z powiększaniem powierzchni food courtów w centrach handlowych, wchodzeniem nowych podmiotów międzynarodowych oraz rosnącą różnorodnością oferty gastronomicznej. Galerie handlowe mogą także wykorzystać niespożytkowany potencjał rozwoju barów i klubów w ramach doboru najemców (tenant mix).

Ralitsa Yordanova, Manager Key Accounts, Retail Services, Colliers International Bulgaria

Nie tylko centra

Z raportu Colliers wynika również, że 67 proc. marek z sektora F&B, biorących udział w badaniu, jeszcze w tym roku ma zamiar rozszerzyć swoją działalność w stolicy. Miejsca na nowe lokale szukają głównie na ulicach handlowych oraz galeriach. 38 proc. respondentów rozważa także otwarcie punktu sprzedaży w budynkach biurowych, a 25 proc. preferuje parki handlowe. W obszarze zainteresowania znajdują się miasta takie, jak Sofia (88 proc.), Warna (25 proc.) oraz Burgas (19 proc.).

Cały raport jest dostępny pod linkiem: Food and Beverage Report

Autorki: Dimitrinka Rakovska, Manager, Retail Services i Ralitsa Yordanova, Manager Key Accounts, Retail Services, Colliers International Bulgaria.

[1] Kategoria Food&Beverage obejmuje wszystkie kioski ze przekąskami kupowanymi pod wpływem impulsu (impulse treats), kawiarnie, restauracje oraz lokale typu fast food.

[2] Raport obejmuje centra handlowe o powierzchni ponad 10 000 mkw.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl