CBRE: przybywa centrów handlowych w aglomeracjach

Jak wskazują analizy CBRE, do końca 2019 r. w Polsce przybędzie 165 tys. mkw. powierzchni handlowej. Najwięcej pojawi się w Krakowie – aż 41,6 tys. mkw., na drugim miejscu znajduje się Warszawa, a podium domyka Szczecin.

Jak wskazują eksperci firmy, w tym roku rynek handlowy rozwija się nieco wolniej niż w poprzednich latach – w I połowie br. ilość powierzchni wzrosła o 3,1 proc. Centra handlowe koncentrują się na wdrażaniu nowych formatów, nadążających za potrzebami klientów. Liczy się „customer experience”, czyli troska o odczucia konsumentów z wizyt w galerii.

– Centrów handlowych wciąż przybywa, choć wzrost ten nie jest tak spektakularny jak kilkanaście lat temu. Na ten moment całkowita podaż powierzchni wynosi 12 mln mkw. Klienci, a za nimi inwestorzy i najemcy zwracają się w stronę alternatywnych rozwiązań, skąd wynika rosnąca popularność m.in. bogatych w dodatkowe atrakcje parków handlowych. Klienci chcą przestrzeni, w której mogą przyjemnie spędzić czas całą rodziną, podejmując także inne aktywności, niż zakupy. Natomiast inwestorzy zdają sobie sprawę, że rynek jest już nasycony i stawiają na rozbudowę oraz uatrakcyjnianie już istniejącej infrastruktury – mówi Magdalena Frątczak, Szefowa Sektora Handlowego w CBRE.

CBRE jest wystawcą Shopping Center Forum 2019 CEE.

W aglomeracji krakowskiej buduje się najwięcej

Według prognoz CBRE, w całej Polsce w II połowie 2019 r. przybędzie 165 tys. mkw. miejsca handlowego. Wzrost jest wolniejszy, ale widać jednocześnie, że inwestorzy wciąż dostrzegają potencjał dla nowych obiektów. W Warszawie cały czas buduje się sporo, ale po I półroczu 2019 r. stolicę przegonił Kraków, w którym powstaje ponad 41 tys. mkw. takiej powierzchni. Obejmuje ona w ramach aglomeracji krakowskiej m.in. Galerię Wieliczka. W Warszawie i okolicach, handlowy plac budowy to 27,7 tys. mkw., obejmuje m.in. Galerię Kupiecką, Prochownię Łomianki oraz rozbudowywane Centrum Janki i Gondolę Legionowo. Trzecie miejsce zajmuje Szczecin – już wkrótce otworzą się tam Park Handlowy Mieszka oraz Rondo Hakena Park. Łącznie przybędzie 20,5 tys. przestrzeni zakupowej.

Nie ilość, a jakość

Z najnowszego raportu CBRE, opisującego stan rynku handlowego w Polsce po I połowie 2019 r. „Market View: polski rynek handlowy po I połowie 2019 r.” wynika, że powierzchni handlowej wciąż przybywa o ok. 3,1 proc. r/r. Jednak jest to wolniejszy wzrost niż w poprzednich latach – w okresie 2014-2018 rozwijał się w tempie średnio 4% rocznie, natomiast pomiędzy 2009-2013 aż o 8 proc. Inwestorzy starają się nadążać za potrzebami klientów, którzy szukają inspiracji i profesjonalnej obsługi sprzedażowej. Coraz większy nacisk kładzie się na tzw. customer experience, czyli wszystkie wrażenia klientów po wizytach w centrach handlowych. Stąd poszukiwanie i wdrażanie nowych formatów, wzmacniających ofertę gastronomiczną i rozrywkową.

-Tradycyjny rynek handlowy w Polsce osiągnął swego rodzaju dojrzałość i na naszych oczach ewoluuje dopasowując się do potrzeb klientów o rosnącej świadomości zakupowej. W związku z tym centra III generacji są zastępowane przez projekty mixed-use czy „convenience”, czyli zapewniające różnorodne usługi oraz możliwość szybkich zakupów, a galerie zaczynają konkurować o klienta dodatkowymi usługami, w tym profesjonalną obsługą sprzedażową. Obecnie coraz większy akcent kładzie się na różnorodność oferty gastronomicznej i rozrywkowej, a nawet poszerza się funkcje centrów handlowych o biznesową. Nowoczesne obiekty dysponują zatem także przestrzenią coworkingową, gdzie proponują odwiedzającym bezpłatne pokoje do pracy – mówi Magdalena Frątczak.

Coworking coraz pewniejszym krokiem wkracza w przestrzeń handlową – centra próbują przyciągnąć i zatrzymać jak najdłużej osoby pracujące, oferując im pomieszczenia do pracy wspólnej. Taka strefa znajduje się już m.in. w Galerii Młociny w Warszawie.

Duży handel w regionach

Polski rynek handlowy jest już nasycony – obejmuje 12 mln mkw. przestrzeni. Z danych CBRE wynika, że największe nasycenie (mkw. na tys. mieszkańców) jest obecnie w Poznaniu, Gdańsku, Lublinie, Rzeszowie, Gliwicach i Bielsku-Białej. We wszystkich tych miastach liczba powierzchni handlowej przekracza 1 tys. mkw./1 tys. mieszkańców. Polacy polubili przestrzenie, w której mogą jednocześnie zrobić zakupy, załatwić najważniejsze sprawy, zjeść i zapewnić rozrywkę dziecku w wydzielonej powierzchni zabawowej, bez przemierzania długich korytarzy największych handlowych galerii.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl