Europa wspólnych doświadczeń: międzynarodowy panel Savills podczas SCF 2019

Wyzwania stojące przed sektorem handlowym są wspólne dla wielu krajów naszego kontynentu. Czego możemy się nauczyć od innych państw europejskich, a gdzie to Polska jest przykładem podążania za najnowszymi trendami?

Zgodnie z danymi Savills w 2018 roku w Polsce odnotowano najniższą podaż nowej powierzchni handlowej od dwunastu lat.

– Według wstępnych prognoz w 2019 roku do użytku oddana zostanie podobna ilość nowej powierzchni co w 2018 r., a w przyszłym roku zanotujemy istotny spadek. Coraz bardziej nasycony rynek sprawia, że rośnie znaczenie modernizacji i aktywnego zarządzania obiektami handlowymi – mówi Wioleta Wojtczak, dyrektorka działu badań i analiz w Savills. Wobec ograniczonej dostępności nowych projektów inwestorzy spoglądają w kierunku istniejących obiektów i tego jak poradziły one sobie ze zmieniamy na rynku handlowym.

Savills jest Partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2019 CEE Exhibition & Conference.

Savills: Polska na tle Europy

Brak dużej liczby nowych projektów handlowych jest aktualnie zjawiskiem powszechnym dla większości krajów Europy, choć nie jest tak odczuwalny na dojrzałych rynkach, jak w krajach, które dopiero budowały swoje zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej. Młodsze rynki przyzwyczajają klientów do licznych otwarć nowych obiektów, a spowolnienie tego procesu jest od razu dostrzegalne.

Kraje z bardziej rozwiniętą ofertą handlową mogą stanowić dla Polski inspirację, gdyż zaszły w nich procesy, których Polska nie miała jeszcze okazji doświadczyć. To w jaki sposób poradziły sobie one z tymi wyzwaniami może być bezcenną lekcją dla Polski w kontekście rosnącej podaży, popularyzacji zakupów w sieci czy widma ewentualnego spowolnienia gospodarczego. Europa Zachodnia dostarcza m.in. wielu przykładów zmiany funkcji obiektów handlowych, choć najbardziej spektakularnych można szukać w Stanach Zjednoczonych, gdzie zamknięte galerie przekształcono np. w biura dla firmy Google (One Westside) czy magazyn Amazon (Randall Park Mall).

Kluczowe dla oceny poziomu dojrzałości oraz kondycji rynku handlowego w Polsce są liczby dotyczące poziomu odwiedzalności oraz obrotów generowanych przez poszczególne obiekty. Trudności w interpretacji tych liczb dostarcza m.in. wprowadzone w 2018 r. ograniczenie handlu w niedzielę. Papierkiem lakmusowym rynku handlowego jest jednak bezwzględnie poziom zainteresowania inwestorów tym sektorem.

Niższy wolumen transakcji

W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach w Europie, zainteresowanie inwestorów nieco w ostatnim czasie wyhamowało. Pomimo, że 2018 rok był dla rynku inwestycyjnego w Polsce rekordowy, zarówno w całościowym ujęciu jak i z perspektywy sektora handlowego, to udział nieruchomości handlowych w całkowitym wolumenie transakcji spadł do 34 proc., z czego ponad połowę stanowiły dwie transakcje portfelowe. Zgodnie z danymi Savills w pierwszym półroczu 2019 roku w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce odnotowano jedynie trzynaście transakcji o łącznej wartości około 450 mln euro.

Marek Paczuski, dyrektor w dziale doradztwa inwestycyjnego w Savills

Jak twierdzi Marek Paczuski, dyrektor w dziale doradztwa inwestycyjnego w Savills, nieruchomości handlowe stanowiły zaledwie 17 proc. całkowitego wolumenu transakcji inwestycyjnych w pierwszej połowie 2019 roku.

– To wciąż więcej, niż wartość transakcji przeprowadzonych w tych czasie w sektorze magazynowym. Perspektywa zajęcia drugiego miejsca przez sektor logistyczny na koniec roku nie jest jednak wykluczona – zauważa ekspert Savills. Dodaje, że taka sytuacja na rynku stwarza jednocześnie okazje dla inwestorów, którzy odpowiednio ocenią potencjał dostępnych aktywów.

Panel podczas SCF

Firma doradcza Savills zaprasza do wysłuchania debaty z udziałem ekspertów firmy z oddziałów z Polski, Włoch oraz Niemiec, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i postarają się postawić diagnozę dzisiejszej branży handlowej. Panel „Europa wspólnych doświadczeń” odbędzie się pierwszego dnia targów Shopping Center Forum o godz. 10:20. Moderatorem będzie Wioleta Wojtczak, Head of Research, Savills Poland. Dodatkowo, jednemu z głównych trendów na rynku handlowym, Savills przyjrzy się podczas debaty na temat gastronomii o godz. 15:00.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl