EPP umacnia pozycję na rynku nieruchomości handlowych

EPP, największy właściciel centrów handlowych w Polsce, ogłosił dziś zgodne z oczekiwaniami analityków wyniki finansowe za I półrocze br. – zysk do podziału wzrósł o 9 proc., a dywidenda na akcję wyniosła 5,8 eurocentów. EPP jest wystawcą Shopping Center Forum 2019 CEE Exhibition & Conference

Przychód operacyjny netto za I półrocze 2019 r. wzrósł o 8,5 proc. do poziomu 72 mln euro, a zysk do podziału wyniósł 52,7 mln euro. Do portfolio EPP dołączyło pięć nowych obiektów handlowych, dzięki czemu średnia powierzchnia najmu brutto przypadająca na każdy z obiektów spółki wynosi obecnie blisko 40 tys. mkw., co świadczy o rozmiarach i dominującej pozycji rynkowej jej aktywów.

Galeria Młociny – flagowa inwestycja EPP

Zdaniem Hadley’a Deana, prezesa EPP, imponujące wyniki spółki są przede wszystkim rezultatem zwiększenia stanu posiadania i atrakcyjności portfolio nieruchomości komercyjnych, sprzedaży aktywów biurowych oraz wykorzystania kapitału ze zbycia nieruchomości do finansowania nowych inwestycji i wzmocnienia pozycji bilansowej.

Spółka zamknęła transakcję nabycia drugiej transzy nieruchomości portfolio M1 za kwotę 224 mln euro i zwiększyła powierzchnię najmu o kolejne 141 tys. mkw. na lokalnych rynkach w Radomiu, Bytomiu, Częstochowie i Poznaniu. Wszystkie cztery duże nieruchomości handlowe charakteryzują się dominującą pozycją w swoich miastach, osiągają korzystne wyniki finansowe i wyróżnia je potencjał do dalszego rozwoju. Część środków na sfinansowanie transakcji pozyskano z zakończonego nadsubskrypcją podwyższenia kapitału w wysokości 1,45 mld randów w kwietniu br.

W maju 2019 r. otwarto flagową inwestycję EPP, Galerię Młociny, w której spółka ma 70 proc. udziałów. Centrum handlowe o powierzchni 85 tys. mkw. znajduje się w pobliżu węzła komunikacyjnego, z którego corocznie korzysta 24 miliony osób, i jest debiutem EPP na atrakcyjnym stołecznym rynku. Nowoczesna lokalizacja handlowa oferuje klientom wiele nowych i ekscytujących marek handlowych i gastronomicznych, w tym pierwszy w Polsce sklep Primark.

W czerwcu 2019 r. EPP zawiązał joint venture z Henderson Park, europejską platformą nieruchomości private equity, która przejęła od spółki 70 proc. udziałów w trzech projektach biurowych w Poznaniu, Łodzi i Krakowie. EPP zachował 30 proc. udziałów w aktywach i odpowiada za  zarządzanie i asset management. Transakcja umożliwiła EPP dalsze zmniejszenie zaangażowania kapitałowego na rynku nieruchomości biurowych i koncentrację na nieruchomościach komercyjnych, a część przychodów ze sprzedaży wykorzystano do redukcji zadłużenia spółki.

Pozyskanie w omawianym okresie pięciu nowych lokalizacji o powierzchni 220 tys. mkw. oznacza, że EPP posiada obecnie portfel 24 centrów handlowych o łącznej powierzchni 900 tys. mkw., uzupełniony sześcioma wysokiej klasy lokalizacjami biurowymi o łącznej powierzchni 147 tys. mkw. i będącym na etapie realizacji wielofunkcyjnym projektem Towarowa 22 w Warszawie. Udział powierzchni niewynajętej w portfelu nieruchomości handlowych EPP pozostaje na bardzo niskim poziomie poniżej 1 proc..

Dobre wyniki portfela dominujących w swoich lokalizacjach centrów handlowych, położonych w zasięgu łatwego dojazdu wspiera wzrost wskaźników gospodarczych, a na wydatki konsumpcyjne dodatkowy wpływ mają też niskie bezrobocie i wysoki poziom dochodów rozporządzalnych.

– Pomimo zakazu handlu w niedzielę, zgodnie z oczekiwaniami, polscy konsumenci dostosowali się do tej zmiany, a odwiedzalność centrów handlowych EPP wzrosła o 2%. Co ważniejsze, sprzedaż w obiektach EPP zwiększyła się o 6 proc. – dodał Hadley Dean.

Odnosząc się do przyszłości, Dean zauważył: Koncentrujemy się na integracji przejętych ostatnio nieruchomości z resztą naszego portfolio, badamy możliwości usprawnienia procesów zarządzania aktywami i ich dalszego recyklingu. Korzystne warunki makroekonomiczne oraz silne fundamenty dla rozwoju nieruchomości wskazują na to, że EPP znajduje się na dobrej drodze do osiągnięcia spodziewanego lub wyższego zysku na akcję wraz z końcem roku.

EPP ma nieruchomości o wartości 2,6 mld euro

EPP jest największym w Polsce właścicielem centrów handlowych pod względem wielkości posiadanej powierzchni najmu brutto (GLA) z nieruchomościami o wartości 2,6 mld euro. Spółka działa według formuły REIT, a jej portfel obejmuje 24 obiekty handlowe, sześć lokalizacji biurowych oraz jeden projekt wielofunkcyjny w realizacji o łącznej powierzchni GLA wynoszącej ponad milion mkw. Nieruchomości EPP położone są w najbardziej atrakcyjnych dla handlu miastach w Polsce.

Celem EPP jest budowanie wartości dla akcjonariuszy i zapewnianie konsumentom pozytywnych doświadczeń zakupowych. Spółka notowana jest na giełdach w Johannesburgu (JSE) i Luksemburgu (Euro MTF).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl