UPS: alternatywne punkty odbioru

Handel elektroniczny w Polsce rośnie dynamicznie — do 2025 roku sprzedaż online ma stanowić 12,5 proc. PKB naszego kraju. Te liczby zobowiązują firmy działające w tym sektorze do rozwoju swojego biznesu, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na ich usługi. Jednym z obszarów, które powinny stale udoskonalać, oferując coraz to nowe rozwiązania, jest proces dostawy – mówi Małgorzata Matusiewicz, UPS Strategy Manager w firmie UPS Europe., która jest Partnerem Merytorycznym Shopping Center Forum 2019 CEE.

Dostawa kurierem pod wskazany adres była niegdyś jedyną dostępną opcją. Teraz firmy kurierskie oferują wiele różnych metod doręczenia, dając konsumentom wybór tej, która im najbardziej
w danym momencie odpowiada. Kupujący online mogą wybrać dostawę standardową lub ekspresową oraz doręczenie tego samego dnia. Dodatkowo mają możliwość odbioru przesyłki w jednym
z alternatywnych punktów odbioru. Rozwiązanie to jest wygodne dla konsumentów oraz korzystne dla przedsiębiorstw, którym daje wiele możliwości rozwoju.

Wygodne rozwiązanie dla klientów

Dostawa kurierem pod wskazany adres jest wciąż najczęściej wybieraną metodą dostawy wśród dzisiejszych kupujących [1]. Jej wybór wiąże się z koniecznością spełnienia podstawowego warunku:
ktoś musi przebywać pod wskazanym adresem w momencie doręczenia. Często jednak zdarza się tak, że przesyłka nie może zostać dostarczona ze względu na nieobecność odbiorcy. Wtedy kurier musi podjąć kolejną próbę doręczenia, co znacznie wydłuża proces dostawy i generuje dodatkowe koszty.

Małgorzata Matusiewicz, Europe Strategy Manager w firmie UPS Polska

Problem, z którym borykają się kurierzy na ostatnim etapie procesu dostawy, znany jest branży jako problem „ostatniej mili”. Jednym z jego rozwiązań są właśnie alternatywne punkty odbioru,z których konsumenci mogą odebrać swoje zamówienia w momencie dla nich najbardziej dogodnym. Ten typ usługi odpowiada na potrzeby dzisiejszych kupujących online, którzy oczekują elastyczności i wyboru, jeśli chodzi o oferowane metody dostawy.

W erze handlu elektronicznego udostępnienie możliwości odbioru paczki z alternatywnego punktu odbioru to konieczność. Jednym z przykładów tego rozwiązania jest sieć lokalizacji UPS Access Point, które znajdują się w osiedlowych sklepach, kawiarniach, kioskach czy na stacjach paliw otwartych do późnych godzin wieczornych. Aktualnie sieć obejmuje ponad 1200 lokalizacji. Wybierając dostawę do jednego z alternatywnych punktów odbioru, kupujący online nie muszą już oczekiwać na przesyłkę w domu. Wystarczy, że wybiorą się do wybranego punktu po swoje zamówienie.

Rentowne rozwiązanie dla przedsiębiorstw

Co zyskują firmy, które zdecydują się na udostępnienie możliwości odbioru paczki w swoim sklepie stacjonarnym? Dzięki tej usłudze przedsiębiorstwa zdobywają przewagę konkurencyjną, przyciągają nowych konsumentów, a co za tym idzie, zwiększają swoje przychody. A potencjał alternatywnych punktów odbioru jest znaczący – wyniki ostatniego badania UPS Pulse of the Online Shopper wskazują, że 73 proc. e-konsumentów w Polsce jest zainteresowanych dostawą do takiego punktu, jeśli koszt dostawy będzie niższy [2]. Mechanizm jest prosty. Podczas odbioru paczki w pobliskiej kawiarni, konsument może przy okazji zamówić kubek swojego ulubionego napoju; gdy wybiera się na stację paliw, może zatankować swój samochód; a przy wizycie w pralni – oddać swoje ubranie do prania. I wszystko to w drodze do domu.

Opłacalne rozwiązanie dla sektora e-commerce

Wiemy już, że alternatywne punkty odbioru odpowiadają na jedną z kluczowych potrzeb e-konsumentów: potrzebę elastyczności. Jeśli kupujący rzadko przebywa w domu, może wybrać dostawę do pobliskiego punktu, np. UPS Access Point, i odebrać swoje zamówienie w dogodnym dla siebie momencie. Jeśli natomiast nie może być pod wskazanym adresem ze względu na nagłą sytuację lub wyjazd urlopowy, może przekierować swoją paczkę do alternatywnego punktu odbioru. I co najważniejsze: przesyłka będzie czekała w wybranym punkcie przez 10 kolejnych dni. O możliwości odbioru odbiorca zostanie poinformowany SMS-em.

Alternatywne punkty odbioru pozwalają również firmom działającym w sektorze e-commerce obniżyć znacząco koszty dostawy. W jaki sposób? Dzięki dostawie wielu paczek do jednego miejsca.
W ten sposób kurier nie musi rozwozić przesyłek po całym mieście, a sklep internetowy może zaproponować niższą cenę dostawy lub nawet dostawę za darmo. Do tego jeszcze dochodzi możliwość
zwrotu w alternatywnym punkcie odbioru, która jest o wiele tańsza niż za pośrednictwem kuriera.

Podsumowując, dostawa do alternatywnych punktów odbioru jest rozwiązaniem, korzystnym dla wielu podmiotów. Jest wygodna dla konsumentów, którzy mogą odebrać swoją paczkę w miejscu i czasie dogodnym dla nich bez konieczności oczekiwania na kuriera w domu. Jest rentowna dla przedsiębiorstw, które umożliwiając odbiór paczki w swoich sklepach, mogą przyciągnąć nowych klientów oraz zwiększyć swoje zyski. Jest też opłacalna dla sklepów internetowych, które mogą dzięki niej zaproponować niższy koszt dostawy.

[1] Raport „E-commerce w Polsce 2019”, Gemius, 2019
[2] UPS Europe Pulse of the Online Shopper, UPS, 2017

Autor tekstu: Małgorzata Matusiewicz, UPS Strategy Manager, UPS Europe.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl