Savills na SCF: rynek centrów handlowych z perspektywy Polski, Niemiec i Włoch

Które obiekty mają szansę przyciągnąć klientów, a tym samym stać się potencjalnym celem funduszy inwestycyjnych? Nie ulega wątpliwości, że przede wszystkim te, które najlepiej odpowiedzą na współczesne wyzwania zmieniającego się rynku handlowego.

Firma Savills jest Partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2019 CEE Exhibition & Conference. Pierwszego dnia Forum odbędzie się prezentacja i panel dyskusyjny, którego uczestnicy będą starali się odpowiedzieć na pytanie: Jak w świecie współczesnego handlu budować wartość nieruchomości, tak by przyciągała ona klientów i stanowiła atrakcyjny produkt na rynku inwestycyjnym?

Moderatorem dyskusji na temat perspektyw rynku inwestycyjnego, a także rynku handlowego z punktu widzenia  właścicieli i zarządców, będzie Wioleta Wojtczak, Head of Research, Savills Poland. W panelu wezmą udział Marek Paczuski, Deputy Head of Investment, Savills Poland, Jörg Krechky, Chairman European Retail Investment Board, Savills Germany, Marta Mikołajczyk-Pyrć, Head of Retail Property Management, Savills Poland oraz Christian Recalcati, Managing Director, Savills Italy.

Panel rozpocznie się 25 września o godzinie 10.20.

Nowa rola centrów handlowych

Rola centrów handlowych ewoluuje, aby odpowiadać na nowe potrzeby konsumentów, zmianę ich stylu życia oraz na rozwój technologiczny. Deweloperzy i właściciele nieruchomości coraz większy nacisk kładą na funkcje społeczne oraz ofertę rozrywkowo-gastronomiczną. Skupienie się na doświadczeniu zakupowym to jeden z najważniejszych trendów na rynku nieruchomości handlowych, zarówno w Polsce jak i na świecie.

Przykładem nowego projektu, u którego podstaw leży zrozumienie współczesnej roli obiektu handlowego jako miejsca do spędzania czasu jest Tkalnia w Pabianicach. Otwarte w tym roku centrum handlowo-rozrywkowe powstało w wyniku rewitalizacji starej fabryki włókienniczej. Oprócz oferty handlowej pozwoli ono wkrótce skorzystać m.in. z pola golfowego, strzelnicy, tężni solankowej czy groty solnej.

Ogromna rola w transformacji rynku handlowego przypada samym najemcom, którzy na bieżąco dostosowują swoją ofertę do oczekiwań klientów. Przykładem wysokiej świadomości najemcy w zakresie potrzeb nowego typu klienta, w połączeniu dodatkowo z wykorzystaniem możliwości jakie daje najnowsza technologia, jest ekspansja sieci eobuwie.pl w tradycyjnym kanale sprzedaży, w tym wprowadzenie innowacyjnego narzędzia – skanera stopy. Skaner esize.me jest w stanie wykonać dokładny model 3D stóp, uwzględniający ich długość, szerokość, wysokość i tęgość.  Technologia ta jest rozwiązaniem częstego problemu klientów internetowych sklepów z obuwiem związanego z potrzebą zwrotu produktu w wyniku źle dobranego rozmiaru. Nie jest to jedyne udogodnienie wprowadzone przez sklep eobuwie.pl, który umożliwił niedawno również dostawę nawet w ciągu trzech godzin w wybranych miastach.

Rozwój technologii

Jak zauważa Marta Mikołajczyk-Pyrć, dyrektor zespołu nieruchomości handlowych w dziale zarządzania nieruchomościami i aktywami w Savills, obecnie wszystkie punkty kontaktu z daną marką przenikają się, tworząc strategię omnichannel. – Przyszłość branży handlowej oparta będzie na  wykorzystaniu nowych technologii. Świat, w którym robimy zakupy przesuwając palcem po ekranie przejdzie wkrótce kolejną rewolucję, w wyniku której produkty będziemy zamawiać głosowo przy wykorzystywaniu technologii voice commerce, a w dalszej kolejności będą się one zamawiać same dzięki internetowi rzeczy. Najnowsze rozwiązania IT dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i gromadzeniu danych, pozwalają na lepsze zrozumienie tego w jaki sposób zachowuje się dziś klient, a następnie na skrojenie na tej podstawie oferty szytej na miarę – twierdzi ekspert Savills.

Równolegle do rozwoju technologicznego na całym świecie rośnie również świadomość społeczna i ekologiczna klientów, a tym samym ewolucji ulega oferta sieci handlowych. Przykładem jest nowa globalna strategia grupy Inditex, której celem jest zastosowanie ekologicznych materiałów do produkcji odzieży sprzedawanej w sieci Zara. Już wcześniej hiszpańska sieć modowa zachęcała do nadawania rzeczom drugiego życia w ramach akcji społecznej #JoinLife propagującej recykling odzieży, a także wdrożyła rozwiązania redukujące zużycie energii m.in. w swoich biurach i centrum technologicznym. Trend zrównoważonego rozwoju powoli zaczyna być odczuwalny również w Polsce. Klienci zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie produktów i ich wpływ na środowisko naturalne.

Transformacja rynku handlowego

Rynek handlowy w Polsce przez wiele lat rozwijał się bardzo dynamicznie, ale był przy tym stosunkowo przewidywalny. Zachodząca obecnie transformacja wymaga dużo większej elastyczności i proaktywnego podejścia od najemców, zarządców i właścicieli obiektów. Zmiany jakie się dokonały są nieodwracalne. Nowa postać rynku handlowego może w ogóle nie przypominać tego, co znaliśmy do tej pory. Jak zawsze w zmiennym środowisku premię od ryzyka mogą zyskać te podmioty, które będą gotowe zdecydować się na nie i najlepiej przy tym odczytają aktualne potrzeby klientów.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl