Colliers zaprezentuje nowy raport o gastronomii na SCF 2019 CEE

Dobrze zaplanowana, realizowana na bazie analizy potencjału otoczenia i profesjonalnie zarządzana oferta gastronomiczna to jedna z recept na zwiększenie odwiedzalności, czasu przebywania klientów w obiekcie oraz wyników centrum handlowego. Nie jest to uniwersalna metoda dana raz na zawsze – wynika z najnowszego raportu Colliers International pt. „Jak to wszystko zjeść? Gastronomia w polskich centrach handlowych”. Raport będzie dostępny na stoisku Colliers podczas targów Shopping Center Forum 2019 CEE

Colliers International jest partnerem merytorycznym i wystawcą jesiennej edycji SCF.

Ostatnie 5 lat na rynku centrów handlowych upłynęły pod znakiem zmian ilościowych i jakościowych zachodzących w sektorze gastronomicznym. W tym czasie przeanalizowane w raporcie centra odnotowały znaczący wzrost ilościowy (blisko 43 proc.) punktów gastronomicznych, wygenerowany głównie przez stoiska gastronomiczne. W minionych pięciu latach dokonano rozbudów, modernizacji lub przebudów stref gastronomicznych w ok. 50 centrach handlowych uwzględnionych w raporcie, znacząco podnosząc ich jakość, rozszerzając ofertę kulinarną i dodając funkcje zwiększające komfort użytkowania.

Sieci kawiarniane i restauracje szybkiej obsługi

Największą liczbę lokali posiadają w centrach handlowych sieci kawiarni i restauracji szybkiej obsługi. W raporcie zamieszczono listę TOP 10 (pod względem liczby lokali), wskazano także sieci, które prowadziły w minionych latach najbardziej dynamiczną ekspansję w analizowanych lokalizacjach.

– Wśród zmian w ofercie gastronomicznej centrów handlowych należy także wspomnieć o ograniczeniu ekspansji sieci kawiarni w galeriach – ich udział pod względem liczby lokali zmniejszył się w tym okresie o ponad 5 proc. Przybywa natomiast konceptów kuchni międzynarodowej tj. takiej, która łączy w jednym menu dania z różnych zakątków świata, w tym konceptów typu „dania na wagę” – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

W raporcie przeprowadzono klasyfikację gastronomii w polskich centrach handlowych, zgodnie z definicją ICSC, zawartą w raporcie The Successful Integration of Food & Beverage Within Retail Real Estate z 2017 roku. Największą grupę punktów gastronomicznych funkcjonujących w analizowanych centrach handlowych stanowią, te z kategorii speed eating (45 proc.), a następnie refuel&relax (25 proc.) i impulse (15 proc.). Wyjątkami w analizowanych centrach handlowych są koncepty typu social drinking i finer dining.

Integralną częścią raportu jest zestawienie, wybranych przez ekspertów Colliers International, trendów, jakie będą w najbliższej przyszłości kształtować rynek gastronomiczny.

Raport „Jak to wszystko zjeść? Gastronomia w polskich centrach handlowych” powstał na bazie danych zebranych w czerwcu br. w ok. 250 centrach handlowych, zlokalizowanych w 18 największych polskich miastach (powyżej 200 tys. mieszkańców plus Rzeszów, Bielsko Biała i Olsztyn).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl