[WYWIAD] AmRest ma ambitne plany dalszego rozwoju

W ciągu ostatnich dwóch lat AmRest podwoił liczbę restauracji (obecnie jest ich 2,2 tys.) i rozszerzył działalność z 13 do 25 krajów. O szansach, wyzwaniach i dalszych planach globalnej firmy opowiada redakcji Retailnet.pl Jerzy Tymofiejew, Dyrektor ds. Rozwoju AmRest.

Jakie były najważniejsze wydarzenia dla rozwoju AmRest w ostatnich latach?

Jerzy Tymofiejew: Ważnym kamieniem milowym było rozszerzenie działalności  spółki w Europie Zachodniej. Od 2011 roku byliśmy obecni w Hiszpanii dzięki przejęciu Grupy Restauravia, która prowadziła koncepcję casual dining: La Tagliatella ze 105. restauracjami. W 2016 roku przejęliśmy sieć kawiarni Starbucks w Niemczech. Kolejnym krokiem w rozwoju było przejęcie KFC i Pizza Hut w Niemczech i we Francji. W 2017 roku AmRest prowadził 1,2 tys. restauracji w 13 krajach. Dwa lata później zarządza prawie 2,2 tys. lokalami w 25 krajach. W efekcie na dzisiaj 42  proc. naszego biznesu zlokalizowane jest w Europie Zachodniej. Naturalną konsekwencją tego było przeniesienie siedziby AmRest Holdings SE do Madrytu w marcu, a następnie wejście spółki na giełdę w Madrycie w listopadzie 2018 r.

Jerzy Tymofiejew, Dyrektor ds. Rozwoju AmRest

Jak AmRest zmienia strategię w związku z przejęciami nowych rynków?

JT: Wraz z włączeniem marki Sushi Shop do naszego portfolio, pojawiła się duża liczba nowych rynków w tym Szwajcaria, Włochy, Wielka Brytania, Belgia, Holandia, ale także Emiraty Arabskie i Arabia Saudyjska. To wymaga od organizacji spójnej strategii globalnej, którą można elastycznie wprowadzać na każdy rynek uwzględniając różnice pomiędzy krajami.

Dodatkowo, aby przejąć działalność Starbucks-a w Niemczech oraz sieci KFC i PizzaHut w Niemczech i Francji, musieliśmy opracować dedykowaną strategię rozwoju dla tych marek na każdym rynku. Nasze umowy z właścicielami tych marek zobowiązują nas do otwarcia konkretnej liczby restauracji rocznie. Dlatego, mając na uwadze ten cel, opracowaliśmy biznesplan oparty o prognozowaną sprzedaż, inwestycje i inne elementy struktury kosztów operacyjnych, który zapewnia zdrowy  poziom EBIDTA.

Które rynki mają największy potencjał do dalszego wzrostu?

JT: Wciąż istnieje duży potencjał na wszystkich rynkach, na których działamy, chociaż są kraje, gdzie osiągnęliśmy wysoki poziom nasycenia marką KFC, takie jak Węgry czy Czechy . W tym ostatnim, na przykład, otworzyliśmy we wrześniu br. setną restaurację stając się liderem lokalnego rynku w segmencie QSR. Inne kraje wciąż mają duże możliwości rozwoju szczególnie dla konceptów QSR i fast casual. W Polsce penetracja rynku KFC wynosi około 65  proc. w porównaniu z naszym głównym konkurentem.

W Niemczech, gdzie penetracja rynku KFC stanowi około 10  proc. w porównaniu do naszego głównego konkurenta, widzimy ogromne możliwości wzrostu. Oczywiście AmRest jest jednym z kilku franczyzobiorców KFC w Niemczech, więc nie obsługujemy całego rynku niemieckiego. Uważam, że w Niemczech razem z Yum! – właścicielem marki KFC – możemy  zwiększyć sieć o znaczącą liczbę nowych restauracji. W przypadku Starbucks na rynku niemieckim szacujemy, że jest tam miejsce na wzrost liczby kawiarni z obecnych 140 do 400-450. Potencjał rozwoju w Niemczech widzimy również dla marki Pizza Hut, która obecnie posiada 80 lokali.

Perspektywa wzrostu jest również ogromna we Francji i Hiszpanii. Nie zapominajmy także o naszej marce Blue Frog w Chinach. Obecnie mamy tam 60 restauracji, a to niewiele na tak ogromnym rynku. Właśnie dlatego zaczęliśmy budować tam model  franczyzy. W tym roku nasi franczyzobiorcy otworzą cztery nowe restauracje. Jesteśmy przekonani, że w ciągu najbliższych pięciu lat tempo rozwoju sieci Blue Frog w Chinach znacznie wzrośnie.

Jeśli mówimy o franczyzie czy AmRest planuje rozwijać ten system sprzedaży w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w tym w Polsce?

JT: W tej części Europy stawiamy na stały i stabilny wzrost, zarówno przez wzrost sprzedaży, jak i dzięki nowym otwarciom. Mamy ambitne plany związane z franczyzą. Yum! nadał nam prawa  masterfranczyzy marki Pizza Hut między innymi na rynek Polski, Czeski i Węgierski. Potwierdzam, że właśnie rozpoczynamy proces budowy systemu franczyzowego i będzie on dostępny również w tej części Europy.

Franczyza Pizza Hut to bardzo interesujący temat dla potencjalnych inwestorów. Czy może Pan zdradzić więcej szczegółów?

JT: Bardzo wierzymy w siłę tej marki. Jest ona szczególnie popularna na rynkach Europy Centralnej. W Polsce ma długą historię, dla AmRest jest to również szczególna marka gdyż Pizza Hut była pierwszą restauracją naszej firmy. Jako doświadczony partner oferujemy szerokie wsparcie w zakresie poszukiwania i oceny potencjału lokalizacji, procesu projektowania oraz budowy i otwarcia. wraz ze szkoleniem załogi i kadry Zarządzającej  oraz rozwojem i dzieleniem się know how na każdym etapie funkcjonowania punktu. Obecnie tworzymy pakiet dla franczyzobiorców i w niedługim czasie rozpoczniemy komunikację.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl