Gastronomia najważniejszą branżą wśród firm franczyzowych

Według Raportu o franczyzie w Polsce na ponad 83 tys. wszystkich punktów franczyzowych, prawie 41 tys. należy do branży spożywczej. Jeśli chodzi o gastronomię, to stanowi ona najważniejszą branżę wśród firm franczyzowych.

Obecnie spośród prawie 1,3 tys. marek licencyjnych, ponad 200 to marki gastronomiczne. Franczyza od lat jest istotną gałęzią biznesu w Polsce, która ciągle się rozwija. Stanowi podstawę działania dla małych i średnich przedsiębiorstw. Obecnie punktów licencyjnych, które funkcjonują w ramach sieci franczyzowych jest w Polsce ponad 83 tys. – wynika z raportu Franczyza w Polsce.

Polski kapitał, rodzinne firmy gastronomiczne

Na polskim rynku niezmiennie rządzą polskie koncepty. Osiem na dziesięć franczyz nad Wisłą stanowią rodzime marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) jednostek franczyzowych. Niektóre firmy rozwijają też kilka konceptów, jak np. Sweet Gallery, właściciel sieci Lodolandia, Kołacz na Okrągło i Bafra Kebab. Do 2020 roku franczyzodawca zamierza mieć 1 tys. placówek.

Sektor franczyzy jest również liczącym się pracodawcą. Przy średnim zatrudnieniu na poziomie 5-6 osób na placówkę franczyzową łączna liczba zatrudnionych w placówkach franczyzowych przekroczyła 405 tys. osób. Wraz z franczyzobiorcami i franczyzodawcami, na polskim rynku franczyzy pracuje ponad pół miliona ludzi. Firmy prowadzone na licencji franczyzowej to najczęściej małe rodzinne firmy, zatrudniające po kilka osób. To jedna z głównych dróg rozwoju drobnej przedsiębiorczości – wynika z raportu firmy Profit System.

Koncepty gastronomiczne stawiające na rozwój franczyzowy

Gastronomia ma do zaoferowania koncepty biznesowe z różnych podbranż. Licencjobiorcy mają m.in. do wyboru pizzerie, restauracje sushi, z kuchnią zróżnicowaną, kawiarnie, cukiernie i ostatni krzyk mody – lodziarnie; rzemieślnicze, z automatu i tajskie, które dopiero przebijają się do świadomości klientów.

Aktualnie na liście firm gastronomicznych, które mocno stawiają na rozwój w oparciu o system franczyzowy są m.in. takie koncepty jak McDonald’s, Subway, Sphinx, SO!Coffee, Lodolandia, Tel Aviv czy pizzerie Stopiątka. Systemy franczyzowe tych i wielu innych sieci handlowych zostaną zaprezentowane podczas targów farnczyzy, które odbędą się w dniach 17-19 października 2019 roku w Warszawie, w Pałacu Kultury i Nauki.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.