Savills: polski rynek F&B w liczbach. Potencjał jest ogromny

Wydatki Polaków na jedzenie poza domem wciąż są na znacznie niższym poziomie, niż na zachodzie Europy. To przekłada się na obroty generowane przez branżę F&B. Pomimo dynamicznych zmian widocznych na naszym rynku, na razie przepaść jest ogromna, ale wszystko wskazuje na to, że gastronomiczny boom na dobre zawitał już do Polski. Potwierdzają to dane z rynku.

Jak wynika z danych zebranych przez firmę Savills, w poszczególnych krajach Europy widać olbrzymie różnice w obrotach generowanych przez branżę F&B. Rekordzistą pod tym względem jest rynek brytyjski, gdzie w 2017 roku przychody sektora F&B wyniosły ponad 80 mld euro. We Francji było to ok. 70 mld euro, w Niemczech ponad 60, we Włoszech prawie 60, a w Hiszpanii ok. 45 mld euro.

Na tym tle Polska pozostaje daleko z tyłu z rocznymi obrotami na poziomie wyraźnie niższym niż 10 mld euro. To pokazuje, jaki potencjał jest przed tą branżą. Potwierdzają to także dane dotyczące średnich wydatków mieszkańców poszczególnych krajów na jedzenie i picie poza domem. W krajach zachodnich jest to od 700 do ponad 1,2 tys. euro rocznie, w Polsce poniżej 200 euro. Oznacza to, że statystyczny Polak wydaje na ten cel ok. 80 złotych miesięcznie. Zdaniem ekspertów, już za 2 lata ma to jednak być 120 zł, a w perspektywie 5 lat nawet 200 zł miesięcznie.

Rosnąca powierzchnia stref gastronomicznych

Rosnące znaczenie sektora gastronomicznego w Polsce świetnie obrazują inne dane. Wynika z nich, że liczba gastronomicznych najemców w obiektach handlowych wzrosła w ciągu ostatnich 3 lat aż dwukrotnie. W 2016 roku było ich ponad 600, a obecnie (w I półroczu 2019 roku) ta liczba skoczyła już do ponad 1,2 tys. To w naturalny sposób znajduje swoje odzwierciedlenie w powierzchni przeznaczanej w centrach handlowych dla najemców z tego sektora. I tak 10 lat temu było to ok. 5 proc. GLA, obecnie jest ok. 15 proc., a szacuje się, że do 2025 roku wartość ta skoczy nawet do 20 proc. GLA.

Polacy oczekują zróżnicowanej oferty gastronomicznej

Jakie trendy żywieniowe widać na polskim rynku? Jak pokazują dane z raportu “Polska na Talerzu 2019”, przygotowanego przez IQS na zlecenie Makro Cash & Carry, najpopularniejsze wciąż są pizzerie, które wskazało aż 68 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazł się szeroko pojęte fast foody (65 proc.). Z drugiej strony, już 43 proc. konsumentów uważa, że w centrach handlowych brakuje dobrych restauracji, a 45 proc. dodaje, że w galeriach nie można zjeść zdrowego posiłku.

Warto przy tym podkreślić, że jak wynika z badania ISCS (International Council of Shopping Centers), czyli międzynarodowej rady centrów handlowych, aż dla 66 proc. konsumentów oferta gastronomiczna jest jednym z kluczowych elementów przy wyborze galerii do której idą na zakupy.

Debata F&B na SCF

Podczas jesiennej edycji Shopping Center Forum CEE Edition miała miejsce debata zatytułowana „Zarządcy centrów handlowych i innych nieruchomości komercyjnych wobec nowych trendów w przestrzeni F&B”, której gospodarzem była Marta Mikołajczyk-Pyrć, Head of Retail Property Management w firmie Savills. W dyskusji dotyczącej najnowszych trendów i wyzwań na rynku F&B udział wzięli Hadley Dean, Chief Executive Officer, EPP, Ada Walentek, Operations Leader, Ceetrus Polska, oraz Paul Cawood, Group Director, Sierra Balmain. Relację z debaty będzie można przeczytać w najbliższym numerze miesięcznika Shopping Center Forum Magazine.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl