Gastronomia kluczowa w strategii rozwoju Starego Browaru

Od 2016 roku Stary Browar konsekwentnie realizuje plan porządkowania, remontu i rozwoju stref restauracyjnych. Poznańskie Centrum od lat wyróżnia ponadprzeciętny na tle rynku udział gastronomii w tenant miksie. Wiosną Stary Browar ogłosił, że wybuduje zupełnie nową strefę gastronomiczną z własną submarką – Food Park. To nie koniec zmian w ofercie food. Jesienią aż trzy nowe koncepty otworzy tutaj grupa Mitsuro Restaurants.

– Już kilka lat temu oferta gastronomiczna Starego Browaru wyróżniała się na rynku skalą. Po otwarciu Pasażu w 2007 roku lokale restauracyjne zajmowały w poznańskim Centrum prawie 10 proc. całkowitej powierzchni przy średniej rynkowej niespełna 5 proc. Stary Browar realizował model mixed-use na długo przed gwałtowną zmianą na rynku centrów handlowych spowodowaną ekspansją e-commerce oraz wprowadzeniem niedziel bez handlu – mówi Magdalena Kowalak, prezes spółki zarządzającej Starym Browarem. Oprócz bogatej oferty eventowej i kulturalnej, proponowaliśmy klientom zróżnicowaną ofertę restauracyjną – od fast foodów po kuchnię autorską i fine-dining. Inne obiekty handlowe podobne działania zaczęły podejmować stosunkowo niedawno – dodaje.

Rewizja strategii gastronomicznej Starego Browaru

Ponad trzy lata temu, po przejęciu Starego Browaru przez nowego właściciela, dokonano rewizji strategii i planów na rozwój Centrum. – Zdecydowaliśmy, że to właśnie rozwój oferty gastronomicznej będzie jednym z filarów kolejnych inwestycji – mówi Magdalena Kowalak. Rekomendacje dyrekcji Centrum w tym zakresie zostały podparte szeregiem badań i analizami trendów oraz konsultacjami z jedną z wiodących światowych firm doradczych. Postawiliśmy sobie konkretne cele. Nasze strefy restauracyjne miały mieć zróżnicowane, ale uporządkowane profile. Zależało nam na miksie ofert konkurencyjnym wobec oferty restauracyjnej w centrum Poznania, zarówno pod względem menu, jak i formatów. W konsekwencji powstał konkretny plan działania: remodelling food courtu w Atrium, zmiana oferty na Dziedzińcu i wreszcie – budowa zupełnie nowej strefy i konceptu w Pasażu – wymienia Magdalena Kowalak. Chodzi o Food Park – miejską food hallę, której projekt Stary Browar przedstawił mediom branżowym wiosną.

Stary Browar
Stary Browar

Dziedziniec z nowym dużym najemcą w food courcie

Pierwsze zmiany zrealizowano już w 2018 roku. – To wtedy otwarto odnowiony food court w Atrium. Przeprojektowana została cała strefa wspólna. Food court zyskał nowy design i dodatkowe miejsca do siedzenia. Food court ma jasno określony profil – dodaje Kowalak. To typowa strefa fast, miejsce spontanicznej codziennej konsumpcji towarzyszącej zakupom lub lunchu w przerwie w pracy. Z oferty food courtu w Starym Browarze chętnie korzystają pracownicy pobliskich biurowców, m.in. PFC, Andersii czy Maratonu. To dla nich powstał program rabatowy Karta Sąsiada. Posiadacze karty mogą korzystać z licznych zniżek w większości lokali gastronomicznych w Starym Browarze.

Ważne zmiany trwają także w strefie restauracyjnej na Dziedzińcu Starego Browaru, który zyskał nowego kluczowego najemcę. Aż trzy lokale urządza tutaj grupa Mitsuro Restaurants. Dziedziniec dedykowany jest nowoczesnym restauracjom z obsługą kelnerską oraz konceptom autorskim – mówi Magdalena Kowalak. To niezwykle atrakcyjna lokalizacja ze względu na umiejscowienie w ciągu komunikacyjnym między Atrium a Pasażem, a także walory estetyczne – widok na park i zabytkowe budynki Browaru Huggerów – willę, Słodownię i Susznię. Wierzymy, że nowy najemca dodatkowo ożywi tę przestrzeń. Mitsuro wprowadzi do Starego Browaru aż trzy koncepty z portfolio grupy: Matii Sushi & Japanese Grill, Whiskey in the Jar oraz klub Tequilarnia.

Idzie nowe: Food Park

– Największa inwestycja w Starym Browarze na lata 2019-2020 to Food Park. Skala projektu jest ogromna – mówi Magdalena Kowalak. Rozpoczęliśmy przekształcanie 1/5 powierzchni retailowej drugiego piętra w Pasażu w gastronomiczną. To wielkie przedsięwzięcie finansowe i technologiczne. Food Park to nowy autorski koncept Starego Browaru – miejska food halla, w której docelowo znajdzie się aż 12 restauracji i centralnie umiejscowiony bar. Na jakim etapie jest inwestycja? Zakończyliśmy demontaże i wyburzenia na obszarze pierwszego etapu i rozstrzygnęliśmy przetarg na generalnego wykonawcę prac – mówi Magdalena Kowalak. Zdecydowaliśmy się na współpracę z CBRE GWS – firmą, która ma doświadczenie zgodne z założeniami naszego projektu, m.in. prowadzenia skomplikowanych inwestycji na funkcjonującym obiekcie, co było dla nas jednym z kluczowych czynników w wyborze partnera do budowy Food Parku. Po otwarciu drugiego etapu projektu (inwestycję podzielono tak, aby w Pasażu utrzymać stałą ofertę gastronomiczną dla klientów) strefy gastronomiczne i restauracje obejmą 12 proc. powierzchni centrum.

Stary Browar
Stary Browar

Kulinarny miks w Starym Browarze

Jakie koncepty znajdą się w Food Parku? Założeniem projektu od początku było oparcie oferty na autorskich projektach, inspirowanych street foodem i kuchniami świata. – Wypracowaliśmy bardzo konkretne założenia dotyczące smaków i formatów, jakie chcemy skompletować dla Food Parku – mówi Renata Gralec, Dyrektor Centrum Stary Browar. Opierając się na raportach dotyczących kulinarnych gustów Polaków, a dokładniej Poznaniaków, obserwując rynek gastronomiczny w centrum miasta i analizując zmiany w preferencjach naszych klientów, rozplanowaliśmy nasz “dream tenant-mix”. Proces leasingowy trwa, a pierwsze umowy na wynajem tzw. pocket restaurants zostały już podpisane.

Kuchnia azjatycka, bliskowschodnie dania wege, egzotyczne karaibskie menu, ramenownia, burgerownia czy nowocześnie podany kebab świetnie wpisują się w format food halli, gdzie klienci mogą próbować różnych smaków w jednym miejscu. Oprócz formatów kieszonkowych z dużą przestrzenią wspólną, w nowej strefie znajdą się dwie wydzielone restauracje. Chociaż Stary Browar nie ujawnia jeszcze, jakie marki konkurują o wynajem tej przestrzeni, wiadomo, że jeden z lokali, sąsiadujący z Multikinem, zajmie koncept z kuchnią włoską. Zgodnie z wzorcami z takich miejsc jak lizbońskie Mercado da Ribeira, w centrum Food Parku znajdzie się cocktail & drink bar.

Stary Browar

Czy jedzenie wyprze retail?

Chociaż centra handlowe sukcesywnie zwiększają udział gastronomii w GLA, zadaniem stref restauracyjnych jest wspierać handel, a nie zastąpić sklepy. – Atrakcyjne doświadczenie, “magia miejsca” to sposoby na przyciągnięcie odbiorców i czynnik wpływający na utrzymanie konkurencyjności względem sklepów internetowych – wyjaśnia Magdalena Kowalak. Gramy nie tylko o portfel klientów, ale o ich czas, uwagę. Badania pokazują, że siła interesujących doświadczeń kulinarnych w tym zakresie jest wielka. Dobra oferta restauracyjna – a przez nią rozumiem nie tylko jakościowe menu, ale także design wnętrz, atmosferę – pozwala przyciągnąć klientów, zatrzymać ich w centrum handlowym na dłużej i zwiększyć apetyt – nie tylko na dobry obiad, ale przede wszystkim zakupy.

Stary Browar jest współczesnym centrum mixed-use: handlowym i  kulturalnym w sercu Poznania, odwiedzanym każdego roku przez około 9 milionów osób. Znajduje się tu ponad 200 sklepów – marek globalnych i indywidualnych (w tym butiki autorskie i kilkadziesiąt marek premium), ponad 20 restauracji i kawiarni (także autorskie z cenionymi szefami kuchni), przestrzenie biurowe, wystawiennicze i eventowe, najnowocześniejsze w Polsce Multikino, kluby muzyczne, 5-gwiazdkowy hotel butikowy Blow Up Hall 5050 oraz 4-hektarowy park, w którym latem odbywają liczne bezpłatne wydarzenia przyciągające tysiące Poznaniaków i turystów. Twórczynią Starego Browaru jest Grażyna Kulczyk. Od 2015 r. właścicielem jest DWS Grundbesitz GmbH.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.