Trwa cyfrowa transformacja w CCC. Mocne wzrosty sprzedaży w e-commerce

Trzeci kwartał 2019 roku dla Grupy CCC, właściciela sieci CCC, eobuwie.pl, DeeZee, Gino Rossi i Karl Vögele, to kontynuacja rozbudowy sieci sprzedaży, rozwój na nowych rynkach i dynamicznie rosnące przychody kanału ccc.eu. Obecnie sprzedaż w kanale e-commerce wynosi 25 proc. w całej strukturze przychodów CCC, a na koniec 2020 roku ma osiągnąć poziom już 30 proc.

Celem Grupy CCC niezmiennie pozostaje poszerzenie portfolio produktów, dotarcie do nowych grup klientów i omnichannelowy rozwój sprzedaży, co ma pomóc uniezależnić wyniki finansowe od warunków zewnętrznych, takich jak chociażby pogoda.

Przychody CCC w kanałach online i offline 

Przychody ze sprzedaży w III kwartale 2019 r. wyniosły 1447,6 mln zł, co stanowiło wzrost o 254,7 mln zł (+21,4 proc.) w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego. W segmencie detalicznym największy udział nadal stanowi Polska (55 proc.), natomiast największą dynamikę wzrostu odnotowały sieci należące do „Pozostałych krajów” czyli CCC Rosja (47 proc. r/r) i CCC Serbia (44 proc. r/r). 

Dynamiczny wzrost w III kwartale segmentu e-commerce wyniósł 356,9 mln zł,a  to oznacza wzrost o 43 proc. r/r w stosunku do III kwartału 2018. W segmencie e-commerce eobuwie.pl stanowiło 328 mln zł, DeeZee 10 mln zł, Voegele 3 mln zł, Gino Rossi 4 mln zł, a CCC online 12 mln zł.  Sprzedaż w segmencie hurt wzrosła o 49,1 mln zł. 

Na wielkość osiąganych przychodów w III kwartale 2019 r. wpływ miała również sprzedaż w placówkach porównywalnych, która przedstawiała się następująco: Polska – 1 proc.; Europa Środkowo-Wsch. – 2 proc., Europa Zachodnia – 1 proc.. Dodatnie zmiany przychodów w placówkach porównywalnych odnotowano w Chorwacji i Słowacji. Przychody ze sprzedaży za okres 01-09.2019 r. wyniosły 4127,8 mln zł, co stanowiło wzrost o 1005,4 mln zł (+32,2 proc.) w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego. Na wzrost przychodów złożył się przede wszystkim wzrost sprzedaży w segmencie detal o 568,0 mln zł (+23,8 proc. r/r), e-commerce o 345,5 mln zł (+53,2 proc. r/r) i hurcie o 84,6 mln zł (m.in. poprzez otwarcie sklepów w regionie GCC oraz współpracę z jednostką stowarzyszoną HR Group). Udział przychodów ze sprzedaży detalicznej w sprzedaży ogółem w okresie 01-09.2019 r. wyniósł 72 proc. (2018: 77 proc.), przy rosnącym udziale e-commerce 24 proc. (2018: 21 proc.) i 4 proc. udziale sprzedaży hurtowej (2018: 3 proc.). Największym rynkiem sprzedaży detalicznej wciąż pozostaje Polska, której udział w łącznej sprzedaży detalicznej w okresie 01-09.2019 r. wyniósł 55 proc. w porównaniu z 59 proc. w analogicznym okresie 2018 r. (spadek udziału wynika z ekspansji na rynkach zagranicznych oraz przejęcia w 2018 r. spółki w Rumunii i Szwajcarii).

Średnia miesięczna sprzedaż detaliczna na mkw. w II kwartale. wyniosła 490 zł/mkw., wobec 511 zł/mkw. w analogicznym okresie 2018 r., przy wzroście średniej powierzchni sklepów o 5 proc. r/r. Natomiast Średnia miesięczna sprzedaż detaliczna na mkw. za okres 01-09.2019 r. wyniosła 492 zł/mkw, wobec 512 zł/mkw w analogicznym okresie 2018 r., przy wzroście średniej powierzchni sklepów o 3 proc. r/r.  

W trzecim kwartale 2019 roku koszty ukształtowały się na poziomie 668 mln zł (560 mln zł w III kwartale 2018). Wzrost w tym zakresie wynika głównie z ekspansji powierzchni handlowej, skali e-commerce oraz konsolidacji przejętych spółek (Gino Rossi, DeeZee). Ostatecznie, Grupa CCC zanotowała w trzecim kwartale zysk EBITDA na poziomie 193 mln zł (wyższy rdr o 18 proc.) oraz zysk operacyjny 16 mln zł (30 mln zł w Q3 2018).

CCC wdraża strategię omnichannelową

– W CCC cyfrowa transformacja, która rozpoczęła się od uruchomienia usługi R&C w połowie 2018 roku, nie traci na tempie. Celem jest ujednolicenie kanałów, bo online czy offline Klient jest ten sam i to od nas zależy jak wciągniemy Go do naszego świata. Konsument chce być online i płynnie przechodzić przez wiele kanałów, więc dzisiejsze plany stawiają między innymi na rozwój aplikacji mobilnej, nagrodzonej przez ekspertów i popularnej wśród klientów. Ma ona stać się miejscem do angażowania Klienta i poznawania świata CCC także dzięki funkcji śledzenia trendów i odkrywania nowych produktów przez opcję „swipe” (podoba/nie podoba się). Aplikacja pozwoli na znalezienie najbliższego sklepu, sprawdzenie dostępności, zapisanie się do Klubu CCC, znalezienie aktualnych promocji czy w końcu zakup produktów. Sam proces zakupowy ma być przyjemny i prosty, bo Użytkownik może znaleźć ulubioną parę butów w CCC za funkcji rozpoznania obrazu, a w przyszłości wirtualnie je przymierzyć -, komentuje Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu CCC. 

Odpowiadając na trendy konsumenckie i celem pozyskania nowych segmentów klientów, CCC konsekwentnie rozwija produkt uzupełniając kolekcje o kolejne marki własne. Na wiosnę było to DeeZee, a jesienią na półkach sklepowych pojawiło się Gino Rossi (ponad 120 tysięcy sprzedanych produktów z kolekcji jesień/zima w kanałach CCC). Stale rośnie również znaczenie markowych produktów sportowych, które odpowiada już za 18 procent sprzedaży w sieci detalicznej, a jego popularność wzrasta i jest niezależna od warunków pogodowych. 

– Systematycznie umacniamy omnikanałowy charakter Grupy. W trzecim kwartale wystartowaliśmy z platformą eobuwie w Szwajcarii (jako eschuhe.ch), a odzieżowe Modivo z kompletną modą premium pojawiło się na 6 nowych rynkach. W nadchodzących tygodniach zamierzamy kontynuować instalację skanerów esize.me w sklepach CCC, a w najbliższym czasie otworzymy pierwszy łączony sklep eobuwie i Modivo. W kolejnych miesiącach planowane jest także uruchomienie sprzedaży online CCC m.in. na rynku czeskim, słowackim i węgierskim. Wzmacniamy częstotliwość kontaktu klienta z retailowym ekosystemem Grupy CCC – uzupełnia Karol Półtorak, Wiceprezes CCC.

CCC na nowych rynkach

Ostatnie miesiące dla Grupy CCC to także powiększanie sieci salonów (przyrost powierzchni o 99 tys. mkw. czyli 117 sklepów od początku roku).

W III kwartale 2019 roku Grupa CCC skupiała się na dalszej ekspansji na zagranicznych rynkach. Otworzone zostały dwa salony w Serbii oraz po 1 salonie Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Rosji, Rumunii, a także kolejne dwa salony stacjonarne e-obuwie.pl. Ponadto otwarto trzy nowe salony franczyzowe na Ukrainie oraz po jednym salonie w Arabii Saudyjskiej, Bahrajnie, Kosowie, Omanie oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Powierzchnia sprzedaży Grupy CCC na koniec września 2019 r. wyniosła 724,8 tys. mkw. i wzrosła o 22,9 tys. mkw. tylko w trzecim kwartale oraz o 64,6 tys. mkw. w stosunku do 31.12.2018 r., na co złożyły się m.in. wzrost powierzchni netto sklepów CCC (+ 45 tys. mkw.), otwarcie nowych salonów eobuwie.pl (+3,8 tys. mkw.) oraz otwarcie nowych sklepów franczyzowych na Bliskim Wschodzie, Ukrainie oraz Kosowie (+13 tys. mkw.). Grupa CCC obecna była łącznie w 29 krajach (23 offline i 15 online).

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl