Schwitzke Górski: korzystna symbioza biur i gastronomii

W ciągu ostatniego dwudziestolecia przestrzeń biurowa przestała być jedynie czysto utylitarną formą zapewnienia środowiska pracy, czyli najczęściej openspace’m wypełnionym jednakowymi biurkami i krzesłami, kompletnie anonimowymi i pasującymi tak naprawdę do każdej, lub prawie każdej firmy – piszą Marek Pabich i Michał Strejczek, architekci w firmie Schwitzke Górski.

Stały się natomiast środkiem ekspresji jej ducha kreatywności i filozofii biznesu – niezbędnym w przyciąganiu osobowości, na których zależy pracodawcy. Stały się miejscem wyzwalającym tę kreatywność, która w dobie rewolucji technologicznej jest walutą i paliwem dla nowoczesnego biznesu. Pracowników kreatywnych, należących do generacji Y i Z, nie da się zatrzymać proponując Employee Experience na poziomie uniwersum Dilberta. Są na tyle mobilni i funkcjonujący jednocześnie w realu i online, że zmiana pracy nie ma dla nich nic z traumy, jaką jest dla X-ów czy Baby-boomerów. I właśnie zjawisko zanikających granic pomiędzy środowiskami pracy, relaksu, zakupów czy rozrywki jest odpowiedzią na potrzeby tych grup, choć ich zachowania i zwyczaje są dość szybko adaptowane i akceptowane przez starsze pokolenia, głównie za sprawą powszechności social mediów.

Symbioza gastronomii i biur

Zjawisko immersji (zanikania granic) jest najlepiej widoczne poprzez coraz bardziej widoczną symbiozę gastronomii i biur. Lokalizacja restauracji w sąsiedztwie (lub bezpośrednio w) wydawała się czymś oczywistym i funkcjonującym w świecie nieruchomości komercyjnych. Miejsca żywienia powinny być w końcu tam, gdzie są głodni ludzie. Zmiany pokoleniowe w strukturze demograficznej pracowników powodują jednak o wiele dalej idące konsekwencje. Codzienny posiłek przestał być jedynie prostym zaspokojeniem głodu, a stał się wydarzeniem towarzyskim, które błyskawicznie dociera i jest oceniane przez setki znajomych, przyjaciół i członków rodziny, a ich akceptacja (bądź nie), poprzez „lajki” ma niekwestionowane znaczenie i jest wyznacznikiem udanego spędzenia czasu przeznaczonego np. na lunch. Takiej rozbudowanej potrzeby nie jest w stanie zaspokoić pracownicza kantyna, czy, choćby nie wiem jak dobra, pojedyncza restauracja. Posiłek nie jest już także tylko lunchem. Rozbudowana kultura organizacyjna wielu firm obfituje w wydarzenia, które można i należy celebrować, i to celebrować tak, aby stały się niezapomnianymi wydarzeniami. Imprezy firmowe, które przypominają wesela, na które nie dotarła młoda para, są już zdecydowanie passe.

Dlatego oferta żywieniowa dostępna w szeroko rozumianym środowisku pracy musiała stać się bogatsza, uwzględniać szeroką gamę nawyków i zachowań konsumenckich, ale także różnic pokoleniowych, które mają zasadnicze znaczenie w kształtowaniu Employee Experience. Pracownicy nie mają problemu z tym, że jednego dnia korzystają z oferty renomowanego szefa kuchni, a następnego stoją w kolejce przed foodtruckiem – jest to wręcz sytuacja, której oczekują.

Makarun i Olimp wkraczają do office parków

Firmy zarządzające przestrzenią biurową musiały zareagować i zareagowały, choćby przez wyznaczenie specjalnych miejsc parkingowych przed biurowcami, przeznaczonych dla foodtrucków, które są w stanie z jednej strony zapewnić pożądaną zmienność, a drugiej strony, jako trendowe i modne, mają duży potencjał socialmediowy. Idąc tą drogą, oferta wielu miejsc skupiających duże ilości ludzi, jak np. targi, opiera się na infrastrukturze gastronomicznej (miejsca konsumpcji, zaplecze technologiczne), która jest czasowo wypełniana właśnie przez foodtrucki czy stoiska typu pop-up. Marki dotychczas ewidentnie streetfoodowe, jak np. Makarun czy Olimp coraz śmielej wkraczają w miejsca dla nich do tej pory niedostępne (biurowce i office parki), a dzieje się to za sprawą oczekiwań klientów z jednej strony, ale przede wszystkim dlatego, że docenione zostały ich zmieniony wizerunek oraz  dbałość o doświadczenie klienckie.

Autorami tekstu są Marek Pabich i Michał Strejczek, architekci w firmie Schwitzke Górski. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.