[BADANIE]: 84 proc. menedżerów uważa cyfryzację za kluczowe wyzwanie biznesu

9 na 10 przedstawicieli biznesu w Polsce badanych przez Hatalska Institute twierdzi, że transformacja cyfrowa zmienia charakter branż i daje im nowe możliwości rozwoju.

Jednocześnie jest dużym wyzwaniem – aż 7 na 10 projektów o dużej skali związanych z tym trendem ponosi biznesową porażkę. Jedno jest pewne – cyfryzacja będzie w najbliższych latach decydować o przetrwaniu wielu firm na rynku. Potwierdza to 84 proc. menedżerów uczestniczących w globalnym badaniu SAP i Oxford Economics. Dlatego w coraz większej liczbie firm technologie stają się ważnym elementem strategii biznesowej.

Cyfrowa transformacja za 1,7 bln dolarów

Według analiz firmy IDC, globalne wydatki na transformację cyfrową osiągną do końca 2019 roku wartość 1,7 biliona dolarów. To o 42 proc. więcej, niż w 2017 roku. Firmy inwestują głównie w takie technologie, jak m.in. internet rzeczy, chmura obliczeniowa, analiza predykcyjna, Big Data, uczenie maszynowe czy blockchain. O każdym z tych trendów mówi się, że może zmienić lub już zmienia biznesowy stan gry.

– Trudno się dziwić, że według 84 proc. respondentów globalnego badania SAP i Oxford Economics to właśnie transformacja cyfrowa jest kluczowa do przetrwania ich firm na rynku do 2022 roku. Jednocześnie jednak tylko 3 proc. firm biorących udział w tym badaniu deklarowało, że zakończyło transformację wszystkich swoich procesów. O cyfryzacji dużo się mówi, ale w wielu branżach wciąż dopiero się ona rozpędza. W nadchodzących latach można się więc spodziewać kolejnych znaczących wzrostów inwestycji na ten cel, co będzie napędzać konkurencję w zakresie wykorzystania technologii – przekonuje Tomasz Niebylski, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży w SAP Polska.

Chmura obliczeniowa

Chmura obliczeniowa jest dziś narzędziem stosowanym w biznesie niemal powszechnie. Instytut IDC przewiduje, że do 2021 roku ponad 90 proc. firm na świecie będzie korzystać z wielu usług i platform cloudowych. Rozwój chmury widać także w przypadku SAP. Największy dostawca oprogramowania dla biznesu na świecie jeszcze w 2016 roku miał 110 mln użytkowników usług chmurowych. Obecnie jest ich już ponad 200 mln.

Cyfryzacja i strategia

Przykłady udanych zmian i ich efekty to nie jedyna duża motywacja do transformacji cyfrowej. Drugą jest chęć uniknięcia losu marek, które nie zdążyły dostosować się do ewolucji rynku. Średnia życia firm notowanych na liście Fortune 500 wynosiła niegdyś 75 lat, dziś jest to zaledwie 15. Podobne zjawiska można zaobserwować także wśród MSP czy dużych, lokalnych marek.

W Polsce istnieje coraz lepsza baza rozwiązań dla firm, które mogą ewoluować dzięki technologiom. W rankingu Bloomberga „World Innovation Index” zajmuje ona 22 miejsce na świecie pod kątem wsparcia innowacyjności. Aby się rozwijać, firmy muszą jednak zmniejszać rozdźwięk między skalą wdrożeń technologicznych, a ich uporządkowaniem. Jak podaje Atos, z analityki danych już za trzy lata ma korzystać 90 proc. firm na świecie. Jednocześnie kierowanie się przygotowaną strategią transformacji cyfrowej deklaruje tylko 51 proc. firm o globalnym zasięgu, badanych przez CenturyLink. Na poziomie małych i średnich firm te statystyki są zazwyczaj jeszcze niższe.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.