[WYWIAD] Nowe wyzwania Dekady

O zmianach na rynku nieruchomości handlowych widocznych w ostatnich latach, zagrożeniach i szansach rozwoju dla branży retail rozmawiamy z Aleksandrem Walczakiem, Prezesem Zarządu Dekada SA oraz Dariuszem Wójcikiem, Dyrektorem Operacyjnym w spółce Dekada.

Dekada na polskim rynku nieruchomości funkcjonuje już ponad 10 lat. Jak zmieniał się rynek przez ten czas?

Dariusz Wójcik: Nie tylko rynek nieruchomości, ale też handel w ostatnich latach przeszły olbrzymią ewolucję. Zmieniły się centra handlowe, sklepy, sposób robienia zakupów i same zachowania konsumentów. Około 10 lat temu zakończył się czas tzw. obiektów handlowych I i II generacji, które składały się głównie z hipermarketu i niewielkiego pasażu z kilkoma sklepami, kwiaciarnią itp. Klienci zapragnęli mieć jedno miejsce, w którym mogliby zrealizować wszystkie najważniejsze potrzeby zakupowe. Konieczne było stworzenie obiektów handlowych z szeroką ofertą w każdym możliwym segmencie – nie tylko spożywczym, ale też odzieżowym, obuwniczym, spożywczym i usługowym.

Aleksander Walczak: Dla nas był to początek rozwoju sieci Dekada, na którą składają się centra handlowe typu convenience, w tym parterowe strip malle, śródmiejskie galerie w centrach niewielkich miast oraz zintegrowane centra handlowo-komunikacyjne. Minione lata pokazały, że taki format obiektów handlowych doskonale przyjął się na rynku. Dekadę temu centra handlowe budowane w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców stanowiły niespełna 10 proc. całego rynku, obecnie, w dobie nasycenia rynku, to właśnie małe centra i parki handlowe stanowią już ok. 40 proc. oddawanej do użytku powierzchni handlowej. Dla nas jest to potwierdzenie, że inwestowanie w obiekty tego typu było bardzo dobrą decyzją.

Jak przez ostatnie lata zmieniło się podejście do nieruchomości komercyjnych?

DW: Centra handlowe przestały być prostymi, mało atrakcyjnymi bryłami, przeznaczonymi jedynie do robienia zakupów. Klienci coraz częściej szukają w nich miejsca do spędzania wolnego czasu. Zmienia się też architektura samych obiektów, które stają się spójnym elementem otoczenia. Przykładem może być Dekada Żyrardów, która wpisuje się w postindustrialny charakter miasta nawiązując do znajdujących się nieopodal loftów de Girarda. Do architektury regionu swoim wyglądem nawiązuje także Dekada Nowy Targ, gdzie wykorzystane zostały charakterystyczne dla Podhala elementy, w powstającej obecnie Dekadzie w Nysie zagospodarowujemy również część dawnej zabudowy miejskiej. Olbrzymią rewolucję przeszły także dworce, które rewitalizujemy tworząc centra handlowo-komunikacyjne Dekada. Jeszcze 5 czy 10 lat temu większość z nich była w opłakanym stanie, a dziś są nie do poznania i stają się prawdziwymi wizytówkami miast. Centra łączące funkcje dworców autobusowych czy kolejowych z centrami handlowymi cieszą się coraz większą popularnością. Są atrakcyjne zarówno dla podróżnych, którzy czekając na autobus czy pociąg mogą zrobić najpotrzebniejsze zakupy, mieszkańców, którzy mają wygodne centrum handlowe w miejscu o bardzo dobrej dostępności komunikacyjnej, ale też dla samych inwestorów, którzy zyskują możliwość zlokalizowania obiektu handlowego w ścisłym centrum miasta.

Dekada Konin

 

AW: Pierwszym obiektem tego typu, który wybudowaliśmy była Dekada Myślenice. Sukces tego obiektu uwarunkował powstanie kolejnych zintegrowanych centrów handlowo-komunikacyjnych – w Nowym Targu, Brodnicy, Ciechanowie. W przygotowaniu są także inwestycje w Koninie i Mińsku Mazowieckim, które realizujemy wspólnie z Xcity Investment Sp. z o.o. W przypadku realizacji wszystkich obiektów, a szczególnie tych połączonych z miejskimi dworcami bardzo ważne jest podejście władz miasta i urzędników. Bez ich przychylności inwestorzy często mają związane ręce, a planowane inwestycje mogą być zablokowane na lata. Na szczęście podejście władz lokalnych na przestrzeni tych lat również się zmieniało, pojawiła się większa świadomość potrzeb lokalnej społeczności i przychylność dla współpracy nastawionej na realizację tych potrzeb.

Co nowego przyniósł dla rynku miniony rok?

AW: Kończący się rok potwierdził, że rynek nieruchomości handlowych jest już dojrzały i nasycony. Przestrzeni na tworzenie nowych projektów jest bardzo mało, o czym świadczy liczba nowych inwestycji i otwarć. Na koniec III kw. 2019 roku nowa podaż na rynku powierzchni handlowych wyniosła około 45 tys. mkw., a jeszcze kilka lat temu liczyła ona około 10 razy więcej. Inwestorom coraz trudniej jest znaleźć atrakcyjne grunty pod budowę nowoczesnego obiektu handlowego. Ceny działek z dużym potencjałem osiągają astronomiczne kwoty, a dodając rosnące koszty budowy, realizacja nowych, szczególnie wielkopowierzchniowych obiektów często staje się niemożliwa. Ale to jest prawidłowość dla nasyconego rynku. Dojrzałość rynku zmusza właścicieli istniejących centrów handlowych do zwiększania atrakcyjności i konkurencyjności obiektów poprzez ich modernizację, rekomercjalizację i urozmaicanie oferty. I to jest gwarancją dalszego rozwoju rynku.

Jakie wyzwania czekają zatem spółkę Dekada w najbliższych latach?

AW: Pomimo iż rynek jest nasycony, nie oznacza to, że nie ma już zupełnie możliwości realizowania nowych projektów inwestycyjnych. Są w Polsce jeszcze miejsca, które wręcz domagają się nowych obiektów handlowych. Konieczna jest jednak duża ostrożność w wyborze lokalizacji i przeprowadzenie wielu badań i analiz. Obecnie realizujemy 3 zupełnie nowe projekty – centrum handlowe Dekada w Nysie, które jest już na zaawansowanym etapie budowy oraz centra handlowo-komunikacyjne w Koninie i Mińsku Mazowieckim.

DW: Cały czas zarządzamy pozostałymi 11 obiektami funkcjonującymi pod szyldem Dekada. Część z nich wymaga modernizacji, które będziemy w najbliższym czasie realizować, kilka obiektów chcemy dodatkowo rozbudować i poszerzyć ich ofertę. Doskonalenie i repozycjonowanie istniejących centrów handlowych wymaga dużego nakładu pracy, więc na pewno nie będziemy narzekać na nudę.

AW: Myślimy także poważnie nad konsolidacją obiektów handlowych typu convenience w Polsce. W sytuacji, kiedy nie jest możliwa budowa nowych obiektów, rozważamy zakup istniejących nieruchomości i włączenie ich do naszego portfolio. Tak czy inaczej, sieć Dekada będzie dalej rosła.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.