JLL: rośnie zainteresowanie deweloperów konceptami typu Food Hall

Rozwój miejsc typu Food Hall na europejskim rynku gastronomicznym nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia – szacuje się, że w całej Europie funkcjonuje obecnie ponad 120 takich lokalizacji, a około 350 tys. mkw. nowej powierzchni jest aktualnie w przygotowaniu. Takie tempo nie powinno nikogo dziwić. Nowe, niestandardowe koncepty gastronomiczne na mapach europejskich metropolii to odpowiedź na rosnące apetyty konsumentów.

– Ostatnie miesiące obfitują w Europie w nowe otwarcia stref Food Hall. W samej tylko Wielkiej Brytanii, w ciągu ostatnich dwóch miesięcy miał miejsce debiut Seven Dials Food Market w Covent Garden, Picturedrome Food Hall w Macclesfield (małe miasteczko na południe od Manchesteru) i Mercato Metropolitano w ekskluzywnej dzielnicy Mayfair. Trzy nowe otwarcia, a każde z nich znajduje się w kompletnie innej lokalizacji, cechującej się innym profilem demograficznym, siłą nabywczą, czy otaczającą je konkurencją – wskazuje Ian Hanlon, Dyrektor, Dział Doradztwa ds. Gastronomii w JLL.

Zainteresowanie właścicieli i deweloperów tego typu konceptami jest również widoczne w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie dużą popularnością wśród gości cieszy się warszawska Hala Koszyki, Hala Gwardii i Hala Hutnik w Galerii Młociny, a już za dwa lata – Time Out w Pradze.

– Sukces lokalizacji typu Food Hall to wypadkowa kilku elementów. Po pierwsze klienci szukając kulinarnych doznań chętniej stawiają na oryginalne koncepty, tworzone przez lokalnych szefów kuchni, często wywodzących się z miejscowej sceny street foodowej. Ponadto, rośnie nasz apetyt na nowe doświadczenia społeczne i nowe miejsca. Konsumenci celują też w dania bardzo dobrej jakości, przygotowane z lokalnych produktów, za które są w stanie zapłacić więcej. To napędza zainteresowanie sceną Food Hall również wśród inwestorów – komentuje Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Czy Food Hall to dobra opcja dla każdego

Czy to oznacza, że wszyscy potrzebują takich miejsc i każdy może taki koncept otworzyć? Cóż, zanim zdecydujemy się na inwestycję, spójrzmy, jakie czynniki będą stać za jej sukcesem (lub porażką):

Liczba miejsc siedzących

W miejscach typu Food Hall kluczowa jest odpowiednia liczba miejsc, tak aby mogło ono pomieścić gości w godzinach szczytu. Jeśli klient nie będzie miał, gdzie usiąść lub będzie czekał na wolne miejsce zbyt długo, może zniechęcić się, odejść i nigdy nie wrócić, co oczywiście negatywnie odbije się na wynikach finansowych właściciela.

Konfiguracja siedzeń

Stół, centralne miejsce takich lokalizacji, powinno zachęcać do tego, aby się przysiąść, czy dołączyć do nieznanej grupy gości, a także  – aby zorganizować przy nim niewielką imprezę.

Poruszanie się po obiekcie

Trasy, po których poruszają się goście i członkowie obsługi, powinny mieć odpowiednie szerokości, aby zapewnić im wygodę i zapobiegać zatorom.

Trasy dostaw

Zaplecze, na które będą trafiać dostawy, musi znajdować się na tyłach lokalu. Właściciele powinni stanowczo unikać, aby dostawcy przechodzili przez części zarezerwowane dla klientów. Ponadto, ważne jest, aby przygotować strategię przyjmowania samych dostaw.

Dostawy do klientów

Rynek dostaw na wynos niesie ze sobą ogromny potencjał wzrostu. Powinni mieć to na uwadze operatorzy konceptów Food Hall, których oferta gastronomiczna cieszy się zazwyczaj dużym zainteresowaniem również wśród domatorów. I ten element powinni mieć na uwadze właścicele takich konceptów, kiedy projektuja zaplecze swoich lokali.

Jakie naczynia?

Operatorzy muszą też podjąć decyzję, czy klienci będą korzystać z normalnych talerzy, szklanek, czy sztućców, czy może – z naczyń jednorazowego użytku. Będzie to miało wpływ zarówno na design przestrzeni, jak i zaprojektowanie zaplecza, w tym wybór zmywarek, sposób przechowywania, etc.

Nie zapomnijmy też o:

Portfolio najemców – powinno być elastyczne

W tym aspekcie powinniśmy być pewni, że nasz Food Hall zapewnia różnorodność produktów i kategorii gastronomicznych. Najlepiej gdyby do współpracy byli zaproszeni znani z wysokiej jakości  lokalni dostawcy.

Umowy – również powinny zapewniać elastyczność

W miejscach, którymi zarządza jeden operator, odpowiednia jest przyjęcie zawarcia dłużej umowy najmu. Natomiast leasing z dostawcami powinien zapewniać elastyczność pod względem terminu i wysokości / struktury czynszu.

Struktura zarządzania i poziom zatrudnienia

Zarządzanie może być zlecone na zewnątrz i oddane operatorowi lub kilku właścicielom konceptów street food, a także być wykonywane we własnym zakresie. Do rozważenia jest również, czy wspólne przestrzeni Food Hallu wymagają zatrudnienia dodatkowego personelu.

Opłaty serwisowe

Obejmują one wszystkie scentralizowane koszty i są przypisane do poszczególnych kuchni. Dotyczą one, m.in. usług (np. sprzątających), zatrudnienia dodatkowych pracowników, czy działań marketingowych, które przyciągną klientów.

Jedno jest pewne – jeśli koncepcja naszego Food Hallu nie jest starannie zaplanowana i nie obejmuje przemyślanej strategii zarządzania, może okazać się, że nasz obiecujący biznes gastronomiczny niekoniecznie będzie skazany na sukces.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.