Raport omnichannel: znamy liderów polskiego rynku w kategorii odzież i obuwie

56 proc. respondentów kupujący ubrania lub buty zrobiło to w kanale tradycyjnym, a 44 proc. w internetowym. Choć w tej kategorii produktowej autorzy zidentyfikowali znaczący podział na firmy „internetowe” i „tradycyjne” , to w ogólnym rozrachunku jest to branża o równomiernym rozkładzie kanałów sprzedaży, porównywalna z tym przede wszystkim do branży RTV/AGD – tak wynika  z badania Omnichannel 2019 przygotowanego przez firmę YourCX.

Mnogość sklepów z odzieżą sprawia, że aż 32 proc. badanych kupuje w innych sklepach, niż proponowane w ankiecie topowe marki. Liderzy są jednak wyraźni – w CCC kupuje co czwarty badany (26 proc.), podczas gdy H&M zajmuje drugą pozycję z udziałem rynkowym na poziomie 24 proc. Reserved wybiera 18 proc., natomiast 16 proc. korzysta z platformy Allegro.

CCC liderem offline, Allegro online

Zdecydowanym liderem sprzedaży tradycyjnej jest CCC – aż 38 proc. respondentów robiło tam w ostatnim czasie zakupy. W kanale online sieć ta ma niewielki udział. W offline na drugim miejscu plasuje się H&M – 27 proc., potem Reserved – 23 proc. W kanale internetowym nadal największą popularnością cieszy się platforma Allegro z udziałem 29 proc. Zalando wybiera co piąty internauta. Zestawiając wyniki omnichannel 2019 z zeszłoroczną edycją badania, nie obserwujemy dużych zmian w udziałach poszczególnych podmiotów.

H&M jest zdecydowanie częściej odwiedzane przez kobiety (30 proc.), niż mężczyzn (14 proc.). 8 proc. kobiet i 14 proc. mężczyzn nie kupowało w ostatnim czasie takich produktów. H&M można nazwać „marką młodzieżową”. Im respondent starszy, tym mniejszy udział tej marki (od aż 35 proc. do 6 proc. udziału rynkowego). Odwrotnie z CCC – ta sieć jest najbardziej popularna w grupach powyżej 35-go roku życia (najwięcej – 30 proc. – w przedziale 45-54). Allegro popularne jest wśród Millennialsów, a generacja Z odchodzi od tej formy zakupu.

Customer Experience coraz ważniejszy

– Z roku na rok coraz powszechniej zauważana jest potrzeba analizowania i badania o doświadczenia klientów. Coraz mniej istotnymi czynnikami są same w sobie produkty bądź ich cena, ale istotne jest wszystko to, co spotyka klienta na drodze do pozyskania produktu bądź realizacji usługi. Dlatego w trakcie tegorocznej edycji przygotowaliśmy wskaźnik jakości doświadczeń Your Customer Experience Index mający na celu lepsze zróżnicowanie podmiotów na rynku i określenie prawdziwych liderów dostarczających wyjątkowo wysoką jakość docenianą przez klientów – wyjaśnia Piotr Wojnarowicz, prezes YourCX.

Wskaźnik jakości Your Customer Experience Index ma na celu łatwiejsze zróżnicowanie firm osiągających podobne do siebie wyniki w pytaniach cząstkowych jak i wskazywać realnych liderów jakości na skali od 0 do 1000. Firmy w analizowanej branży osiągnęły wyniki w okolicy 600-800 punktów. Liderem jakości doświadczeń jest Zalando, tuż za nim eobuwie.pl i Answear.com.

Bardzo ciekawe zjawisko dotyczy sieci CCC, która choć jest liderem sprzedaży w tradycyjnym kanale, to notuje w nim najniższy wskaźnik satysfakcji klientów. Nie mniej jednak zakupy stacjonarne generalnie cechują się niskimi ocenami w tej branży, a liderami jakości są sieci e-commerce.

eobuwie.pl, Zalando oraz Answear.com to liderzy jakości doświadczeń modowego e-commerce. Dostępność produktów na Allegro oceniana jest bardzo wysoko, ale nie przekłada się to na większą chęć polecenia tej platformy. Notujemy też dość wysokie zadowolenie z online’owych zakupów w House.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.