[WYWIAD] Marcin Szczepankowski: Xiaomi Mi Store w każdym województwie

– Nie będziemy zwalniać tempa i docelowo chcielibyśmy, by w każdym województwie był przynajmniej jeden Mi Store. Dla nas ważny jest nie tylko potencjał miejsca, ale również umożliwienie naszym klientom zapoznania się z produktami Xiaomi i pokazanie im, jak szerokie jest portfolio marki – mówi Marcin Szczepankowski, GTM  Manager Xiaomi Polska.

retailnet.pl: Międzynarodowa firma technologiczna Xiaomi dwa lata temu rozpoczęła rozwój własnej sieci sklepów Mi Store. Co skłoniło spółkę do wejścia na polski rynek?

Marcin Szczepankowski, Xiaomi: Kilka lat temu zaczęliśmy naszą ekspansję w Unii Europejskiej właśnie od Polski. W dużej mierze wiąże się to z zaangażowaniem społeczności Mi Fanów, którzy byli tutaj jeszcze przed oficjalnym wejściem Xiaomi. Ważnym aspektem jest też fakt, że Polska to jeden z najludniejszych krajów w regionie CEE i szósty pod względem populacji kraj w UE. To ostatecznie zadecydowało o tym, że nasza centrala na tę część Europy znajduje się właśnie w Warszawie.

Ekspansja sieci Mi Store jest prowadzona poprzez kilku dystrybutorów. Czy to dobre rozwiązanie?

W Indiach i w Chinach otwieramy sklepy Mi Store we własnym zakresie. W przypadku Europy zdecydowaliśmy się na inny model i przy tym przedsięwzięciu współpracujemy z lokalnymi partnerami, którzy mają doświadczenie i wiedzę w zakresie rynku.

Obecnie dystrybucją naszego całego portfolio w Polsce zajmują się dwa podmioty ALSO Holding (Roseville) oraz Ingram Micro. Ponadto ostatnio podpisaliśmy umowę z JBTS. Ta firma jest odpowiedzialna tylko za segment produktów ekosystemowych (m.in. urządzenia IoT) oraz pojazdów np. hulajnóg czy Ninebotów.

Pierwsze sklepy Mi Store otwarto w centrach handlowych położonych m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu. Czy pozyskanie takich lokalizacji było trudne?

Otwarcie każdego sklepu to długi proces, który poprzedza analiza potencjału miejsca. Przy doborze lokalizacji współpracujemy z naszymi partnerami takimi jak np. G.G. Media. Ta firma w ostatnim czasie otrzymała od PRCH nagrodę właśnie za rozwój sieci Mi Store w Polsce. Każda lokalizacja musi być dostosowana do naszych najwyższych standardów oraz odpowiadać wizualnie naszym wytycznym. To sprawia, że już z daleka można poznać nasze sklepy, a klienci, bez względu na miasto, wiedzą, jak się po nich poruszać i gdzie szukać naszych produktów.

Obecnie mamy już 14 sklepów, a przed nami kolejne otwarcia.

Obecnie Xiaomi prowadzi sieć złożoną z kilkunastu sklepów w Polsce. Jaki jest plan na kolejne lata?

Oprócz sprzedaży online, ważne dla marki jest umożliwienie klientom zapoznania się z produktami Xiaomi i pokazanie im, jak szerokie jest portfolio marki. Dlatego Mi Store, oprócz sprzedaży pełni rolę tzw. „experience zone”.

Pod koniec czerwca 2019 roku na świecie (poza Indiami i Chinami) było już 520 autoryzowanych salonów Xiaomi. Tym samym, w porównaniu z 2018 rokiem, było ich o blisko 93 proc. więcej. Na chwilę obecną, w Europie Zachodniej, jest 69 Mi Stores, a w regionie CEE, Nordic & Baltic jest już 68.

W Polsce mamy już 14 sklepów Mi Store w 10 województwach (w tym dwa w Krakowie i trzy Warszawie). Tylko w listopadzie otworzyliśmy dwa Mi Stores: w Rzeszowie i Warszawie.

Xiaomi wprowadził na polski rynek również nowy koncept. W listopadzie uruchomiliśmy 30 nowych lokalizacji sprzedaży tzw. Mi Points. Zostały one zlokalizowane na terenie całego kraju. Są to dedykowane przestrzenie, w już istniejących sklepach. Głównie niezależne obiekty wielkopowierzchniowe oferujące smartfony oraz sprzęt IT, RTV i AGD. Część z nich jest zlokalizowana w galeriach handlowych. W ten sposób sieć naszej dystrybucji nie ogranicza się jedynie do dużych miast, bo z ofertą docieramy również do mniejszych miejscowości. Oznacza to, że klienci mogą zamówić produkty Xiaomi bezpośrednio od producenta np. ze strony mi-home.pl i odebrać je w danym punkcie Mi Points .

Nie będziemy zwalniać tempa i docelowo chcielibyśmy, by w każdym województwie był przynajmniej jeden Mi Store. Dla nas ważny jest nie tylko potencjał miejsca, ale również umożliwienie naszym klientom zapoznania się z produktami Xiaomi i pokazanie im, jak szerokie jest portfolio marki.

Ile docelowo może działać Mi Store w Polsce?

Nie ma górnej granicy, a raczej my jej sobie nie narzucamy. Będziemy obserwować rynek i kiedy zauważymy, że jest już nasycony, wstrzymamy się z otwieraniem kolejnych punktów. Nie chcemy też przedobrzyć. W naszych działaniach na pewno zachowamy odpowiedni balans pomiędzy kanałami internetowymi i stacjonarnymi.

Sklepy Xiaomi Mi Store mają zróżnicowaną powierzchnię, od 80 mkw. do prawie 200 mkw. Jakie czynniki wpływają na wybór powierzchni sklepu?

Średnia wielkość sklepu to około 100-120 metrów. Wielkość powierzchni i oferta wynikają z możliwości i potencjału nowych lokalizacji. Każdy kolejny sklep ma pomóc w dotarciu do nowej grupy klientów.

Czy koncept Xiaomi Mi Store, pod względem oferty asortymentowej zawsze jest ten sam, czy staracie się dopasować do potencjału lokalizacji i siły nabywczej mieszkańców?

Portfolio naszych produktów w każdej lokalizacji jest praktycznie takie samo, ale dostosowujemy zarówno ekspozycję, jak i liczbę urządzeń do wielkości miejsca. Warto również pamiętać, że nasze Mi Store mają również pełnić funkcję tzw. experience zone, czyli strefy, w której klienci mogą „doświadczyć” naszych produktów.

Xiaomi oprócz sprzedaży stacjonarnej prowadzi w Polsce sklep internetowy mi-home.pl. Jak wygląda rozwój sprzedaży wielokanałowej?

Mi-home.pl jest faktycznie największym autoryzowanym sklepem online w Polsce, ale z pomocą naszych dystrybutorów zostały uruchomione również mi-store.pl oraz xiaomi365.pl. Każdy z tych sklepów ma swoje portfolio i promocje. Z myślą o naszych klientach dajemy możliwość pewnej autonomii. Osoby odwiedzajcie te sklepy otrzymują wiele bonusów, np. zanim niektóre z naszych produktów trafią do sprzedaży, w naszych sklepach internetowych odbywają się flash sale, na których można kupić produkt wcześniej i nierzadko otrzymać jakiś dodatek. Ruch na tych stronach jest naprawdę spory, dlatego też zdecydowaliśmy się na uruchomienie np. infolinii i całego działu obsługi klienta. Sprzedaż online jest dla nas bardzo ważnym kanałem dystrybucji.

Czym marka Xiaomi zaskoczy klientów w najbliższym czasie? 

Choć już teraz w Polsce jesteśmy w TOP 3 sprzedaży smartfonów (14 proc. procent udziału w rynku, dane za III kwartał 2019 r.), to należy pamiętać, że Xiaomi to również producent inteligentnych urządzeń, sprzętu AGD i RTV, pojazdów elektrycznych i mnóstwa gadżetów. Nasza spółka pracuje obecnie z ponad 250 firmami na całym świecie, tworząc coraz to nowe produkty. Obecnie portfolio rzeczy z logo Xiaomi to grubo ponad 2 tys. produktów i praktycznie w każdym miesiącu prezentujemy kilka nowych. Ze względu na swój model biznesowy, nasza marża na sprzęcie nie będzie większa niż 5 proc. netto. Oznacza to, że odbiorcy naszych urządzeń zawsze będą mieli wysokiej jakości produkty w bardzo dobrej cenie. Motto naszej firmy to „innowacje dla każdego” i właśnie na tym polu będziemy chcieli się rozwijać. Inteligentny dom czy mieszkanie, dzięki naszej ofercie, jest w zasięgu coraz większej liczby ludzi w Polsce i na świecie.

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski

Xiaomi Corporation została założona w kwietniu 2010 roku. Firma weszła na giełdę w Hong Kongu 9 lipca 2018 (1810.HK). Xiaomi to firma internetowa oferująca smartfony i inteligentne urządzenia podłączone za pośrednictwem platformy „Internetu rzeczy” IoT (Internet of Things).

Xiaomi konsekwentnie buduje swój wizerunek w oparciu o relacje z użytkownikami. Firma nieustannie szuka innowacyjnych rozwiązań, stawiając na pierwszym miejscu jakość i wydajność. Xiaomi tworzy produkty dostępne w uczciwych cenach, tak, aby każdy miał możliwość podwyższać komfort swojego życia dzięki technologii.

Xiaomi jest obecnie czwartą największą na świecie marką smartfonów, która utworzyła największą platformę IoT dla konsumentów z ponad 213 milionów inteligentnych urządzeń, z wyłączeniem smartfonów i laptopów. Obecnie produkty Xiaomi są dostępne w ponad 90 krajach i regionach na całym świecie, w wielu z nich firma pozostaje liderem.

W lipcu 2019 roku pojawiła się po raz pierwszy w rankingu Fortune Global 500 na 468 miejscu. Zajęła również siódmą pozycję w kategorii Internet Services and Retailing. Xiaomi jest obecnie najmłodszą firmą na tej liście.

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY PORTALU
NAJNOWSZE INFORMACJE
SCF DATABASE
Scroll to Top