Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

Prezes Action: co tydzień otwieramy średnio 4-5 nowych marketów

W siedmiu krajach europejskich mamy obecnie ponad 1,5 tys. sklepów, w tym 490 we Francji, około 390 w Holandii i prawie 340 w Niemczech. Co tydzień otwieramy średnio 4-5 nowych marketów – opowiada w rozmowie z redakcją retailnet.pl Sander van der Laan, prezes Action.

Co wyróżnia sieć Action na tle konkurencji i zapewnia sukces Waszej marki?

Sander van der Laan, prezes Action

Sander van der Laan: Sukces Action opiera się na bardzo prostym modelu biznesowym: jedna marka, jeden format. Dotyczy to naszych procedur, oferty, wielkości sklepów i ich konfiguracji, a także wielu innych kwestii. Skupienie się tylko na jednym formacie pozwala nam szybko się rozwijać, być wydajnym oraz utrzymywać niskie koszty. Oczywiście bierzemy pod uwagę warunki lokalne, co przekłada się na niewielkie różnice w prowadzeniu biznesu w różnych krajach. Sklepy Action w Polsce mają średnio powierzchnię 1 tys. mkw., co jest dla nas idealnym rozwiązaniem. Na takim metrażu możemy wyeksponować wszystkie produkty w odpowiedni sposób i zapewnić naszym klientom wygodne zakupy, m.in. dzięki szerokim alejkom i niskim półkom.

Czy planujecie w przyszłości uruchomienie sprzedaży w kanale e-commerce?

SL: Nie powiem, że nigdy tego nie zrobimy, ale na ten moment nie planujemy uruchomienia sklepu internetowego. Nasza siła tkwi w doświadczeniach zakupowych, jakie klienci mają w marketach stacjonarnych, gdzie mogą obejrzeć produkty i czerpać inspirację z naszego stale zmieniającego się, szerokiego asortymentu artykułów dostępnych w najniższych możliwych cenach. Wizyta w sklepie Action jest jak poszukiwanie skarbów, ponieważ co tydzień na półkach pojawiają się nowości. Regularnie wymieniamy 2/3 asortymentu. Przy tak niskich cenach, jakie zapewniamy, prowadzenie rentownego sklepu online jest niezwykle trudne.

Jaka jest globalna skala działalności marki Action?

SL: Jak już wspomniałem, w 2018 roku osiągnęliśmy globalną sprzedaż netto o wartości 4,2 miliarda euro, a nasz zysk operacyjny EBITDA wyniósł 450 milionów euro. W siedmiu krajach europejskich mamy obecnie ponad 1,5 tys. sklepów, w tym 490 we Francji, około 390 w Holandii i prawie 340 w Niemczech. Co tydzień otwieramy średnio 4-5 nowych marketów. Na wszystkich rynkach, na których działamy, zatrudniamy ponad 50 tys. osób, w tym około 750 w Polsce.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Cały wywiad można przeczytać w grudniowym numerze Shopping Center Forum Magazine