Manufaktura stawia na innowacyjne rozwiązania usprawniające zarządzanie obiektem

Parkingi wielkopowierzchniowe przy centrach handlowych niewątpliwie stanowią wyzwania organizacyjne dla ich zarządców, ale mogą być również źródłem ciekawych danych statystycznych. A to wszystko dzięki systemom identyfikacji pojazdów wspieranych sztuczną inteligencją.

Manufaktura w Łodzi to ogromny kompleks, na który składają się nie tylko sklepy, lokale usługowe, czy miejsca kultury to również 11 parkingów, czyli 3,5 tys. miejsc dla samochodów. Co roku Manufaktura ma odwiedzalność na poziomie 20 milionów. Z danych uzyskanych dzięki systemowi identyfikacji pojazdów wiadomo, że to prawie 2 mln. pojazdów w miesiącu.

Kto odwiedza Manufakturę

Taka liczba samochodów, to duże wyzwanie w zapewnieniu sprawnej komunikacji na terenie centrum, ale także odpowiedzialność za bezpieczeństwo osób poruszających się po rozległym obszarze parkingowym. Z drugiej strony to doskonała okazja do pozyskiwania i analizowania danych statystycznych. Dlatego obok systemów informacji parkingowej czy dozoru kamer CCTV, na terenie parkingów Manufaktury pracuje innowacyjny, wspierany sztuczną inteligencją, system identyfikacji pojazdów. System pod nazwą NeuroCar Vehicle Identification (VI), dostarczony przez wrocławską spółkę Neurosoft, jest w codziennym użytku przez całą dobę od 2016 roku. – Manufaktura stawia na innowacyjne rozwiązania usprawniające zarządzanie obiektem, ale również mocno poprawiające bezpieczeństwo odwiedzających. System NeuroCar Vehicle Identification (VI) z pewnością jest jednym z nich – tłumaczy Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury.

System jest oparty na obrazie video z trzynastu podłączonych do serwera centralnego kamer, rozlokowanych w tzw. punktach pomiarowych m.in. przy wjazdach i wyjazdach z terenu Manufaktury. Kamery wyposażone są m.in. w oświetlacz podczerwieni, umożliwiający pracę również po zmroku. Obraz z kamer w połączeniu z nowoczesnym oprogramowaniem NeuroCar VI opartym na sieciach neuronowych, pozwala na rozpoznawanie każdego pojazdu przejeżdżającego przez punkt pomiarowy. W efekcie do bazy danych trafia zdjęcie przodu pojazdu oraz danych na jego temat. Te dane to: numer tablicy rejestracyjnej, klasa auta, marka, model, a także informacja o tym jak długo auto przebywa na terenie Manufaktury i z jaką prędkością się porusza.

– Te dane to naprawdę ciekawa statystyka. Dzięki nim dowiadujemy się więcej, poznajemy naszych gości: skąd są, na jak długo przyjeżdżają do Manufaktury i jak poruszają się po parkingach. Pozwala nam to wyciągać wnioski i chociażby sterować układem i ruchem na naszych parkingach, podkreśla Sławomir Murawski.

Dane mają charakter statystyczny i co warto podkreślić, nie mają możliwości pozyskiwania danych osobowych. Do sprawnej analizy informacji pozyskanych przez system służy unikatowa aplikacja NeuroCar Back Office.

Po co skanować tablice rejestracyjne

Pozyskane informacje poddane odpowiedniej analizie pozwalają uzyskać wartościowe również z marketingowego punktu widzenia wyniki. Najprostszym przykładem wykorzystania danych jest informacja o tym z jakich województw, miast czy powiatów pochodzą pojazdy odwiedzających. Te dane mogą być pomocne podczas budowania kampanii reklamowych. – Oczywiście nie opieramy strategii marketingowej na tych danych, gdyż wiemy, że np. część Łodzian korzysta z samochodów w leasingu, których tablice rejestracyjne mogą sugerować, że auto przyjechało spoza naszego miasta. Ale są to przydatne informacje uzupełniające nasze działania – tłumaczy Monika Długosz-Łempicka, Dyrektor Marketingu Manufaktury.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że system wraz z aplikacją służy nie tylko pozyskiwaniu danych marketingowych, ma też bezpośredni wpływ na poprawę bezpieczeństwa odwiedzających. Przykładem jest możliwość wykorzystania oprogramowania do poszukiwania pojazdu skradzionego lub pojazdu będącego sprawcą kolizji na terenie obszaru objętego identyfikacją. Dzięki zaawansowanej wyszukiwarce, nawet w sytuacji, w której poszkodowany zapamiętał tylko część numeru rejestracyjnego oraz markę i model, można otrzymać wyniki w postaci zdjęć i danych pomocnych w identyfikacji sprawcy. – Gdy w ciągu doby przez nasze parkingi przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy samochodów, zdarzają się niestety stłuczki, czy uszkodzenia zaparkowanych samochodów. Dzięki rozbudowanemu systemowi i sprawnej współpracy z II Komisariatem Policji w Łodzi, praktycznie zawsze udaje się zidentyfikować sprawcę szkody – informuje Murawski. – To ważna informacja dla naszych gości, że nawet jeśli staną się ofiarą takiej nieprzyjemnej sytuacji, mogą liczyć na naszą pomoc i aktywne poszukiwanie winnego. Sprawę oczywiście zgodnie z obowiązującymi przepisami muszą zgłosić na policję.

System może być też pomocny podczas poszukiwania skradzionych samochodów. Istnieje bowiem możliwość rozszerzenia funkcjonalności o listę pojazdów w oparciu o określone parametry. W momencie, gdy taki pojazd przejedzie przez jeden z punktów pomiarowych, w systemie generowany jest alert (powiadomienie), który dodatkowo może zostać wysłany np. w postaci SMS do wskazanych odbiorców.

Co ciekawe i chyba najważniejsze z puntu widzenia klientów, system NeuroCar Parking Spots, na podstawie obrazu z kamer IP, może pomóc odwiedzającym centrum w znalezieniu wolnego miejsca parkingowego.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.