Gemini Holding: sytuacja gospodarcza zmusi centra handlowe do jeszcze większej kreatywności

Wyzwaniem w 2020 roku będzie sprostanie bardzo zróżnicowanym oczekiwaniom klientów z różnych pokoleń. Z jednej strony do głosu dojdzie pokolenie digital, czyli Z, dziś postrzegane chociażby przez ICSC jako nadzieja rynku retail. Z drugiej strony, centra będą musiały sprostać wymaganiom pokolenia baby boomersów, Z czy Y, ale także tego najmłodszego, czyli Alfa. To może zaowocować znaczną indywidualizacją komunikatów marketingowych oraz działań prosprzedażowych – mówi dla Retailnet Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.

Anna Malcharek, Gemini Holding
Anna Malcharek, Gemini Holding

Nie dało się nie zauważyć szkód, jakie wyrządziło dalsze zaostrzenie ustawy ograniczającej handel w niedzielę i święta oraz pewnego paradoksu, jaki z tego wyniknął. Bo oto mieliśmy więcej niedziel niehandlowych, a jednocześnie w niedziele handlowe notowaliśmy znaczny wzrost footfall. To dobitnie pokazało, jak bardzo ustawa ogranicza wolność wyboru, działając wbrew oczekiwaniom samego konsumenta. Ten ostatni coraz bardziej odczuwa brak możliwości robienia zakupów w niedzielę. Fakt, że w minionym roku zaostrzono ustawę przyczynił się także do polaryzacji na rynku retail, czego dowodem jest coraz mocniejsza pozycja dużych wielkomiejskich obiektów i obiektów o znaczeniu regionalnym mających powyżej 40 tys. m kw. GLA. To centra, które w minionym roku zaczęły w niewielkim stopniu odrabiać straty, chociażby dzięki większym nakładom na marketing, ale także dzięki szerokiej ofercie rozrywkowej i gastronomicznej dostępnej w niedziele wolne od handlu. Z tymi obiektami coraz trudniej konkurować małym i średnim centrom handlowym. Pod tym względem ustawa ograniczająca handel w niedzielę i święta stała się hamulcem ich rozwoju.

Dyrektor Gemini Holding: zakaz handlu mocno wpłynął na najemców

Zamieszane, jakie powoduje ustawa na rynku, miało także wpływ na najemców. W 2019 roku jeszcze wyraźniej widoczne było wyhamowanie ekspansji wielu marek modowych, zwłaszcza w perspektywie dalszych ograniczeń w 2020 roku. W zamian za to marki skupiły się na modernizacjach swoich salonów i wprowadzaniu nowych konceptów handlowych, które umożliwiają im łączenie zakupów off line i on-line. Także same centra handlowe zaczęły się zmieniać. Wiele galerii zostało przymuszone do kosztownych korekt swojego tenant-mixu. W konsekwencji 2019 minął pod znakiem rosnącej roli segmentów F&B i leisure, ale także usług. Konieczność zmian w ofercie pociągnęła za sobą także inwestycje. W 2019 roku przez rynek dalej przetaczała się fala modernizacji. Centra nie tylko remontowały swoje wnętrza, ale także rozwijały strefy gastronomiczne i rozrywki. Chętnie sięgano także po ideę „trzeciego miejsca”;, tworząc nowe przestrzenie wypoczynkowe, a tym samym zapewniając atrakcje poza handlowe. Pojawiły się także kolejne zapowiedzi rozbudów, w tym naszego Gemini Park Tychy. W efekcie tych zmian, w minionym roku dało się zaobserwować wzrost roli customer experience. Wszystko wskazuje też na to, że w 2020 ten trend będzie kontynuowany, a galerie dalej będą umacniać ofertę dostępną dla klienta w niedziele niehandlowe. Ma to być swoistym lekiem na kolejne, trzecie już zaostrzenie ustawy ograniczającej handel w niedziele i święta.

Dużym wyzwaniem dla rynku retail będzie wzrost inflacji, wzrost cen, a w konsekwencji osłabienie siły nabywczej złotówki. Sytuacja gospodarcza zmusi centra handlowe do jeszcze większej kreatywności zarówno w obszarze działań marketingowych jak i działań pro-sale. Liczyć się należy także ze wzrostem znaczenia ścisłej współpracy na linii galeria-najemca. Tym bardziej, że konsument będzie poszukiwał okazji. Na popularności na pewno zyskają „święta handlowe” m.in. Black Friday i Black Week, ale także sieci dyskontowe oraz outlety np. TK Maxx. Wzrośnie także rola efektu synergii, czyli integracji kanałów on-line i off-line. Szukając oszczędności klienci chętniej sięgnie po aplikacje rabatowe sklepów stacjonarnych czy inne rozwiązania np. click&collect. Wyzwaniem w 2020 roku będzie sprostanie bardzo zróżnicowanym oczekiwaniom klientów z różnych pokoleń. Z jednej strony do głosu dojdzie pokolenie digital, czyli Z, dziś postrzegane chociażby przez ICSC jako nadzieja rynku retail. Z drugiej strony, centra będą musiały sprostać wymaganiom pokolenia baby boomersów, Z czy Y, ale także tego najmłodszego, czyli Alfa. To może zaowocować znaczną indywidualizacją komunikatów marketingowych oraz działań prosprzedażowych.

Autorką komentarza jest Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.