Zapowiadane spowolnienie gospodarcze nie wpłynie znacząco na sektor convenience [KOMENTARZ]

Zapowiadane spowolnienie gospodarcze nie wpłynie znacząco na sektor convenience bazujący na realizacji potrzeb codziennych. Podobnie jak kwestia niehandlowych niedziel. Ryzykiem dla sektora są natomiast zmiany i konsolidacje na rynku operatorów spożywczych, którzy są bardzo ważną składową mix’u najemców – mówi dla Retailnet Katarzyna Rzetecka, Dyrektor Zarządzający Napollo Retail Development, Członek Zarządu.

Katarzyna Rzetecka, Dyrektor Zarządzający Napollo Retail Development
Katarzyna Rzetecka, Dyrektor Zarządzający Napollo Retail Development

2019 to kolejny rok dynamicznego wzrostu w sektorze obiektów convenience, które stanowią obecnie ¾ pipeline’u na rynku inwestycji handlowych. Tak intensywny rozwój wpłynął bardzo pozytywnie na aspekt jakościowy obiektów. Po pierwsze, z rozproszonego rynku wyłoniło się ok. 10 graczy sieciowych, którzy konsekwentnie budują skalę, dostarczają nowoczesną powierzchnię najmu dostosowaną do oczekiwań globalnych marek i w przemyślany sposób komercjalizują obiekty w kontekście otoczenia konkurencyjnego. Po drugie, sektor zyskał w końcu odrębną, od galerii handlowych, kategoryzację, nie tylko u analityków rynku ale również w prestiżowych konkursach nieruchomościowych. Jeden z naszych N-Parków, który otrzymał w 2019 r. wyróżnienie dla Nowego Parku Handlowego Roku był oceniany wyłącznie wg. specyficznych dla sektora convenience kryteriów. Fakt rozbudowywania systematyki badania i oceny obiektów jest też bardzo pomocny w podnoszeniu standardu realizacyjnego i oferty dla całego sektora.

Ostatni rok pogłębił trend równoległego rozwoju marek, do tej pory charakterystycznych dla parków czy pasaży typu convenience, w galeriach handlowych. Z punktu widzenia budowania rozpoznawalności u szerokiego grona klientów działa to pozytywnie także na postrzeganie mix’u najemców np. w osiedlowym parku handlowym. Jednak z uwagi na nadal dość płytki rynek marek, które wchodzą do parków wygodnych zakupów, trend ten wymaga skrupulatnego uwzględnienia w strategiach komercjalizacji. Nie ma już możliwości powielania konceptu z mix’em najemców niezależnie od lokalizacji. Każdy obiekt wymaga zindywidualizowanego podejścia, tak aby w danym otoczeniu komercyjnym mógł pełnić rolę bądź dominanty handlowej bądź oferty komplementarnej.

Polski rynek obiektów handlowych roku 2019 jest już niewątpliwie rynkiem dojrzałym z bardzo świadomym klientem korzystającym z wybranego formatu zgodnie z potrzebą i jego funkcjonalnością. Parki typu convenience z sukcesem współuczestniczą w ścieżce zakupowej klienta, który wybiera je z myślą o wygodzie dotarcia i codziennych zakupach, podczas gdy formaty galeryjne służą mu do realizacji innych potrzeb zakupowych, rozrywki, organizacji czasu wolnego. Ten efekt synergii w skali mikro – dzielnicy czy miasta – można osiągnąć jedynie poprzez przemyślane strategie najmu w każdym za formatów.

Zapowiadane spowolnienie gospodarcze nie wpłynie znacząco na sektor convenience bazujący na realizacji potrzeb codziennych. Podobnie jak kwestia niehandlowych niedziel. Obiekt tej skali bez pasażu wewnętrznego, z częścią najemców, którzy są otwarci w niedzielę jak np. fitness, gastronomia, mały sklep spożywczy, nie generuje też większych kosztów w porównaniu z centrami handlowymi otwartymi w bardzo okrojonym zakresie. Ryzykiem dla sektora są natomiast zmiany i konsolidacje na rynku operatorów spożywczych, którzy są bardzo ważną składową mix’u najemców.

Druga grupa zagadnień problematycznych to kwestie administracyjne, czyli przede wszystkim brak miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i w tym aspekcie mimo upływu lat niewiele się zmienia. Odgórne regulacje rynku jak kwestie podatkowe czy ograniczenia co do sytuowania obiektów wielkopowierzchniowych mogą także stanowić spore wyzwania w nowym roku, szczególnie w kontekście wewnętrznych strategii rozwoju nastawionych na dynamiczną ekspansję w zetknięciu zewnętrznymi ograniczeniami.

Autorką komentarza jest Katarzyna Rzetecka, Dyrektor Zarządzający Napollo Retail Development, Członek Zarządu

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.