Marta Mikołajczyk-Pyrć, Savills: konsumenci coraz mocniej wpływają na rynek handlowy

2019 rok na rynku handlowym minął pod znakiem zmian prawnych, zwłaszcza zaostrzenia przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedzielę oraz niepewności związanych z wprowadzeniem podatku handlowego. W odpowiedzi na skrócenie handlowego tygodnia Polacy starają się zmienić swoje nawyki zakupowe. W 2020 roku będziemy mieli do czynienia z kontynuacją trendów obserwowanych od kilku lat – pisze Marta Mikołajczyk-Pyrć, dyrektor pionu nieruchomości handlowych w dziale zarządzania nieruchomościami i aktywami w Savills.

Rynek  nieruchomości handlowych w Polsce jest coraz dojrzalszy i tym samym coraz bardziej nasycony, co determinuje mniejsze tempo wzrostu podaży nowej powierzchni. W trakcie minionych 12 miesięcy byliśmy świadkami dość znaczących zmian właścicielskich, a także decyzji niektórych sieci handlowych o wycofaniu się z polskiego rynku (Tesco), czy wręcz ich upadłości (Cubus, Forever 21). Z drugiej strony zadebiutowało u nas kilka nowych marek, a wiele z obecnych bardzo dobrze sobie radziło i znacząco się w tym czasie rozwinęło. Przykładem są dyskonty spożywcze, w których według deklaracji zakupy robi ponad połowa Polaków oraz sieci handlowe oferujące modę i akcesoria do domu w przystępnych cenach. Dalej jesteśmy również świadkami przechodzenia niektórych marek ze świata online do sfery offline poprzez otwierania fizycznych sklepów w centrach handlowych, czego przykładem jest chociażby Notino.

Prognozy na 2020 rok

W 2020 roku będziemy mieli do czynienia z kontynuacją trendów obserwowanych od kilku lat. Rosnąca rola e-commerce dodatkowo zwiększy znaczenie strategii omnichannel. Polski rynek e-commerce jest niezwykle dynamiczny, chociaż wskaźnik udziału internetowego kanału sprzedaży w całości handlu detalicznego w Polsce pozostaje nadal na stosunkowo niskim poziomie (ok. 4 proc.), zwłaszcza w porównaniu do innych krajów Europy Zachodniej, w szczególności Wielkiej Brytanii czy Niemiec. W 2020 roku w dalszym ciągu będziemy świadkami stawiania na ofertę rozrywkową i gastronomiczną, w tym popularyzacji food halli i rozwoju projektów wielofunkcyjnych, zarówno tych tworzonych od zera jak i powstających w ramach przebudowy obiektów, które dotychczas posiadały wyłącznie funkcję handlową.

W kolejnych miesiącach wszyscy uczestnicy rynku z pewnością będą bacznie obserwować kondycję światowej gospodarki. Poziom konsumpcji pozostaje jednak na wysokim poziomie co nastraja pozytywnie. Coraz silniej na rynek handlowy wpływać będą zmiany w podejściu konsumentów. Wszyscy uczestnicy rynku, zarówno najemcy jak i właściciele obiektów handlowych, chcąc wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom, będą zwiększać swoje zaangażowanie aby zminimalizować zmiany klimatyczne poprzez propagowanie inicjatyw ekologicznych, implementowanie zielonych rozwiązań oraz promowanie zdrowego trybu życia i odpowiednio zbilansowanej diety.

Autorem komentarza jest Marta Mikołajczyk-Pyrć, dyrektor pionu nieruchomości handlowych w dziale zarządzania nieruchomościami i aktywami w Savills.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.