Schwitzke Górski: między rutyną a rytuałem, czyli jak odnieść sukces w gastronomii

Rutyna i rytuał wzajemnie się uzupełniają. Potrzebujemy obu, by dobrze funkcjonować. Dlatego budowanie atrakcyjnej oferty gastronomicznej powinno odpowiadać na oba typy konsumpcji, ponieważ każdy z nich zaspokaja różne, ale tak samo ważne potrzeby klientów – piszą Michał Górski, CEO Schwitzke Górski, i Katarzyna Konkel, CEO OmniSense.

Firma Schwitzke Górski jest Partnerem merytorycznym SCF Exhibition&Awards 2020.

Na sukces lub porażkę przedsięwzięć gastronomicznych składa się wiele czynników. Są to jakość i spójność oferty, aspekty operacyjne w tym niezmiernie ważny czynnik ludzki, właściwy dobór lokalizacji i jej wizerunku oraz komunikacji wokół miejsca, oferty i wartości jakie oferuje dany „koncept”.

Nasze kompetencje w zakresie których możemy wypowiedzieć się w tej złożonej materii dotyczą zrozumienia potrzeb konsumenta i umiejętności kreowania  przestrzeni sprzedaży wraz z projektowaniem komunikacji wokół wartości jakie oferuje marka. W sposób jaki oczekują tego konsumenci.

Różne koncepcje gastronomiczne

Żeby przejść do szczegółu najpierw trochę ogólnie jedzeniu. Posiłek, szybka przekąska, business lunch, wieczerza wigilijna, romantyczna kolacja – w każdej z tych sytuacji teoretycznie chodzi o to samo: są dania i są osoby, które je konsumują, ale znając znaczenie użytych słów doskonale czujemy, że to diametralnie różne sytuacje:

· Posiłek ma najszersze znaczenie w zasadzie każde dalsze określenie się w nim mieści – na poziomie szybkich skojarzeń to coś co jest pokarmem i nas posila;

· Szybka przekąska – tu możemy zobaczyć hot doga lub sushi zależy od preferencji – jedno co jest pewne, to, że dany rodzaj pokarmu będzie przyjęty w biegu – na stojąco lub po drodze;

· Business lunch – w ilustracji tego pojęcia jedzenie przechodzi na drugi plan – istotą jest okazja do spotkania i rozmowy w celach biznesowych;

· Świąteczna kolacja – ten obrazek, jeszcze żywy w naszych oczach po minionych Świętach Bożego Narodzenia – to szczególna sytuacja, w której wszystko ma ogromne znaczenie: ludzie przy stole, dekoracja i potrawy, które są odzwierciedleniem domowych tradycji

· Romantyczna kolacja – tu uczucie, miejsce i wyjątkowość serwowanych dań i napojów musi tworzyć adekwatną jedność – tu wszystko musi uwodzić i budzić pozytywne emocje;

Odpowiedź na potrzeby klientów

Projektując koncepty gastronomiczne musimy rozumieć, że ludzie, dla których je tworzymy, mają bardzo silne skojarzenia z szeroko pojętym jedzeniem. Jedzenie to często rutyna, natomiast w szczególnych sytuacjach to rytuał. Właściwe określenie tego w jakim obszarze ma funkcjonować nasza oferta to pierwszy krok, który zadecyduje o jej sukcesie lub porażce.

W kontekście rutyny – z którą wiąże się oczekiwania powtarzalności, prostoty i szybkości funkcjonują oczywiście formaty Fast Food i Food Courty.

W kontekście rytuału ofertę budują restauracje i kawiarnie. Miejsca te sprzyjają celebrowaniu danej chwili, które ma różny wymiar od szybkiej kawy – małej przyjemności – codziennego rytuały do wykwintnych kolacji by uczcić wyjątkowe okazje. Tu już potrzeba czasu by skorzystać z takiej oferty, czasami wymaga ona odpowiedniego przygotowania: stroju, rezerwacji i wiedzy o danej kuchni.

Cały tekst można przeczytać w styczniowym numerze miesięcznika Shopping Center Forum Magazine.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.