Precyzyjna diagnoza i strategiczne cele. CREAM z usługą C360

Michał Małecki, Cream

Słowem kluczem dla funkcjonowania centrów handlowych jest strategia – stwierdzenie oczywiste dla każdego profesjonalisty w branży, a w praktyce – często drugorzędne. W obiektach o słabszej pozycji na rynku strategia pełni funkcję kluczową, a mimo to w wielu przypadkach jest niedoceniana i pomijana.

Niektóre centra handlowe ze względu na przemiany rynkowe straciły znaczenie na mapie handlowej miasta czy regionu bądź nie miały czasu wypracować dobrej pozycji na rynku. Rosnące wymagania najemców i konkurencja ze strony innych obiektów, a także handlu online, zmiany nawyków zakupowych i szereg innych uwarunkowań sprawiają, że właściciele często tracą z oczu cel, jaki powinna osiągnąć dana galeria, a zajmują się jedynie jej bieżącym administrowaniem.

Strategia to konieczność

CREAM Property Advisors od lat pracuje z galeriami różnego typu w dużych i mniejszych miastach i na podstawie tych doświadczeń wypracował plan zarządzania, który skupia się na wskazaniu celów zarządczych jako podstawy poprawnego funkcjonowania obiektów handlowych. W obliczu wyzwań rynkowych property managerowie i analitycy firmy stworzyli usługę C360. Jej zadaniem jest analiza wskaźników i parametrów centrum handlowego takich, jak: obroty, OCR, ERV, odwiedzalność, tenant-mix pod różnym kątem i zderzenie tych wyników z rezultatami uzyskanymi przez galerie podobne w skali i funkcjonujące w miastach o podobnej wielkości.

– Część analityczna pomaga ekspertom CREAM-u wskazać obszary do poprawy, uczulić właściciela na zagrożenia i kwestie wymagające konkretnych działań oraz zarekomendować cele zarządcze na przyszłość. Z kolei właścicielowi pozwala to spojrzeć na obiekt z dystansu i obiektywnie, co często jest trudne i wymaga zewnętrznego wsparcia. To, z pozoru, proste działanie kryje w sobie dokładną, bardzo skrupulatną pracę analityków i doświadczonych zarządców oraz zespołu leasingowego według know-how opracowanego przez naszą firmę – mówi Grzegorz Mroczek, wiceprezes CREAM Property Advisors. Takie połączenie kompetencji gwarantuje, że obiekt zostanie zdiagnozowany bardzo precyzyjnie, a zaproponowane rozwiązania, sugestie zmian czy koniecznych działań przyniosą określone korzyści.

Leasing podstawą sukcesu

Ważną częścią audytu strategicznego C360 są kwestie wynajmu obiektu. W większości przypadków to newralgiczne punkty, blokujące wiele możliwości rozwojowych centrum handlowego. Dzisiaj, w dobie przekształceń struktury handlu i stale rosnących oczekiwań klientów a także w kontekście ograniczonej podaży powierzchni handlowej, znalezienie rozwiązań dla układu i kształtu poszczególnych sklepów jest ogromnym wyzwaniem. To długotrwały, wielowątkowy proces, obejmujący m.in. renegocjacje obecnych umów i wymianę najemców, relokacje, powiększenia, podziały i zmiany funkcji.

– CREAM Property Advisors ma za sobą kilka spektakularnych remodelingów podczas których udało się np. relokować strefy gastronomiczne, ożywiając słabą dotychczas część galerii i uwalniając tym samym przestrzeń dla innego rodzaju działalności. Udało nam się też wprowadzić unikatowe na lokalnych rynkach marki, wzmocnić ofertę w zakresie sklepów oczekiwanych przez klientów danych galerii. W następstwie tych działań odwiedzalność i obroty najemców, które są naturalnym miernikiem jakości centrum, wzrosły pomiędzy 5 a 15 proc. w zależności od projektu w porównaniu rok do roku, i to mimo zmniejszającej się liczby niedziel handlowych – komentuje Michał Małecki, dyrektor działu leasingu w CREAM Property Advisors.

Drugim ważnym aspektem dobrej strategii jest właściwy timing. Całość zmian (w tym przebudów i otwarć) musi zmieścić się w najmniej handlowych okienkach roku, ale również w cyklach trwania umów najmów poszczególnych najemców. – Oznacza to nieraz przyspieszone negocjacje w trybie najwyższego priorytetu i takie zarządzenie procesem w porozumieniu z działem property management, aby dany najemca zdążył otworzyć się w ustalonym terminie – dodaje Michał Małecki. CREAM Property Advisors specjalizuje się właśnie w takim podejściu do tworzenia strategii i zarządzania obiektami.

CREAM jest wystawcą wiosennej edycji targów Shopping Center Forum 2020 Exhibition & Awards

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.