Michał Ciapka, Higasa Properties: wschodnia Polska ma duży potencjał inwestycyjny

Podsumowując rok 2019 warto też pamiętać, że zamykamy dekadę. Ci, którzy dobrze zaplanowali strategię na ten czas, dziś mają się całkiem dobrze. W mojej ocenie jest kilka, nakładających się wydarzeń, wewnątrz naszego rynku jak i na zewnątrz, które kształtowały branżę w ciągu minionych 12 miesięcy – pisze Michał Ciapka, prezes Higasa Properties

Niewątpliwie języczkiem uwagi jest zakaz handlu w niedzielę. Czy korzyści społeczne okażą się większe niż ewentualne straty ekonomiczne zarówno dla handlu wszystkich branż powiązanych? To pokażą najbliższe lata.  Dodatkowym czynnikiem są trwające zmiany zachowań konsumenckich, inne niż jeszcze dekadę temu przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Chcemy kupować szybciej, częściej i bliżej domu, w dodatku nie zawsze on-line. I mam tu na myśli głównie artykuły spożywcze. Jedną z pierwszych dużych i zachodnich ofiar zmian jest Tesco, które wychodzi z polskiego rynku. Przyczyn jest mnóstwo i z pewnością zasługuje to na osobną analizę. Niemniej kondycja branży retail jest dobra, a potwierdzeniem są co rusz nowe, odważne plany ekspansyjne dużych marek. Odczuwamy je komercjalizując kolejne powierzchnie naszych parków spod znaku marek EDS i Higasa.

Prognozy na 2020 rok

Na pewno ryzykiem jest wyżej wymienione postępujące zaostrzenie zakazu handlu w niedzielę oraz związane z tym spadki dochodów, które mogą przełożyć się na przykład na redukcję zatrudnienia w branży handlowej. Ponadto, za zachodnią granica widać spadki indeksów PMI, które wskazują na zbliżające się ochłodzenie w gospodarkach rozwiniętych. Współczesny świat to w zasadzie system naczyń połączonych, więc przy stagnacji lub być może nawet recesji u naszych sąsiadów, możemy spodziewać się spowolnienia w Polsce, szczególnie w produktach typu premium. Niemniej ci inwestorzy, którzy podobnie jak my skupiają się na podstawowych potrzebach konsumenckich jak jedzenie, zdrowie, dbałość o czystość i higienę, mogą czuć się spokojnie. Zdecydowana większość społeczeństwa prędzej zrezygnuje z wyjazdu na wakacje lub kupna nowego zegarka niż z produktów spożywczych, czy środków czystości.

Jeśli chodzi o perspektywy rozwoju to spodziewałbym się dalszego wpływu nowoczesnych technologii na retail, które mają ułatwiać oraz przyspieszać zakupy. Jako przykład wymienię chociażby dalsze zmiany formatów i koncepcji obsługi np. wprowadzenie bezobsługowych kas w Biedronce.

Zakładam, że dalszy rozwój będzie odbywał się w miastach, które jeszcze nie mają nowoczesnej infrastruktury handlowej. Takich miejsc Polsce jest jeszcze sporo. Wraz z dalszych rozwojem infrastruktury drogowej, ekspansja w 2020 roku i kolejnych latach będzie odbywać się w mniejszych miejscowościach oraz na wschodzie Polski, gdzie potencjał jest ciągle bardzo duży.

Autorem komentarza jest Michał Ciapka, prezes Higasa Properties.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.