J. Wesołowski, Trei: trwa złota era parków handlowych

Dla branży handlowej 2019 był rokiem zmian. Kondycja rynku jest bardzo dobra, sprzedaż rośnie, natomiast poszczególne segmenty sektora różnią się od siebie. Jeżeli chodzi o centra handlowe, to wysoki poziom nasycenia tego typu powierzchnią w największych aglomeracjach spowodował wyhamowanie nowych inwestycji, skupiając natomiast uwagę właścicieli na modernizacji istniejących obiektów.

W galeriach rozbudowują się strefy rekreacyjne, rozrywki i przestrzenie gastronomiczne. Taka tendencja utrzyma się również w kolejnych latach. Co więcej, na początku minionego roku mówiło się o ucieczce handlu do Internetu, jednak tak się nie stało. Internet nie przetrwa bez sklepów stacjonarnych, m.in. dlatego na znaczeniu zyskał omnichannel i to właśnie sprzedaż wielokanałowa stała się trendem, który będzie kontynuowany.

Z kolei wzrost zamożności Polaków oraz zmiany nawyków konsumenckich, w tym potrzeba robienia zakupów blisko domu, stworzyły bardzo dobry klimat dla budowy parków handlowych. Aktualnie możemy mówić, że trwa złota era tego sektora, powstaje coraz więcej tego typu obiektów, a uwaga inwestorów jest skierowana głównie na mniejsze miejscowości oraz dzielnice zlokalizowane poza centrami największych miast.

Zmiany zwyczajów zakupowych znajdują swoje odzwierciedlenie w portfolio najemców parków handlowych. W 2019 roku do naszych Vendo Parków weszły marki obecne dotąd tylko w dużych galeriach, jak np. Empik, Smyk czy Sinsay i słyszymy o kolejnych sieciach, które również rozważają taki krok. Coraz większa liczba najemców, wyższe obroty sklepów, dostępność gruntów oraz optymalne koszty utrzymania parków handlowych dają możliwość dalszej ekspansji. W Trei początkowo zakładaliśmy budowę 50 Vendo Parków w Polsce, teraz myślimy już o portfolio 80 obiektów. Prognozy rynkowe są optymistyczne, jedyną barierą mogą stać się przepisy, które czasami potrafią utrudnić dostęp do terenów pod inwestycji.

Autorem komentarza jest Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający Trei Real Estate Poland.

Trei jest wystawcą Shopping Center Forum 2020 Exhibition & Awards. Tegoroczna wiosenna edycja SCF po raz pierwszy będzie dwudniowa. Targi odbędą się w dniach 31 marca – 1 kwietnia w Centrum Konferencyjnym Legia Warszawa.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.